Kom ihåg mig?

Äga aktier via bolag eller privat?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-19, 15:34 #1
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Standard Äga aktier via bolag eller privat?

Jag kommer snart att slutföra ett uppköp av en e-butik med bolag, inkråm etc.

Min fråga är:
Vad är mest fördelaktigt att köpa upp bolagets aktier via eget AB, eller privat?

Eftersom det inte finns tillräckligt mycket kapital i mitt eget AB för uppköpet, så behöver jag privat låna ut pengar, som sedan ska användas för att förvärva aktierna i e-butiken. Alt. så kan jag privat köpa aktierna.

De fördel jag känner till, är att eftersom jag ska låna ut pengar till mitt AB, så kan jag ta marknadsmässig ränta på kapitalet. Men om det sedan ger negativa skatteeffekter att äga aktierna via mitt AB eller privat vet jag ej(?)

Tacksam för all hjälp.
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-19, 19:18 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Alltid bättre låta företag äga aktierna, bättre ur skatteplanering bland annat i framtiden. Sedan beror det ju lite på om du låter ett aktivt "driftbolag" äga aktierna eller en Holding bolag utan aktivt verksamhet. Resultat blir olika
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-19, 23:09 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Självklart ska du äga aktierna via bolag. Bara den delen att utdelningar från dotterbolag är skattefria till moderbolag gör det värt det. Så länge du inte behöver pengarna privat så kan du skattefritt investera pengarna i andra bolag eller använda i ditt moderbolags verksamhet.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-20, 12:26 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När ett svensk aktiebolag äger minst 10-25% av ett annat bolag så blir hela kapitalvinsten vid en försäljning helt skattefri i ägarbolaget, så att bolag äger bolag är bra ur den synvinkeln.

Äger du bolaget privat så blir en stor del av kapitalvinsten vid en försäljning skattemässigt hanterad som "lön" då du är fåmansdelägare, så jag ser egentligen bara fördelar av att ditt bolag går in som ägare och att du privat lånar ut pengarna till ägarbolaget (och kan ta ränta för det lånet som endast kapitalskattas i din inkomstdeklaration, det finns dock en maxgräns för räntesatsen som jag inte minns, tror det är "subventionsräntan" om jag minns rätt).

Egentligen borde alla affärer med webbplatser ske i aktiebolagsform så beskattning blir så här förmånlig, och administration blir superenkel, endast ett fåtal avtal (behörigheter till bankkonton behöver ändras, men i princip inga leverantörs- eller kundavtal) i bolaget behöver skrivas om och bolaget kan behålla bankkonton, Google-konton m.m. Ja det blir en hel rad fördelar, nackdelen är att affären bör ha en viss minsta storlek för att det ska bli intressant. Ett AB ska ju ha minst 50 000 kr i AK. Men jag skulle definitivt rekommendera att lägga upp affärerna på det sättet hellre än att göra inkråmsförvärv med enskilda firmor.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-05-20 klockan 12:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-21, 03:22 #5
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Tack för era svar! Uppskattas.
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-21, 10:03 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Conny missar den lilla detaljen att vid köp av bolag medföljer alla utfästelser och skulder också. Det kan sluta illa om man har otur. Inkråm är säkrare. Vad som är bäst varierar från situation till situation.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-21, 10:34 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Finns så många aspeketer att ta hänsyn till, många fler än som nämnts redan =)

Mina viktigaste tillägg (hoppas jag lyckas förmedla det relativt enkelt):
1. Absolut viktigast, har du ett bolag där 3:12 huvudregeln är fördelaktig med mycket löner så får du som ägande privatperson tillgodoräkna din andel av detta. Alltså, äger du 30% av bolaget så får du 30% av bolagets lågbeskattade utdelning (50% av totala lönekostnaderna) förutsatt du tagit ut rätt lön. Om du istället äger 30% i samma bolag genom ett holdingbolag så får du 0 av detta.
Denna enorma skillnad kommer från att man endast får tillgodoräkna löneunderlagen från bolag man äger om de uppfyller villkoren för att vara ett dotterbolag, som per definition är över 50% av aktierna.
En enorm fälla för vinstdrivande bolag där ägarna har holdingbolag och minoritetsägande.


-Har du mer än ett AB privat? Tänk i så fall på att förenklingsregeln för 3:12 (lågbeskattad utdelning) endast får appliceras på ett bolag och huvudregeln kräver att du tar ut tillräckligt hög lön.

-Jag skulle ändå välja holdingbolag alla dagar i veckan! Tänk dock på att alltid ta din lön i holdingbolaget eller i bolag som ägs till mer än 50% av holdingbolaget!
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017