Kom ihåg mig?

Bästa sätt att dela ut gratiskoder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-03, 12:08 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Standard Bästa sätt att dela ut gratiskoder

Hej!

Jag recenserar appar på min blogg http://goo.gl/UalTR och får en hel del gratiskoder av utvecklarna. Jag har en policy som säger att jag endast lottar ut gratiskoder för appar som jag skrivit recension om.

Även om appar normalt endast kostar 7 kr så vekar utdelande av gratiskoder vara väldigt populärt. Jag har fått en hel del positiv feedback från mina besökare sedan jag började dela ut dem.

Jag tjänar inte själv någonting på att dela ut dessa gratiskoder, förutom att jag tror att det ger mig fler besökare till sajten. Utvecklarna tjänar nog en del på det hela skulle jag gissa.

Jag har provat en hel del olika sätt att dela ut gratiskoderna.

Jag har skrivit ett inlägg på min blogg där jag skrivit ut gratiskoderna rakt upp och ner.
Jag har skrivit ett inlägg på min blogg och lottat ut gratiskoderna till alla som kommenterar.
Jag har delat ut gratiskoder på Twitter. Men pga begränsat med utrymme blev det då en gratiskod per tweet, vilket resulterade i många (för många) tweets.
Jag har skrivit en statusuppdatering på Facebook för varje app och lottat ut gratiskoder till alla som kommenterar
Jag har skrivit en statusuppdatering på Facebook för varje app och lottat ut gratiskoder till alla som tipsat sina vänner om min sida

Jag tycker dock egentligen inte om att "tvinga" folk att rekommendera min sida. Jag tror den växer av sig självt ändå. Och jag gillar heller inte att lotta ut bland folk som kommenterar. Det blir för mycket arbete med det.

Så därför gör jag numera så här att jag bara skriver en statusuppdatering per app på FB som innehåller alla gratiskoder för den appen. Det tycker jag fungerar bäst av det jag har provat hittills. Så här kan det se ut (länk går till FB): http://goo.gl/jGbaU

MEN

Jag får väldigt många gratiskoder vilket resulterar i många statusuppdateringar på min FB-sida. Och jag vet att det finns många som inte är intresserade av gratiskoder, men ändå vill följa mina andra nyheter. För dessa personer är mina statusuppdateringar inte till någon nytta och uppfattas nog mest som bara skräp.

Så nu funderar jag på om det finns något bättre sätt att dela ut gratiskoder.

Vad har du för erfarenhet?
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 13:24 #2
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Jag skulle rekommendera dig att ha alla koder i en MySQL tabell, med struktur id, kod, status.

Sedan kan du ha en knapp på din hemsida där det står 'Ge mig gratiskod'. När en person klickar på knappen så får de en gratiskod som har status = 1. (2 = använd).

På så vis kan du också ge statistik, hur många gratiskoder du har gett ut samt hur många som finns kvar.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 13:53 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Jag skulle rekommendera dig att ha alla koder i en MySQL tabell, med struktur id, kod, status.

Sedan kan du ha en knapp på din hemsida där det står 'Ge mig gratiskod'. När en person klickar på knappen så får de en gratiskod som har status = 1. (2 = använd).

På så vis kan du också ge statistik, hur många gratiskoder du har gett ut samt hur många som finns kvar.
Väldigt bra idee.
Alternativ att de registrerar sig för ett nyhetsbrev där du skickar ut nya koder automatiskt varje vecka. I nyhetsbrevet länkar du alla koder du fått in, mottagaren klickar på länken och kommer till din sida. Där gör du sedan som Mr Captain säger. På så sätt lär du få besökare och 100% koll
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 14:14 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Glöm inte att se till att du följer lotteriinspektionens regler
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 15:14 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Glöm inte att se till att du följer lotteriinspektionens regler
Behöver han inte...
Det är inget lotteri, utan först till kvarn
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 15:21 #6
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Jag har bara 5 gratiskoder per app. Och jag kanske har gratiskoder till 5 - 15 appar / vecka. Som hnn säger så är det först till kvarn som gäller.

Att lagra koderna i en tabell har jag funderat på. Grejen som är bra med att dela ut via FB är flera. Dels är det enkelt för mig. De som har fått en kod skriver en kommentar och säger vilken kod som är tagen. Då vet de som inte fått en kod att koderna verkligen fungerar och att det hela inte är något skojjeri. Lägger man i databas med en knapp "ge mig kod" så blir det så anonymt. Jag gillar den sociala delen. Att man just kan se vem som tagit koden...

Dessutom måste jag ju fortfarande på något sätt informera om att NU finns det koder. Och det är just det momentet som är svårast eftersom det är först till kvarn som gäller. Jag delar ut lite random så att alla skall få möjlighet att snappa upp gratiskoderna. Även detta fungerar bra på Facebook..

Idag har jag valt en modell där jag endast delar ut gratiskoder på fredagar. Jag kallar det för #appfredag. Mitt enda problem är egentligen att det blir lite spam-varning på mina inlägg eftersom det just på fredagar kan komma mellan 5 - 15 inlägg (en för varje app).
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 15:21 #7
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Behöver han inte...
Det är inget lotteri, utan först till kvarn
OK det såg jag inte.. Men det behöver inte vara ett lotteri för att omfattas av LI, tävlingar med.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 15:24 #8
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Det var nog jag som uttryckte mig lite dåligt. Jag har provat lite olika upplägg. På det sätt jag gör idag är att jag helt enkelt skriver ut koderna och så är det först till kvarn som gäller.

Jag har tidigare provat att lotta ut dem mot prestation (tex "skriv en kommentar" eller "tipsa om min blogg") men har övergett detta för det känns ärligt talat lite dåligt att göra så. Plus att det tar mycket mer av min tid.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 15:24 #9
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Du borde kanske tvinga folk att regga sig, och sedan kommunicera via utskick/PM när det finns koder att hämta. Då kan du även se vem som använder vilken kod (beroende på hur systemet ser ut)
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 20:39 #10
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 118
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av swan Visa inlägg
Jag har bara 5 gratiskoder per app. Och jag kanske har gratiskoder till 5 - 15 appar / vecka. Som hnn säger så är det först till kvarn som gäller.

Att lagra koderna i en tabell har jag funderat på. Grejen som är bra med att dela ut via FB är flera. Dels är det enkelt för mig. De som har fått en kod skriver en kommentar och säger vilken kod som är tagen. Då vet de som inte fått en kod att koderna verkligen fungerar och att det hela inte är något skojjeri. Lägger man i databas med en knapp "ge mig kod" så blir det så anonymt. Jag gillar den sociala delen. Att man just kan se vem som tagit koden...

Dessutom måste jag ju fortfarande på något sätt informera om att NU finns det koder. Och det är just det momentet som är svårast eftersom det är först till kvarn som gäller. Jag delar ut lite random så att alla skall få möjlighet att snappa upp gratiskoderna. Även detta fungerar bra på Facebook..

Idag har jag valt en modell där jag endast delar ut gratiskoder på fredagar. Jag kallar det för #appfredag. Mitt enda problem är egentligen att det blir lite spam-varning på mina inlägg eftersom det just på fredagar kan komma mellan 5 - 15 inlägg (en för varje app).
Du kanske kunde använda Facebooks API och byggt en funktion när användaren klickar på Ge mig en gratiskod så skriver den automatiskt t.ex. "Jag har tagit del av en gratis app kod från www.pappasappar.se"?
Zyry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017