Kom ihåg mig?

Dra en obetalande kund till rätten!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-16, 16:45 #1
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Standard Dra en obetalande kund till rätten!

Hej,

Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här.


Hur ska jag gå vidare för att kräva in dessa pengar, och visa att det inte är mer än rätt att betala för något man har beställt/avtalat? Företaget har betydlig större kapital att driva det hela mot sin fördel (eftersom samtliga parter står för sina egna advokatkostnader när det handlar om små fall som denna), men vilka avgifter kan jag lägga på, för att täcka min tid för att driva in pengarna? Hur ser processen ut? Någon som har gjort detta tidigare, som kan ge lite tips och råd?
Idag är det min kund, imorgon kanske din, så är tacksam för all hjälp som kan bidra till att sätta stopp för deras "filosofi" om att inte behöva betala, för att processen är jobbig..
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-16, 18:34 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är inte tingsrätten du ska till utan kronofogden. Det är nästa steg efter inkasso. Läs mer på deras hemsida:

https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-16, 22:39 #3
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte tingsrätten du ska till utan kronofogden. Det är nästa steg efter inkasso. Läs mer på deras hemsida:

https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
Men är det inte bättre att hoppa över kronofogden och spara pengar? Som det ser ut så tar det 300 kr för att skicka in anmälan. Sen om personen bestrider den så kan jag ta det vidare för 300-1500 kr.. Antar att dessa kostnader är något jag måste stå för.. Menar redan där så går man ännu mer förlust.. Ska det verkligen vara så?

Not är att jag kan ta ut en tillägga avgift på 380.. Men det verkar vara allt..(?)
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-17, 09:25 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Hej,

Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här.


Hur ska jag gå vidare för att kräva in dessa pengar, och visa att det inte är mer än rätt att betala för något man har beställt/avtalat? Företaget har betydlig större kapital att driva det hela mot sin fördel (eftersom samtliga parter står för sina egna advokatkostnader när det handlar om små fall som denna), men vilka avgifter kan jag lägga på, för att täcka min tid för att driva in pengarna? Hur ser processen ut? Någon som har gjort detta tidigare, som kan ge lite tips och råd?
Idag är det min kund, imorgon kanske din, så är tacksam för all hjälp som kan bidra till att sätta stopp för deras "filosofi" om att inte behöva betala, för att processen är jobbig..
När det gäller FT mål (Små mål) - Summa under halv basbelopp. Så är det i princip inte värt tiden du måste lägga, staten säger i princip det är billigare döda personen eller privat indrivningsfirma med hammare. Så är sanningen.

Enda du kan lägga på om du vinner är typ 1.5k eller liknande kaffe pengar.

En sak du kan göra för undvika detta i framtiden är skriva in i avtal alla tvister ska avgöras i skiljedomstol, där kan det rinna iväg miljoner i kostnader som du kan kräva om det behövs.

Dock ska du vara säker på din egen sak om man ska använda den möjlighet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-17, 14:48 #5
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Men är det inte bättre att hoppa över kronofogden och spara pengar? Som det ser ut så tar det 300 kr för att skicka in anmälan. Sen om personen bestrider den så kan jag ta det vidare för 300-1500 kr.. Antar att dessa kostnader är något jag måste stå för.. Menar redan där så går man ännu mer förlust.. Ska det verkligen vara så?

Not är att jag kan ta ut en tillägga avgift på 380.. Men det verkar vara allt..(?)
När det gäller kronofogden, så får du ersättning för grundavgiften ( 300:- ) och verkställigheten ( 600:- / år ) mot dom. Om du väljer verkställighet, så ökar skulden med 600:- varje år. Du får även ta ut ersättning för tiden du lägger ner för att fylla i ansökan.

På Kronofogdens hemsida finns förklaring till hur du fyller i ansökan och mycket bra vägledning.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-17, 17:35 #6
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Enda du kan lägga på om du vinner är typ 1.5k eller liknande kaffe pengar.

En sak du kan göra för undvika detta i framtiden är skriva in i avtal alla tvister ska avgöras i skiljedomstol, där kan det rinna iväg miljoner i kostnader som du kan kräva om det behövs.

Dock ska du vara säker på din egen sak om man ska använda den möjlighet.
Vet du vad 1500 kr tillägget heter?

Avtalet säger dock att kunden ska stå för alla kostnader som berör indrivning av skuld, men antar att detta blir en parallel rättegång för det, eller kan man köra det i samma, som man skickar till kronofogden?
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-17, 17:37 #7
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
När det gäller kronofogden, så får du ersättning för grundavgiften ( 300:- ) och verkställigheten ( 600:- / år ) mot dom. Om du väljer verkställighet, så ökar skulden med 600:- varje år. Du får även ta ut ersättning för tiden du lägger ner för att fylla i ansökan.

På Kronofogdens hemsida finns förklaring till hur du fyller i ansökan och mycket bra vägledning.
Tack. Om jag minns rätt så är det bara 1 timme som man kan ta ut som ersättning, men vad är timtaxan, något man anger själv eller är det redan satt?
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-18, 09:13 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Men är det inte bättre att hoppa över kronofogden och spara pengar? Som det ser ut så tar det 300 kr för att skicka in anmälan. Sen om personen bestrider den så kan jag ta det vidare för 300-1500 kr..
Om "personen" bestrider den? I ditt första inlägg lät det som att det handlade om ett större företag. I så fall förstår jag inte riktigt varför de skulle bestrida din faktura, har aldrig varit med om något liknande. Om det inte finns några tveksamheter så kommer de helt säkert att betala.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-18, 14:52 #9
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Tack. Om jag minns rätt så är det bara 1 timme som man kan ta ut som ersättning, men vad är timtaxan, något man anger själv eller är det redan satt?

Eget ombuds omkostnader är 380kr.

Citat:
Vad kostar det?
Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du kan också ta med kostnader för ditt eget arbete eller ombud, normalt 380 kronor.
https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-19, 00:09 #10
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om "personen" bestrider den? I ditt första inlägg lät det som att det handlade om ett större företag. I så fall förstår jag inte riktigt varför de skulle bestrida din faktura, har aldrig varit med om något liknande. Om det inte finns några tveksamheter så kommer de helt säkert att betala.
Nej, har inte heller varit med om liknande, därför jag efterfrågar råd. Ja, det är en person som bestrider, med det menar jag inte att det är en privatperson, utan det är fortfarande ett företag enligt mitt tidigare inlägg, annars hade jag skrivit det i mitt inlägg.
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017