Kom ihåg mig?

Någon som kan förklara pensionssparande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-11-14, 11:39 #1
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Question Någon som kan förklara pensionssparande?

Har förstått att man som egenföretagare (i mitt fall aktiebolag) själv behöver kompensera för avsaknaden av tjänstepension. Men har inte riktigt förstått hur det fungerar.

Mina frågor:

1. Räknas pensionsavsättningar som andra företagsutgifter dvs. minskar vinsten i företaget? Hur mycket kan avsättas?

2. Måste dessa pengar placeras hos en förvaltare eller kan man avsätta pengar till ett eget sparande?

3. Vad är den stora fördelen med att avsätta pengar till pension framför att låta dem ligga kvar i bolaget (utöver det uppenbara att man om man har tillgång till pengarna kan slösa bort dessa om man är oplanerad/oaktsam)

4. Hur gör ni?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-14, 15:28 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vad jag vet kan man avsätta 35% av utbetald lön i tjänstepension upp till 10 basbelopp, vilket räknas som kostnad som företaget kan dra av.

Dock måste man även betala särskild löneskatt på avsatt belopp.

Dock om man har utdelningsutrymme är det mer lönsamt ta ut pengar och spara privat i en ISK sedan.

Personligen har jag visst pensionssparande men utomlands som är 100% skattefritt. Sedan är det lika vettigt och viktigt ha privat sparande utanför pensionssparande delen. Typ i aktier / fonder. Det handlar jag med skattefritt utan skatt på vinst.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-24, 17:44 #3
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Ok tack för svar, men har ännu inte fått grepp om det hela.

Ponera att man väljer att göra följande:

1. Tar ut lön upp till första brytpunkten för statlig skatt.

Kan man då ->

2. Ta ut maximal utdelning i linje med vad utdelningsutrymme tillåter. Utan att detta gör att du går över brytpunkten?

3. Även "avsätta 35% av utbetald lön i tjänstepension upp till 10 basbelopp" utan att detta gör att du går över brytpunkten?

Är det bolaget som betalar "särskild löneskatt" eller den anställda?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-24, 18:59 #4
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag har funderat ett tag på hur jag ska göra med pensionssparande och har hittills nöjt mig med att ta ut lön och spara pengar både i bolaget och privat tills jag hittar en bra lösning. Av det jag har läst hittills och diskuterat med andra så verkar det inte vara särskilt bra att använda pensionsförsäkringar då de har höga avgifter, det blir en inlåsningseffekt och så finns det en del andra nackdelar.

Direktpension låter som ett flexiblare alternativ om man vill pensionsspara i eget aktiebolag. Här kan du läsa lite mer om direktpension:
https://vismaspcs.se/ditt-foretagand.../direktpension
https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...r-fungerar-det
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-25, 01:35 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad jag vet kan man avsätta 35% av utbetald lön i tjänstepension upp till 10 basbelopp, vilket räknas som kostnad som företaget kan dra av.
Det är 35% av bruttolönen, dvs lönen före skatteavdrag. Korrekt att det är maximalt 10 prisbasbelopp (Det finns 3 olika basbelopp, Inkomstbasbelopp, Prisbasbelopp och en till som jag inte minns på rak arm).

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Dock måste man även betala särskild löneskatt på avsatt belopp.
Särskild löneskatt är drygt 24% jämfört med vanliga arbetsgivaravgiften på 31,42%.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Dock om man har utdelningsutrymme är det mer lönsamt ta ut pengar och spara privat i en ISK sedan.
Japp, man har som privatperson bättre villkor med ISK. Men man måste först få ut pengharna ut Aktiebolaget, så om man har möjligheter kvar av lättnadsutrymmet så ska man givetvis använda det i första hand. Men inget hindrar att man använder båda sätten om det finns pengar i bolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Personligen har jag visst pensionssparande men utomlands som är 100% skattefritt. Sedan är det lika vettigt och viktigt ha privat sparande utanför pensionssparande delen. Typ i aktier / fonder. Det handlar jag med skattefritt utan skatt på vinst.
När man väl satsat på en pensionsförsäkring eller ISK så kan man på exempelvis Avanza eller Skandiabanken handla med fonder eller aktier eller andra värdepapper. Övriga storbanker har mycket begränsat utbud, oftast har de bara sina egna fonder att handla med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-25, 01:59 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Har förstått att man som egenföretagare (i mitt fall aktiebolag) själv behöver kompensera för avsaknaden av tjänstepension. Men har inte riktigt förstått hur det fungerar.

Mina frågor:

1. Räknas pensionsavsättningar som andra företagsutgifter dvs. minskar vinsten i företaget? Hur mycket kan avsättas?
Pensionsavsättningar räknas som lönebikostnader och är avdragsgilla för företaget.

Max avdrag är 35% av bruttolönen. Upp till maximalt 10 Prisbasbelopp.

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
2. Måste dessa pengar placeras hos en förvaltare eller kan man avsätta pengar till ett eget sparande?
Pensionsavsättningar till Tjänstepension är utmätningsskyddade, så om du har privata skulder hos Kronkalle så kan de inte gå in och ta kapitalet. Men KFM kan göra utmätning när pensionen utbetalas till dig som privatperson. Dvs om du har skulder hos kronkalle nu så kan du spara i TJP och förhoppningsvis så har du betalat av dina skulder när det är dags att ta ut pensionen, då har kapitalet ökat med avkastningen på placeringen under tiden.

Du kan anlita exempelvis Avaza Pension eller annat pensionsintitut som kan förvalta din tjänstepension.

Men det är även möjligt att skapa din egen pensionsförvaltning som är utmätningsskyddat i ditt eget Aktiebolag, kallas egenpension som juridiskt begrepp. Du måste skriva några papper som gör att kapitalet blir skyddat mot utmätning. Prata med Avanza pension så kan de hjälpa dig med pappren som behövs.

Du kan inte talla på dessa pengar till företaget under förvltningsfasen. Det är en del strikta regler för pensionskapitalet. Har inte detaljerna för det i huvudet. Men smartast kan ju vara att skaffa tjänstepension på exempelvis Avanza och sköta dina placeringar online. Du kan bestämma ganska fritt hur du placerar kapitalet. Du har drygt 700 olika värdepapper att placera i på Avanza. Svenska och utlänska värdepapper som fonder och aktier.

Du kan placera i Birkshire Hathaway (Warren Buffets bolag). Microsoft, Apple, Exxon mfl...

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
3. Vad är den stora fördelen med att avsätta pengar till pension framför att låta dem ligga kvar i bolaget (utöver det uppenbara att man om man har tillgång till pengarna kan slösa bort dessa om man är oplanerad/oaktsam)
Utmätningsskyddet och Konkursskyddet är de mest uppenbara fördelarna. Men det är även skyddat från dina egna klåfingrar så du kan inte talla på pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
4. Hur gör ni?
Jag har placerat mina pensionspengar bla i Didner & Gerges fonder och några till, samt ett antal olika aktier.

Mitt mål är att ha 12-20 olika aktiepositioner och 7-10 Fondpositioner.
Jag har sorterat upp fonderna så de som har gett en avkastning på minst 20-29% de senaste 5 åren är mina kandidater. Jag väljer ut de som ger stabil avkastning. Byter ut de fonder som underpresterar.

Aktier har jag försökt hitta stabila aktier med några kryddor för spänningens skull. Med stabil menar jag de med en historia av hög tillväxt, bra utdelning >5% och stadigt ökande utdelning under många år. Väljer helst kvalitet i form av stabil vinst, utdelning, tillväxt och ledning, föredrar mindre företag då de har större tillväxtpotential än stora företag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-25, 02:32 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
3. Även "avsätta 35% av utbetald lön i tjänstepension upp till 10 basbelopp" utan att detta gör att du går över brytpunkten?
Avsättningen till tjänstepension påverkar inte den skattemässiga bruttolönen.

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Är det bolaget som betalar "särskild löneskatt" eller den anställda?
Det är företaget som står för alla kostnader vid avsättningen till tjänstepension.

Däremot när pensionen utbetalas till dig som privatperson kommer utbetalaren att göra avdrag för preliminärskatt som görs för dagens pensionärer. Fast med de villkor som gäller när du får utbetalningarn.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-27, 21:52 #8
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Stort tack Conny, för att du tog dig tid att förklara och dela med dig av hur du gör! Förstår bättre hur det fungerar nu.
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017