Kom ihåg mig?

Eget företag mot Stripe.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-21, 05:25 #1
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
Standard Eget företag mot Stripe.com

Hej,

Fick nyligen in lite förfrågningar angående privat annonseringar från ett något större företag till vår sida. Vår sida är ännu inte ett företag och har börjat titta på hur vi kan ta betalt.

Dem vill köpa reklam plats för 200USD. Om jag förstår det hela rätt så går nästan 50% bort för skatt, arbetaravgifter etc om jag startar företag och skickar dem en faktura.

Men sen började jag kolla på Stripe.com där man kan implementera ett betalningsformulär. När jag reggade mig så kunde jag välja privatperson/enskilt företag och det var inget krav på att fylla i några vidare uppgifter angående företag så verkar som jag kan köra utan.

Dem tar också ut en väldigt liten avgift, bara några procent går bort.

Har jag missat något? Verkar ju onekligen som Stripe är en väldigt mycket smidigare och billigare lösning.

Mvh,
Nilsi
nilsi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-21, 09:47 #2
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Hej, om du kör svart länge nog och blir upptäckt så kostar det mycket mer än om du från början gör rätt för dig och t.ex startar en enskild firma (gratis) och tar betalt på rätt sätt. Deklarering etc finns flertalet molnbaserade program som gör allt åt dig.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-21, 14:23 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Stripe är inget alternativ till att starta företag... Samma skatt gäller naturligtvis oavsett hur du tar betalt. Procenten som "går bort" är ingen skatt, det är företagets avgift.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-24, 02:49 #4
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
Okej, kanske var otydligt men jag försöker inte köra svart eller köra olagligt. Därav startade jag denna tråden. Dock så trodde jag att Stripe fixar företagsbiten åt mig. Precis som jag kan ha uber utan företag eller hyra ut min lägenhet med airbnb utan företag eller köra frilansfinans utan företag. Som svaret här antyder:
https://www.quora.com/Can-I-use-Stri...share=7959fcf7
nilsi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-24, 10:07 #5
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 113
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 113
Stripe har inget krav på att du skall ha ett företag eller så, däremot så bör du ju själv sen deklarera den här inkomsten. Annars kan det bli dumt längre fram i tiden.
SpaceDump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-24, 13:27 #6
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av nilsi Visa inlägg
Okej, kanske var otydligt men jag försöker inte köra svart eller köra olagligt. Därav startade jag denna tråden. Dock så trodde jag att Stripe fixar företagsbiten åt mig. Precis som jag kan ha uber utan företag eller hyra ut min lägenhet med airbnb utan företag eller köra frilansfinans utan företag. Som svaret här antyder:
https://www.quora.com/Can-I-use-Stri...share=7959fcf7
Sole proprietor är motsvarigheten till enskild firma. Du måste fortfarande skatta för pengarna. Frilansfinans är ju en smidig tjänst i Sverige, men beroende på hur din (er?) verksamhet bedrivs så är nog företag klokare både kortsiktigt och långsiktigt.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-24, 20:01 #7
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Stripe hjälper dig få pengarna ifrån kundens kreditkort till ditt bankkonto och tar en avgift för detta. Stripe hjälper dig inte att betala skatterna som du måste göra oavsett hur du får in pengarna.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-25, 18:52 #8
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
nilsi nilsi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 9
Tack för informationen, nu förstår jag bättre! Ända sättet att skatta för pengarna är genom att ha ett företag och bokföra det? Om jag inte använder frilansfinans dvs.
nilsi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-25, 21:27 #9
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av nilsi Visa inlägg
Tack för informationen, nu förstår jag bättre! Ända sättet att skatta för pengarna är genom att ha ett företag och bokföra det? Om jag inte använder frilansfinans dvs.
Det beror på hur verksamheten bedrivs. Ett alternativ annars är hobbyverksamhet. Då deklarerar du överskottet i inkomstdeklarationen.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...680003940.html
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-26, 14:28 #10
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av nilsi Visa inlägg
Hej,

Fick nyligen in lite förfrågningar angående privat annonseringar från ett något större företag till vår sida. Vår sida är ännu inte ett företag och har börjat titta på hur vi kan ta betalt.

Dem vill köpa reklam plats för 200USD. Om jag förstår det hela rätt så går nästan 50% bort för skatt, arbetaravgifter etc om jag startar företag och skickar dem en faktura.

Men sen började jag kolla på Stripe.com där man kan implementera ett betalningsformulär. När jag reggade mig så kunde jag välja privatperson/enskilt företag och det var inget krav på att fylla i några vidare uppgifter angående företag så verkar som jag kan köra utan.

Dem tar också ut en väldigt liten avgift, bara några procent går bort.

Har jag missat något? Verkar ju onekligen som Stripe är en väldigt mycket smidigare och billigare lösning.

Mvh,
Nilsi
jodå stripe kan visst hjälpa till med att öppna uppe ett företag (dock reggeas den i USA)
https://stripe.com/atlas
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017