Kom ihåg mig?

Bästa coloc företaget i Sverige?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-21, 18:58 #41
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Allt är relativt!

Vill man ha en säker serverhall som aldrig kan gå under vattnet så skulle jag rekommendera Internetborders hall, Det enda som står på underplan är deras dislar under garaget. Annars är serverhallen på 6e planet, Och har på så vis svårare för sig att bli våt.

Men jag tror faktiskt att ett bergrum som pionen som ligger i en backe ligger ganska bra till, då vattnet åker backens väg ner. Och kommer så pass mycket vatten som i Danmark så kommer folk troligen att bygga sina hallar annorlunda. Sen står det vattenpumpar i pionen eftersom deras hall drar till sig mycket fukt.

Men i Portlanes hall är det 30 meter innan man kommer in i berget, och sedan är hallen uppåt i berget, så vatten där är nog det mindre problemet. (men man kan aldrig vara för säker)
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 00:38 #42
pulzion pulzion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 156
pulzion pulzion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 156
Nu har jag inte läst igenom hela tråden förutom dom två första sidorna.. Men jag har sysslat med spelservrar en tid, och är ganska så insatt..

Jag har kört Colo hos Adminor, i cirka... 2 år om jag minns rätt, och det har vart riktigt bra. Snabb support, stabilt, bra peering, ping, billigt etc.

Portlane är också bra, och relativt billiga. Vet många större aktörer på spelserver-marknaden som har servrar hos Portlane.

För mig så är dessa två självklara val om jag funderade på att skaffa colo.
pulzion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 10:36 #43
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Adminor (XH.se) peerar med portlane, så det bör inte skilja mycket alls.
Just sayin'

Grunden i hela min verksamhet drivs hos Adminor i Phoneras hall i HY.
Vill ni leka pingtider från diverse nät kan ni alltid kasta lite ICMP mot jine.be.

Citat:
Ursprungligen postat av empty Visa inlägg
Ta det gotserved skrev med en nypa salt. Han är en ökänd internet hero.
Kan stryka under det påståendet.

/ Jim

Senast redigerad av Jine den 2011-08-22 klockan 10:40
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 11:43 #44
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Jim!

Man kan peera med Portlane, Men det vinner inte Adminior på förutom att ha snabba vägar mellan portlane och Admininor.

Vad jag vet så köper inte Adminor någon transit av Portlane, Och på så vis inte använder deras nät för att ta sig ut.


Så vitt jag vet så har dom bara port80.
http://bgp.he.net/AS51701

Senast redigerad av ZynX den 2011-08-22 klockan 11:46
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 13:45 #45
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Jim!

Man kan peera med Portlane, Men det vinner inte Adminior på förutom att ha snabba vägar mellan portlane och Admininor.

Vad jag vet så köper inte Adminor någon transit av Portlane, Och på så vis inte använder deras nät för att ta sig ut.


Så vitt jag vet så har dom bara port80.
http://bgp.he.net/AS51701
Uppmärksam :=), det gillar jag!
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 05:16 #46
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Jim!

Så vitt jag vet så har dom bara port80.
http://bgp.he.net/AS51701
https://apps.db.ripe.net/dbweb/searc...oSearch=Search

Citat:
aut-num: AS51701
as-name: ADMINOR
descr: Adminor AB
org: ORG-AA643-RIPE
remarks: ========TRANSIT IPv4=======================
import: from AS41753 accept ANY
import: from AS16150 accept ANY
import: from AS42708 accept ANY
export: to AS41753 announce AS-ADMINOR
export: to AS16150 announce AS-ADMINOR
export: to AS42708 announce AS-ADMINOR
remarks: ========TRANSIT IPv6=======================
import: from AS6939 accept ANY
import: from AS41753 accept ANY
import: from AS16150 accept ANY
import: from AS42708 accept ANY
export: to AS6939 announce AS-ADMINOR
export: to AS41753 announce AS-ADMINOR
export: to AS16150 announce AS-ADMINOR
export: to AS42708 announce AS-ADMINOR
AS41753 = Port80
AS16150 = Telelocation
AS42708 = Portlane

Så jo, transit via Portlane finnes, slående bör det inte spela någon större roll - precis som jag sa. Men som vanligt försöker gotserved leka internet hero, lite det jag sa innan också

Vanlig peer finns med flertalet större internetlevarantörer här i sverige - vilket borde betyda riktigt snabb responstid mot slutkund:
AS-ALLTELE, AS-OWNIT, AS-GOTANET, AS-SITIC (Telia, Tyfon osv) mfl.

Jag rekommenderar starkt Adminor.net med andra ord
Dels baserat på fakta, dels baserat på egen erfarenhet (hostat större delen av mina miljöer där senaste 2-3åren)

Senast redigerad av Jine den 2011-08-23 klockan 05:27
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 07:44 #47
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Hade inga problem med mobil täckningen i Pionen. I pionen har Bahnhof ett gäst nät, oftast är det "datatrafik" man vill ha, i form av chat, för att prata i mobil en datahall är inte bra.

Däremot både Hammarby hallen, Phoneras gamla BGC hall och Bahnhof St Erik har jag haft mobil obefintlig täckning i. När vi hyrde av phonera, så fanns inget gäst Wifi nät där heller.

Det jag gillar med pionen att de finns en "meck" plats där utanför hallen,nackdelen med pionen att en del skåp står för nära berget, så det är svårt att komma åt, och bahnhof har inte lärt sej att köpa in långa kablar till sina konsolvagnar.

Jag har bara erfarhet av pionen som bergshall, den största fördel är dess geografiska placering, dvs lätt nå att både kommunalt med eget fordon.

När vi hade vår hall på gamla A1 området, då vi de bäst skallskyddet man kan ha, vara granne med en 1% MC klubb.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Detta måste vara det töntigaste argumentet för en serverhall i de flesta fall. Det är rätt få som faktiskt behöver ha sina maskiner i ett berg, och många glömmer nackdelarna (dålig eller obefintlig mobilmottagning är väl det största problemet - det blir bökigt att få support "hemifrån"). Det är även dyrare för hallägaren att bygga hallen.

Berg kan ha sina fördelar, såsom bättre skakskydd (inte för att jag stött på skakproblem i ovanjordshallar) och för extrema applikationer som man behöver ha igång när det är krig, men mycket mer än så är det svårt att komma på.

Senast redigerad av klein den 2011-08-23 klockan 07:48
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 08:01 #48
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Kanske där faran ligger att man tro aldrig något händer och så händer de. Ett rör kan gå sönder även i internet borders hall, särskilt då mycket av kylan i datahallarna använder vatten.

Min gissning är att bergshallarna har antaligen någon form av beredskap för detta, då de har vatten som en del av vardagen.

Jag tro nog den bästa beredskapen man kan ha som enskild, om man nu inte kan vara offline med sin verksamhet, är att ha grejerna 2 olika hallar av olika operatörer.



Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Allt är relativt!

Vill man ha en säker serverhall som aldrig kan gå under vattnet så skulle jag rekommendera Internetborders hall, Det enda som står på underplan är deras dislar under garaget. Annars är serverhallen på 6e planet, Och har på så vis svårare för sig att bli våt.

Men jag tror faktiskt att ett bergrum som pionen som ligger i en backe ligger ganska bra till, då vattnet åker backens väg ner. Och kommer så pass mycket vatten som i Danmark så kommer folk troligen att bygga sina hallar annorlunda. Sen står det vattenpumpar i pionen eftersom deras hall drar till sig mycket fukt.

Men i Portlanes hall är det 30 meter innan man kommer in i berget, och sedan är hallen uppåt i berget, så vatten där är nog det mindre problemet. (men man kan aldrig vara för säker)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 11:42 #49
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
https://apps.db.ripe.net/dbweb/searc...oSearch=Search



AS41753 = Port80
AS16150 = Telelocation
AS42708 = Portlane

Så jo, transit via Portlane finnes, slående bör det inte spela någon större roll - precis som jag sa. Men som vanligt försöker gotserved leka internet hero, lite det jag sa innan också

Vanlig peer finns med flertalet större internetlevarantörer här i sverige - vilket borde betyda riktigt snabb responstid mot slutkund:
AS-ALLTELE, AS-OWNIT, AS-GOTANET, AS-SITIC (Telia, Tyfon osv) mfl.

Jag rekommenderar starkt Adminor.net med andra ord
Dels baserat på fakta, dels baserat på egen erfarenhet (hostat större delen av mina miljöer där senaste 2-3åren)
Tack!

Då fick jag mera klarhet om hur det var.

Men det är ju inte konstigt att du starkt rekommenderar Adminor eftersom du jobbar för dom ?

Senast redigerad av ZynX den 2011-08-23 klockan 11:44
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-23, 11:52 #50
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
Vart i Sickla finns en serverhall?

Ip-Only har jag bara hört bra ifrån.
I Sickla/Nacka finns utöver Portlane även serverhall i Nacka Strand, har för mig att även Logica har en hall där.

IP-Only har ju två affärsområde, dels ren ISP där dom enligt mig är grymt bra, sen har dom sina egna datahaller som dock lämnar en hel del att önska. Exvis deras ena hall kan enbart erbjuda A ström och inte A/B.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017