Kom ihåg mig?

Kontaktformulär - inspiration?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-11, 16:39 #1
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Standard Kontaktformulär - inspiration?

Hej,

Som topic låter så vill jag ha inspiration för utseende på kontaktforumlär.
Någon som sett något snyggt, överskådligt kontaktforumlär?

Kanske inte det första man tittar på men ack så viktigt.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 16:54 #2
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
http://patterntap.com/tap/collection/forms
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 17:06 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det bästa kontaktformuläret enligt mig är när det inte finns något kontaktformulär överhuvudtaget, utan en tydligt utsatt e-postadress dit man kan maila. Kontaktformulär skapar endast problem. Och problemen är många, men kanske inte hör till tråden.

I övrigt så är ett "bra" kontaktformulär ett enkelt kontaktformulär. Dvs:
Namn
E-postadress
E-postadress igen
Meddelande
(Knapp som det står "Skicka meddelande" på.


Vbulletin har ett ganska bra sådant: http://www.wn.se/sendmessage.php
Men ta inte med knappen "Återställ fält" på slutet. Den kan endast skapa irritation när folk råkar klicka fel och raderar sina egna meddelanden istället för att skicka dem.

Ett dåligt exempel på kontaktformulär är enligt mig ett sådant som frågar om för mycket information. Tex Skatteverkets:
http://www.skatteverket.se/omskattev...328000216.html

Att fråga om information i stil med vad avsändaren har för dator och webbläsare skapar bara förvirring och osäkerhet bland folk som saknar datorvana och kunskaper. Extra dumt bli det eftersom man lika gärna kan inhämta den informationen utan att fråga.

Exakt hur ett kontaktformulär bör utformas beror naturligtvis på vad det är för typ av tjänst/företag du driver.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 17:19 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det bästa kontaktformuläret enligt mig är när det inte finns något kontaktformulär överhuvudtaget, utan en tydligt utsatt e-postadress dit man kan maila. Kontaktformulär skapar endast problem. Och problemen är många, men kanske inte hör till tråden.
Vilka problem tänker du på då? En bra och användarvänlig sida bör ALLTID ha både och.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Ett dåligt exempel på kontaktformulär är enligt mig ett sådant som frågar om för mycket information. Tex Skatteverkets:
http://www.skatteverket.se/omskattev...328000216.html

Att fråga om information i stil med vad avsändaren har för dator och webbläsare skapar bara förvirring och osäkerhet bland folk som saknar datorvana och kunskaper. Extra dumt bli det eftersom man lika gärna kan inhämta den informationen utan att fråga.
Håller med dig till viss del men anledningen till att Skatteverket frågar efter en del ytterligare information är för att göra det enklare i nästa steg och slippa följdfrågor. Dator- och webbläsarfrågorna är ju dock tämligen onödiga i de flesta fall men kan vara bra att ha med ibland, t.ex. här. I övrigt så är Skatteverket bland de absolut bästa myndighetssidorna.

Spajk:
Vet inte riktigt vad för svar du vill ha på din fråga? Gäller det innehåll och funktion eller design? Gäller det det senare så hittar du MASSOR rörande formulärdesign om du googlar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-05-11 klockan 18:16
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 17:35 #5
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Här har du några schyssta inspirationsexempel:

http://www.smashingmagazine.com/2008...reative-ideas/
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 17:36 #6
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
ja, mest design faktiskt. Googlade men hittade inget. Kan ha med att jag är helt slut i huvudet atm.

Ja, t ex länkar till olika svenska företags kontaktformulär vore ju intressant. Det blir lite onödigt när det för mycket "blingbling" runt kontaktforumlären som det tenderar att vara på designhemsidor.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 18:05 #7
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Om du kör wordpress så tycker jag att contactform7 är grymt!
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 18:05 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Att fråga om information i stil med vad avsändaren har för dator och webbläsare skapar bara förvirring och osäkerhet bland folk som saknar datorvana och kunskaper. Extra dumt bli det eftersom man lika gärna kan inhämta den informationen utan att fråga.
Självklart går det att hämta information om dator, operativsystem och webbläsare automatiskt. Det kan ju dock bli problem om användaren vill ha teknisk hjälp men inte för tillfället använder den dator som krånglar. Han kanske har lånat kompisens PC , medan problemet faktiskt ligger i att han kör Mac.

Jag tycker Skatteverkets formulär är bra och tydligt, inte en massa CSS-smink. För övrigt så kan ju den mindre tekniskt begåvade svara "vet ej" på datortyp, webbläsare och e-leg.

---

Min åsikt om formulär i allmänhet är att de ska vara genomtänkta. I vilken ordning fyller man som regel i liknande uppgifter på andra webbplatser? Kolla upp om det finns någon form av standard.

De får gärna vara extra CSS-stylade det tillför något för användaren, inte bara att det ser snyggt ut. Självklart ska de smälta in bra i sajtens design. Tab-ordningen tycker jag också är viktig eftersom jag sällan aktiverar ett nytt fält med musen. Det kan vara värt att kontrollera, så att användaren inte hoppar hej vilt mellan de olika fälten.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 18:19 #9
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Standard Mail-it now !

MAIL-IT NOW är ett bra email kontakt / fil uppladningsscript som inte behöver databas. Andväder det ofta på mina sajter. Du kan designa kontaktformuleret efter eget tycke och ange om och hur många filer som kan laddas upp och skickas.

http://www.skyminds.net/scripts-php-mysql/


Lätt som en plätt att använda.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 20:20 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vilka problem tänker du på då? En bra och användarvänlig sida bör ALLTID ha både och.

Jag hatar personligen formulär därför att det skapar oreda i mitt arbete. Det som inte finns i min mailklient har jag svårt att hålla reda. Jag vill "bokföra" och dokumentera all korrespondens. Det sker automatiskt i min mailklient, men varje gång jag stöter på ett kontaktformulär så måste jag spara ett word-dokument med information om vad jag skrivit och när. Dessutom hatar jag att inte ha något "bevis" på att jag skickat ett mail. Jag upplever kontaktformulär som ett stort svart hål där man matar in text. Får man inget svar så vet man inte om något har blivit galet rent tekniskt, eller om kundtjänsten man skrivit till fungerar dåligt.

Min erfarenhet av kundtjänst via kontaktformulär är också mycket dålig. Mina kunder skriver ofta fel e-postadress. Det är inte felskrivningar, utan de har helt enkelt inte koll på vad de har för mailadress. Ett vanligt exempel är att ett understreck råkar bli en punkt, eller tvärtom. Eller att de egentligen har efternamn.FÖRNAMN@telia.COM, men skriver FÖRNAMN.efternamn@telia.SE.
Den enda lösningen som jag har hittat på det problemet är att helt enkelt inte ge kunden möjlighet att göra fel. Men den möjligheten finns alltid i ett kontaktformulär.

En tredje punkt är alla spambotar som cirkulerar på webben och som postar automatiska inlägg. Det går så klart att lösa med en vanlig captcha, men captchor i sig är ett problem enligt mig (det får bli en diskussion i en annan tråd). Vissa webbsidor som jag driver har inga problem med spambotar. Andra webbsidor har haft stora problem. Så det varierar.

Kontaktformulär drar även till sig oseriösa meddelanden. Jag har aldrig fått ett vanligt mail som bara innehåller något larvigt könsord. Men på webbsidor där jag har kontaktformulär så dyker det upp titt som tätt. Det är INTE ett problem om man har några tusen besökare i månaden. Men det blir ett problem när man har hundratusentals besökare i månaden. Även om bara 1 % är pubertala fjortisar som vill skoja, så blir det jobbigt om man har sidor med mycket trafik. Av någon anledning så verkar snorungar mer motiverade att missbruka ett kontaktformulär, än att maila strunt via sin webbmail eller en mailklient.
Jag måste dock erkänna att detta kanske inte är ett så stort problem rent ekonomiskt eller tidsmässigt. Men för mina nerver och mitt humör så är det ett problem. Precis som med vanligt spam.

Jag skulle kunna skriva femton sidor om hur mycket jag hatar kontaktformulär. De flesta problemen går att undvika och att åtgärda. Problemet är bara att de flesta företagen inte gör det. Jag suckar tungt varje gång jag ska kontakta ett företag och bara hittar ett sunkigt kontaktformulär. Det enda som är värre är enligt mig webbaserade ticket-system som kräver inloggning. Många webbhotell har en förkärlek för sådana. Så jag säger inte att kontaktformulär är den sämsta lösningen. Bara att den är dålig.



Finns det någonting som är BRA med ett kontaktformulär undrar jag? Det enda jag kan komma på är att det blir lite enklare för användaren/kunden som inte måste starta sin mailklient eller logga in på sin webbmail. Finns det några andra fördelar?

Jag jobbar dagligen med att förbättra användarvänligheten på webben (vilket jag antar att många här på WN också gör). För mig så är det viktigaste att det ska vara omöjligt/svårt för kunden att göra fel. Näst viktigast är att det ska gå snabbt och fort. Med ett kontaktformulär så vänder man på den principen - vilket enligt mig blir helt galet.

Det här blev ett omotiverat långt inlägg. Det får förklaras med att jag är rabiat hatisk emot kontaktformulär
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
inspiration, kontaktformulär


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017