Kom ihåg mig?

Kunder som ignorerar förfallodatum

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-23, 13:22 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard Kunder som ignorerar förfallodatum

Jag är med om detta med var och varannan kund.

Ett avtal skrivs där betalningsvillkoret sätts till 10 dagar. Kunden godkänner avtalet och även fakturan när den skickas över. Tiden går och 20 dagar efter fakturan skickades ut så är inget betalt. Efter kontakt med kund och frågan varför fakturan inte är betald så får man följande svar.

Citat:
Fakturan är troligtvis inlagd på 30 dagar som alla våra leveranser betalas på
Jag blir lika förvånad varje gång. Varför ignoreras förfallodatumet i princip alltid? De står även i avtalet som tecknades att ränta kan tas ut redan efter 10 dagar, så jag förstår inte varför dom gör så här.

Någon mer som har samma problem? Hur brukar ni lösa de?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 13:51 #2
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden.
även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra.

Jag gissar på att det är små företag du fakturerar?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 13:54 #3
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Ingår man i avtal på 10 dagar så ska det vara 10 dagar.

Det du kan göra är att skicka en påminnelse med påminnelseavgift för de har ju "glömt att betala i tid". Men om det händer gång på gång, och du klarar dig utan denna kund, så hade jag slutat ta emot uppdrag från kunden.

Citat:
på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden.
även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra.

Jag gissar på att det är små företag du fakturerar?
Jag sköter ekonomin åt mindre företag och vi betalar alla fakturor när de kommer in, eller innan förfallodatumet (oftast iaf). Sedan ger vi alla fakturor och papper till en revisor i slutet på varje månad, så får de sköta den biten.

Senast redigerad av Kimppa den 2014-04-23 klockan 13:56 Anledning: svara på naak
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 15:12 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.

Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 16:12 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 17:46 #6
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.

Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.
Ett avtal är väll ett avtal? Står det att betalning ska ske 10 dgr efter fakturadatumet så är det de som gäller, eller hur? Kunden får mer än gärna be om att betala inom 30 dgr istället, men då ska det framgå i avtalet. Det är ignoransen från kunderna jag är förbryllad över, inte de faktum att dom väljer att betala efter 30 dgr. Jag har ett idag ett flertal kunder som valt 30 dagars betalningsvillkor, vilket jag tycker är helt okej, men det är något vi har förhandlat fram.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 17:53 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.

Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget.

Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör.

Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 18:33 #8
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.

Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget.

Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör.

Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats.
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-23, 23:16 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.
vad händer om dom inte betalar inom 10 dagar? Är det 10dagar från fakturadatum eller ankomstdatum?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 05:36 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.
Hur du går vidare beror mycket på:

- Vad är det för typ av Tjänst/vara?
- Hur stort belopp är det frågan om?
- Hur stor andel av omsättningen står just denna kund för?
- Är det en "stor" betydelsefull kund eller är det en obetydlig kund som du kan avvara?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017