Kom ihåg mig?

Köpa hyreslokal

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-27, 19:46 #1
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Standard Köpa hyreslokal

Vi har hittat en mycket trevlig lokal mitt i Stockholms centrum. Tyvärr vill föregående hyresgäst ha bra betalt för att överlåta kontraktet, flera hundra tusen kronor. Hur gör man med sådant? Hur bokför man inköpet av hyreskontrakt?
Av någon anledning accepteras ej juridisk person som hyresgäst, jag måste alltså stå för kontraktet personligen. Försvårar detta på något sett att man kan bokföra betalningen på företaget?
Har aldrig gjort något sådant förrut, så allt känns lite osäkert. Hur säkerställer man att man kan sälja vidare kontraktet den dagen man flyttar. Man vill ju inte sumpa flera hundratusen kronor.
Tror ni man måste anlita en jurist innan köpet eller räcker det att prata med revisorn. Jag har ett AB.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 19:54 #2
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Sist jag läste på om detta så var det olagligt att sälja hyresavtal till privatpersoner.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 23:25 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Håller med, detta låter som ett svartkontrakt på en hyresrätt.

Om det uppdagas kommer du bli av med lägenheten och du
kan glömma att få tillbaka dina pengar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 23:37 #4
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Det här är en kommersiell fastighet, inget snack om det. Det är staten som är fastighetsägare och tydligen den som ställer dessa krav. Förmodligen för att en juridisk ägare kan gå i konkurs men från en privatperson kan man alltid få pengarna tillbaka.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 23:40 #5
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
En privatperson kan också gå i konkurs.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 00:00 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Jag kan ha missat något men mitt minne av överlåtelseavgifter för hyreskontrakt är att det är olagligt att ta ut det för hyreslägenheter men OK när det gäller lokaler och andra kommersiella lokaler, oavsett om det är en privatperson eller företag.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 00:10 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Helt riktigt, du får ta betalt för hyresavtal om du vill när det gäller företag, men just när det gäller hyresavtal för en statligt ägd fastighet så har jag svårt att se att de går med på vilken hyresgäst som helst, och den som säljer kan därmed inte garantera att du får hyresavtalet. Det verkar väldigt tveksamt att det är en statligt ägd fastighet och du inte kan hyra som företag, verkar ju helt vrickat och har aldrig hört talas om något liknande.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 01:15 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Men är det inte två led här?

Ett led är nuvarande hyresgäst och du som intressent
Här kan man skriva ett överlåtelseavtal som innebär att du ska erlägga X kr i överlåtelseavgift under förutsättning att hyresvärden godkänner dig

(Och dessa pengar kan du aldrig föräkra dig om att få tillbaka när/om du överlåter kontraktet. Här är det marknaden som styr. Har du tur är det stor efterfrågan och högt pris, har du otur så kan du tvingas säga upp kontraktet och låta lokalen återgå till hyresvärden utan en nickel i ersättning)

Det andra ledet är ett hyreskontrakt mellan hyresvärden och dig
Det är ett rent hyreskontrakt
och har inte med vad du erlagt i överlåtelseavgift att göra

Vem är det som sagt att inte företag accepteras som hyresgäst?
Nuvarnade hyresgäst eller hyresvärden?
Jag håller med tidigare att jag tycker det låter mycket märkligt att inte ett AB accepteras som hyresgäst. Ev kan man tänka sig en hyresvärd som vill förstärka kontraktet med att en fysisk person går in som "garant" men det är ju en annan sak. Eller är det så att nuvarande hyresgäst inte vill överlåta kontraktet till ett AB utan vill göra det till en fysisk person?

Har du själv haft kontakt med hyresvärden?

Om du behöver en jurist eller om det räcker med din revisor beror nog på vad revisorn kan. Själv sålde jag mitt gamla kontor (som jag själv inte betalat något för) med endast lite bistånd från revisorn som fixade fram själva överlåtelsehandlingen.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 09:15 #9
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Skriv en fråga på jureka! Han Mange som driver forumet(??) är grym på rubbet!! Han är som lagboken själv...

http://www.jureka.net/Forum/forum_topics.asp?FID=3
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-28, 10:18 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Se upp med sådana här affärer. Egentligen har föregående hyresgäst endast rätt att överlåta kontraktet om tillträdande hyresgäst tar över den gamla rörelsen. Om så inte sker så behöver inte hyresvärden godkänna överlåtelsen. Då är man tillbaka på ruta 1, avgående hyresgäst har x antal år kvar på kontraktet kanske med en billig hyra, och vill därifrån men hyresvärden godkänner inte vilka överlåtelser som helst. I många fall godkänner hyresvärden ändå en överlåtelse, speciellt om avgående hyresgäst har ekonomiska problem och man inte vill ha kvar honom längre, men just statliga och kommunala hyresvärdar gör inte alltid det.
Om inte kontraktet överlåts så är det fri hyressättning, vilket kan leda till obehagliga överraskningar med kraftigt ökad hyra.
Mitt råd är att snarast kontakta hyresvärden och försäkra dig om att du kan överta lokalen och kan bli godkänd hyresgäst, samt att noga ta reda på vilka villkor som överlåtelsen kan ske under. Det kan vara så lyckosamt att du inte behöver betala någon överlåtelsesumma alls om det gamla kontraktet rivs och du tecknar ett helt nytt, förutsatt att alla är med på det. I gengäld kan du få en högre hyra, men det hade du fått ändå på sikt när det kontrakt du övertar måste tecknas om.
Tvister i dessa ärenden avgörs av hyresnämnden där du bor, och de ställer också upp med grundläggande info om villkor och regler för att hyra och överta lokaler. Så du kan kontakta dem också, till exempel för att förhandla om hyran. Det gjorde en hyresgäst till vår brf, och han lyckades med att få ner vår tänkta hyreshöjning till hälften. Sen slutade han hälsa på oss, men det är smällar man får ta.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017