Kom ihåg mig?

Installera XP från HD?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-18, 19:08 #1
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Har en laptop som verkar ha fel på ena IDE kontrollerkanalen.
Har provat med ett par olika diskar och Hitachti's "Drive Fitness Test" säger "bad cable".
Att fixa det verkar innebära att byta moderkort vilket inte är aktuellt för den har ett par år på nacken (Inspiron 8500) så det är knappast värt besväret och kostnaden.

Jag har dock en hållare för att sätta in hårddisk istället för DVDRW, och den IDE kanalen funkar.
Då jag inte har något behov av en DVD på maskinen för mina ändamål så skulle det vara en bra lösning...men hur går jag tillväga för att installera XP på burken om jag inte kan ha en CD läsare inkopplad samtidigt som disken?

Jag har en extern USB-disk som jag kan boota ifrån...har testat med linux och det funkar bra.
Men jag har inte hittat ett sätt att föra över en klon av en bootbar CD till hårddisk med bootinformation och allt.

Är det helt enkelt inte möjligt att få en hårddisk att agera som en XP installerings CD?
Eller måste jag installera typ en liten linux dist för att boota från USB-disken för att sedan starta installationen därifrån, och isåfall hur går jag enklast tillväga för att göra det?

Ideér mottages tacksamt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017