Kom ihåg mig?

Loopia stänger ner Greenpeace-sida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-25, 13:59 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Standard Loopia stänger ner Greenpeace-sida

Webbhotellet Loopia har stängt ner en av Greenpeaces sajter efter att ha blivit stämda för upphovsrättsbrott. Det är det finska oljebolaget Neste Oil som tycker att Greenpeace har kopierat deras sajt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5122111
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 14:29 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Loopia är ett oseriöst företag som viker sig utan lagstöd för minsta lilla saker.

Innan det finns ett domslut på det målet bör man inte göra något alls, även den juridiska biten är nog rätt oklart.

Vilket land är Greenpeace baserat sig som org? Dom måste ju driva målet i det landet isåfall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 14:36 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Inte heller Loopia vill kommentera fallet på band, men säger att deras jurister har tolkat lagen som att man måste stänga ner sajten eftersom det kan handla om upphovsrättsbrott.
Men det kan kanske ligga något i det? Kan ju vara medhjälp till upphovsrättsbrott annars och numera vet man ju hur domstolarnas domar ser ut? Själv tycker jag att Loopia borde kunna vänta till en dom, utan at riskera åtal själva, men risken för att bli åtalade för medhjälp finns ju onekligen. Blir det en fällande dom för Greenpeace så har ju Loopia hjälp till.

Senast redigerad av Danielos den 2012-05-25 klockan 14:40
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 16:24 #4
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Det här kommer nog inte hjälpa Loopias redan urdåliga rykte speciellt efter alla mail skandaler. Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av Loopia.

Lite mer relevant tycker jag det är HELT SJUKT att de väljer att stänga ner sidan som de gör. Har svårt att tänka mig att dom skulle ligga i någon juridisk fara genom att behålla sidan uppe i väntan på beslut från tingsrätten. Skulle dom vara det så är det något fel på vårt jurdiska system för det kan inte vara webhotellens ansvar att bedömma allt material som deras kunder lägger upp på kontona.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 16:50 #5
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Bara jag som tycker Loopia har gjort rätt? Om ni själva får en sida kopierad, hur reagerar ni? Om det dessutom är en stor konkurrent till er. Jag är Loopia kund och kommer fortsätta vara det. Jag tycker de har gjort helt rätt. Vem vill ha en stämningsansökan av finska staten? Vad tjänar Loopia på att få en stämning när de säljer ett konto för 100 kr/mån.

Som sagt, tycker de har gjort helt rätt. Dock tycker jag att de borde ha kontaktat domänägaren först.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 16:57 #6
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Loopia tjänar mycket på att stå upp för sina kunder, oavsett vad man betalar i månaden. Att det skulle vara olagligt att parodisera ett företag är för mig något nytt och jag tror att Loopia stänger siten i rädsla och inte av kunskap.

Företag ska inte kunna skrämma människor till tystnad och där behöver webbhotellen hjälpa till att stå emot.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 17:21 #7
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Bara jag som tycker Loopia har gjort rätt? Om ni själva får en sida kopierad, hur reagerar ni? Om det dessutom är en stor konkurrent till er. Jag är Loopia kund och kommer fortsätta vara det. Jag tycker de har gjort helt rätt. Vem vill ha en stämningsansökan av finska staten? Vad tjänar Loopia på att få en stämning när de säljer ett konto för 100 kr/mån.

Som sagt, tycker de har gjort helt rätt. Dock tycker jag att de borde ha kontaktat domänägaren först.
Har du läst artikeln? Det var en parodisajt!! Hur rädd får man bli egentligen? Framgår i avtalet med kunden att Webhotellet inte ansvarar för innehållet på sajterna om jag missfattar mig?
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 17:26 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Bara jag som tycker Loopia har gjort rätt? Om ni själva får en sida kopierad, hur reagerar ni? Om det dessutom är en stor konkurrent till er. Jag är Loopia kund och kommer fortsätta vara det. Jag tycker de har gjort helt rätt. Vem vill ha en stämningsansökan av finska staten? Vad tjänar Loopia på att få en stämning när de säljer ett konto för 100 kr/mån.

Som sagt, tycker de har gjort helt rätt. Dock tycker jag att de borde ha kontaktat domänägaren först.
Det handlar om en parodisajt från en organisation. Det finns således inget som helst kommersiellt intresse med i bilden, förutom från Neste Oils sida då. Det hör ju till sakens natur att en parodi måste vara lik originalet. Däremot bör man vara tydlig med att det är en parodi, det vet jag inte riktigt hur det var i det här fallet?

Tycker själv det är riktigt uselt av Loopia. Idag förs en väsentlig del av samhällsdebatten på nätet och webbhotellen måste stå upp för yttrandefriheten. Sverige får inte bli som andra länder i Europa såsom Frankrike eller Ungern där utvecklingen går i helt fel riktning.

Håller med Kjette helt och hållet om att branschen som helhet verkligen inte behöver något sådant här.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-25 klockan 17:32
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 17:44 #9
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av mister Visa inlägg
Har du läst artikeln? Det var en parodisajt!! Hur rädd får man bli egentligen? Framgår i avtalet med kunden att Webhotellet inte ansvarar för innehållet på sajterna om jag missfattar mig?
Ja, jag läste den snabbt. Parodi eller ej, de gör det för att skada företaget.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 17:48 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det handlar om en parodisajt från en organisation. Det finns således inget som helst kommersiellt intresse med i bilden, förutom från Neste Oils sida då. Det hör ju till sakens natur att en parodi måste vara lik originalet. Däremot bör man vara tydlig med att det är en parodi, det vet jag inte riktigt hur det var i det här fallet?
Parodi eller ej, men de gör det bevisligen för att skada företaget. Sedan har Loopia hört med sina jurister och de kom fram till att sajten borde stängas vilket Loopia tydligen gjorde. Jag ser inget fel i det.

Man läser ofta trådar här med "Någon har kopierat min sida, hur fan får jag den nerstängd". Greenpeace har ju gjort detta för att förstöra för oljebolaget, för vi alla vet ju att greenpeace inte gillar oljeföretagen. Jag tycker fortfarande Loopia gjort rätt, de lyssnade på juristerna och sedan tog beslut efter det. Sedan om beslutet är felaktigt eller ej återstår att se.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017