Kom ihåg mig?

Varför skulle någon "behöva" starta enskild firma?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-03, 18:23 #1
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Standard Varför skulle någon "behöva" starta enskild firma?

Håller på att starta enskild firma just nu och väntade bara på godkännande från Stockholms Överförmyndarnämnd.

Fick svar idag, ett rent ut sagt nedlåtande svar.

Citat:
I ansökan som inkom till nämnden den 22 oktober 2009 har Du och Lars-Ove Roos ansökt om överförmyndarens samtycke till att Er son Karl Roos ska få driva rörelse i form av en enskild firma.

Men anledning av ansökan önskar nämnden få en redogörelse över hans ekonomiska och personliga förhållanden samt att Ni närmare motiverar varför Ni anser att han nu vid 16 års ålder behöver starta en enskild firma.

STOCKHOLMS ÖVERFÖRMYNDARNÄMND

Bo Söderblom
Revisor
Han verkar tycka att det på något sätt är onödigt att driva firma. Jag tror faktiskt inte att någon någonsin har "behövt" starta en firma, vilken störd syn på företagande!?

Det känns även som att han i sina ögon har omyndigförklarat mina föräldrar, som att de inte skulle ha något omdöme över vad jag klarar av.

Ska man få det här bemötandet när man är ambitiös?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild.jpg (44.6 KB, 100 visningar)
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 18:53 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du tolkar det på tok för negativt. Det är ju en standardfråga mer eller mindre. Skicka in lite länkar till vad du gjort och förklara att i enlighet med svensk lag så måste man ha en registrerad firma för att kunna bedriva den typ av verksamhet som du vill ägna dig åt på din fritid. Det är också ett krav från dina kunder att du kan skicka faktura med F/FA-skatt samt att du vill kunna göra avdrag för de kostnader du har i samband med verksamheten. Eller något liknande. ConnyWesth kan nog hjälpa dig vidare, han brukar vara väldigt bra på att formulera sånt här.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 19:38 #3
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Tror också att du ser det för negativt, att de ifrågasätter dig
Tror snarare att det handlar om att de vill/behöver veta att det är du, och inte t ex dina föräldrar, som har behov av en enskild firma.

Vi vet ju sedan tidigare att föräldrar har registrerat bilar på sina barn och sedan struntat i att betala p-avgifter så att ungarna hamnat hos kronofogden. Att registrera firmor på ungarna och sedan dra på dem "en massa skit" skulle ju kunna vara i linje med bilregistreringen

Så se det inte som att de ifrågasätter dig som person utan att de vill försäkra sig om att det är du och inte dina föräldrar som behöver fiman.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 20:24 #4
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Jag tror att brevet till överförmyndaren var lite felformulerat också.

Jag behövde göra samma sak, hör av dig om du vill ha hjälp.

Om jag kommer ihåg rätt så kräver Bolagsverket att man skickar med godkännande från både förmyndarna och överförmyndaren i hemkommunen när du registrerar firman.

Men du själv kan kontakta och skicka brev till överförmyndaren och be om dennes tillstånd, möjligtvis behöver du ett brev dina föräldrar undertecknat som visar på deras samtycke, men det är alltså bäst att det är du själv som begär att få starta firman.

Om dina föräldrar ber överförmyndaren om att få registrera en firma på dig så kan man ju förstå att de blir mer misstänksamma (med all rätt då överförmyndarens uppgift är att skydda barn från oansvariga förmyndare).
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 22:54 #5
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
Kikat på http://www.ungforetagsamhet.se/ ?
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 23:05 #6
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Håller på att starta enskild firma just nu och väntade bara på godkännande från Stockholms Överförmyndarnämnd.

Fick svar idag, ett rent ut sagt nedlåtande svar.



Han verkar tycka att det på något sätt är onödigt att driva firma. Jag tror faktiskt inte att någon någonsin har "behövt" starta en firma, vilken störd syn på företagande!?

Det känns även som att han i sina ögon har omyndigförklarat mina föräldrar, som att de inte skulle ha något omdöme över vad jag klarar av.

Ska man få det här bemötandet när man är ambitiös?

Karl, om du vill starta eget och börja lite enkelt så varför kör du inte på t.ex. bolagskraft.se?
Finns fler företag som erbjuder samma tjänster, bara googla.

Tycker att det vore en smart ide.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 23:26 #7
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
Var själv i samma position en gång i tiden med en överförmyndare som inte var allt för possitiv, tog ett möte med honom. Ett par enkla frågor från honom som tog högt fem minuter så var allt fixat.

Tror att det precis som andra sagt är så att de vill kolla att det verkligen är du som vill starta bolaget och att du är insatt om ansvar mm.

Sen är det väl ofta lite enklare att starta konsultverksamhet då det ofta inte finns några fasta kostnader?

Lycka till!
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-03, 23:44 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Du tolkar det på tok för negativt. Det är ju en standardfråga mer eller mindre. Skicka in lite länkar till vad du gjort och förklara att i enlighet med svensk lag så måste man ha en registrerad firma för att kunna bedriva den typ av verksamhet som du vill ägna dig åt på din fritid. Det är också ett krav från dina kunder att du kan skicka faktura med F/FA-skatt samt att du vill kunna göra avdrag för de kostnader du har i samband med verksamheten. Eller något liknande. ConnyWesth kan nog hjälpa dig vidare, han brukar vara väldigt bra på att formulera sånt här.


Kod:
Till Överförmyndaren,
 
Då vår son Karl Roos under en längre tid bedrivit en hobbyverksamhet i forma av Webbdesign för flera olika "kunder", har verksamheten nu ökat i sådan omfattaning att den vuxit ur "hobbystadiet".
 
Enligt vår åsikt bör Karl bedriva sin verksamhet så seriöst som möjligt, därför vill vi som föräldrar att han registrerar sin verksahet hos Skatteverket för F-skatt och moms. Vidare anser vi det vara lämpligt att registrera en firma hos Bolagsverket, varunder verksamheten ska bedrivas.
 
Då verksamheten huvudsakligen riktar sig till företag, och dessa företag ställer krav på att verksamheten kan uppvisa F-skatt och kan fakturera kunderna. 
 
Då verksamheten även har sådan omfattning att det blivit aktuellt med en översyn av försäkringsfrågan, har vi likaledes kommit fram till att det är nödvändigt att Karl kan teckna en adekvat företagsförsäkring för verksamheten. Det vor annars olyckligt om en "skada" skulle drabba verksamheten, och vi då som förmyndare/föräldrar blir fullt ut skadeståndsansvariga.
 
Vi ser dock att Karl är mognare och mer ansvarstagande än sina jämnåriga kamrater och med en registrerad firma så skulle han kunna sluta egna avtal med kunder utan att detta alltid inbegriper att vi som föräldrar måste bli involverade. Karl har hittils skött sina åtaganden och vi vill gärna visa honom det förtroendet att han få bedriva sin verksamhet under ett eget ansvar. Vi kommer givetvis att finnas med i bakgrunden och ge allt stöd vi kan, men Karl får även möjligheten att ta eget ansvar, vilket vi anser att han kan axla. 
 
Vi ser som föräldrar och förmyndare till Karl Roos ingen bättre lösning än att ansöka om registrering av enskild firma fullt ut.
 
Verksamheten har X antal kunder och försäljningen exklusive moms har under det senaste verksamhetsåret (2009) hittils uppgått till Y SEK exkl moms och beräknas inbrunga ytterligare Z SEK + moms för resten av året. 
 
Karl planerar att ta ut en bruttlön varje månad med M SEK.
 
 
Med vänlig hälsning
 
 
 
Stadköping 2009-11-02
Namn på Förmyndare/förälder till Karl Roos 
namnunderskrifter
Det är tydligen en bugg i vBulletin så man kan inte lägga in QUOTE-taggar runt texten.... så jag körde med Code-taggar i stället

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-04 klockan 00:32
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 17:19 #9
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Tack för alla svar!

Det enda jag tyckte om hans svar var att det var negativt, icke-uppmuntrande och ganska nedlåtande. Mina föräldrar reagerade på samma sätt när de såg de.

Ringde överförmyndarnämnden två gånger idag och lyckades tajma det perfekt: "han är tillbaka på kontoret om två timmar" och "han gick precis hem". Så jag ringer honom imorgon istället.

Citat:
Ursprungligen postat av MMC Visa inlägg
Jag tror att brevet till överförmyndaren var lite felformulerat också.

Jag behövde göra samma sak, hör av dig om du vill ha hjälp.

Om jag kommer ihåg rätt så kräver Bolagsverket att man skickar med godkännande från både förmyndarna och överförmyndaren i hemkommunen när du registrerar firman.

Men du själv kan kontakta och skicka brev till överförmyndaren och be om dennes tillstånd, möjligtvis behöver du ett brev dina föräldrar undertecknat som visar på deras samtycke, men det är alltså bäst att det är du själv som begär att få starta firman.

Om dina föräldrar ber överförmyndaren om att få registrera en firma på dig så kan man ju förstå att de blir mer misstänksamma (med all rätt då överförmyndarens uppgift är att skydda barn från oansvariga förmyndare).
Då blir det lite mer förståeligt, de instruktionerna jag fick av Bolagsverket var nämligen att ringa Överförmyndarnmämnden och be dem skicka en blankett för detta vilket de gjorde. Sedan skulle denna fyllas i och skickas tillbaka och man skulle sedan får ett godkännande tillbaka, denna skulle jag skicka till bolagsverket och en kopia till skatteverket (för F-skatt).

Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear Visa inlägg
Har kollat en del där, ska finnas för min skola också. Dock är jag inte så sugen på att avveckla företaget efter ett år bara

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Karl, om du vill starta eget och börja lite enkelt så varför kör du inte på t.ex. bolagskraft.se?
Finns fler företag som erbjuder samma tjänster, bara googla.

Tycker att det vore en smart ide.
För jag vill få erfarenhet av att ha drivit företag

Citat:
Ursprungligen postat av _Michael_ Visa inlägg
Var själv i samma position en gång i tiden med en överförmyndare som inte var allt för possitiv, tog ett möte med honom. Ett par enkla frågor från honom som tog högt fem minuter så var allt fixat.

Tror att det precis som andra sagt är så att de vill kolla att det verkligen är du som vill starta bolaget och att du är insatt om ansvar mm.

Sen är det väl ofta lite enklare att starta konsultverksamhet då det ofta inte finns några fasta kostnader?

Lycka till!
Ska försöka få tag på revisorn och prata/övertyga honom.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Kod:
Till Överförmyndaren,
 
Då vår son Karl Roos under en längre tid bedrivit en hobbyverksamhet [...]
Tack!
Om jag inte lyckas övertala revisorn per telefon så ber jag mina föräldrar skriva på den!
Underbart formulerat, återigen tack!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-04, 19:49 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Det enda jag tyckte om hans svar var att det var negativt, icke-uppmuntrande och ganska nedlåtande.
Karl, om du tycker det om hans svar så kommer du att vara svårt deprimerad innan du fyller 20. Det där är, som flera påpekat inkl. mig själv, vad man kan kalla en klinisk standardformulering. Jag har säkert skrivit 100-tals såna genom åren och också fått tiofalt från Skatteverket, Bolagsverket, PPM, banker, KFM osv. osv. Jobbar man inom offentlig sektor eller i liknande byråkrati så är det byråkratisvenska som gäller så gör dig en tjänst - tolka inte, läs det bara rätt upp och ned som det står utan att göra tolkningar.

Senast redigerad av Westman den 2009-11-05 klockan 00:21 Anledning: tryckfelsnisse
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017