Kom ihåg mig?

Effektivt med fler sidor på samma sökord?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-25, 19:22 #1
Lennart Lennart är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 21
Lennart Lennart är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 21
Standard Effektivt med fler sidor på samma sökord?

Hejsan,

Jag skapade en hemsida för ett tag sedan som tjänar sina pengar till stor del passivt. Efter att jag gått om mina konkurrenter på de 3 sökorden jag hade började jag fundera kring vad jag nu skulle göra. Jag kom fram till att jag var nöjd med min nisch och borde tjäna på att ligga 2:a, 3:a och kanske även 4:a i serpen på mina sökord.

Därför reggade jag 4 domäner till. Huvudsidan rankade etta på alla tre orden. De nya sidorna riktade jag in så att de hade ett sökord var. Nu rankar jag alltså topp tre på term 1 och 2 och bara 1:a på term 3.

Det som dock har hänt är att de sökorden som jag valt ligger ganksa nära varandra så nu ligger mina sidor huller om buller och på vissa ord rankar jag top 5 i serpen. Jag är naturligtvis nöjd , men har lite funderingar kring hur effektivt det egentligen är med så många sidor?

Är det normalt inom SEO:n att man gör såhär för att få ut max ur sin nisch? och hur skulle jag gå tillväga om jag vill sälja mina sidor? Skulle ni sälja dom som ett stort paket då?

Det jag själv har kommit fram till är att om jag skulle få mig en vettig konkurrent som sattsar på en sida så kanske han skulle ta mig på något sökord, men då har jag ju fortfarande 4 backupsidor som jag kan ge relevant länkar ifrån eller redirecta.

Jag har 2 olika webbhotell för sidorna och ingen interlänkning för det börjar redan se rätt misstänksamt ut i serpen, men Google lär via adsense/analytics ändå ha koll på att jag äger alla sajter. Kan det vara risk för att de manuellt rensar mina sajter eftersom 5 adsense domäner ligger i topp vilket kanske inte uppskattas av dem.
Lennart är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-26, 19:05 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
Borde inte vara några problem sålänge du inte spammar.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 11:05 #3
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Logiken säger sig själv:

Vill du endast visa 1 av 10 resultat, eller vill du visa 10 av 10?

Jag går för det senare, varje dag i veckan.

Vissa sökord "äger jag" i SERP:en, där jag har 5 - 7 resultat av de första 10 ... m a o, störst chans att få "klicket" ;-)
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
googleplacering, serpen


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017