Kom ihåg mig?

Panlegis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-11, 13:02 #1
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
Blev idag uppringd av ett företag som heter Panlegis som erbjuder registreringar av LTD-företag (+ svenska bifirmor). Dom körde sitt vanliga telefonförsäljarsnack, och försökte "closa dealen" snabbt. Varningsklockor ringde allså direkt...

Dock så är jag lite intresserad av denna lösning i förlängningen. Är det någon som känner till dom, är dom seriösa? Någon som kan rekommendera ett annat bolag?
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 20:07 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tycker http://www.revaladvisor.com/ verkar vara ett vettigt alternativ. Pratat lite med dem, men vet inte om jag vill ha ett utländskt bolag alls...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 07:30 #3
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Standard Stay Away...

Jag tycker man ska hålla sig så långt ifrån Panlegis som det bara går!! Dom är riktigt fula fiskar!!

Man kommunicerar via weben och annat material "Färdigregistrerat och klart i Storbritannen och Sverige", men i praktiken gör man ju INGENTING i Sverige. Man säger sig ha revisorer man arbetetar med, ingen av dom vill ta på sig uppdrag via Panlegis pg.a tidigare dåliga erfarenheter ("ingen" ska jag väl säga, det är väl en sanning med modifikation och har såklart med villkor och betalning att göra, men vill man ha en revisor i sitt närområde, önskvärt för båda parter så kan det i praktiken omöjliggöra hela förfarandet)

Jag kontaktade dom via deras kontaktformulär och blev uppringd av en säljare, Oscar Grönfeldt, (på bild här ) min fråga till dom gällde just tjänsten "Company Secretary" som ju på hemsidan presenteras som en "uppföljningstjänst" Oscar berättar att det ingår första året och att man sen har 9 månader på sig att bestämma om man vill ha det, vilket låter rimligt när det just presenteras som en "uppföljningstjänst", och då låter 3480:- färdigregistrerat ganska bra.

Han skickar ett mail med ett belopp som ska betalas (ingen faktura) ett belopp som är 5780SEK, eftersom vi specifikt pratat om tjänsten "Company Secretary" så tar jag för givet att 5780SEK är inkl. dom 2000 kr som ska till bolagsverket. Det slutar med att jag lämnar ut mitt kortnummer (vilket jag ALDRIG gör annars, även om jag egentligen aldrig har några pengar på det, men just den här dagen har jag fått ett nytt kort och det känns okej att lämna ut mitt gamla kortnummer sista dan det ska användas, eftersom jag också för över pengar så det ska täcka den här utgiften, Oskar säger då, något kryptiskt "du förde väl inte över exakt belopp...." (spoileralert, jag vet)

Jag får fakturan och upptäcker då det misstag som gjorts, och påtalar det, redan vid det laget är jag smått irriterad,eftersom min initiala fråga till dom var just gällande "Company Secretary" och/eller andra dolda avgifter som det här förfarandet innebär. Jag får prata med Alexander Lundin (på bild här) som är den som "löser såna frågor" Vi kommer iaf överens om att dom ska kreditera det belopp som jag trodde var inkluderat, 2000 kr (på deras förslag, rimligtvis borde man krediterat den post som inte skulle vara med, 2300 kr, men jag accepterar för att lösa situationen.)
Jag påtalar att jag har ett nytt kort, men han säger att det inte är några problem så länge det är kopplat till samma konto, och att jag har pengarna "imorgon" eller på måndag. Någon kreditering görs aldrig (hittills)

Jag tar kontakt med dom revisorer man säger sig samarbeta med, ingen av dom vill ta uppdrag från dom, pg.a. dåliga erfarenheter, här är väl kanske den största bristen i deras marknadsföring "färdigregistrerat", man har inga revisorer som man verkligen samarbetar med (vilket man ju faktiskt SKULLE kunna ha,min första tanke var faktiskt att bara fylla i valfritt namn från deras lista....som sagt..."färdigregistrerat"...men man kan ju mycket väl tänka sig att den tjänst som dom tar betalt för är helt värdelös, om man inte hittar någon revisor (mer om det senare)

När jag ska kontrollera om den kreditering som man sagt ska göras är gjord, märker jag att man när man första gången dragit pengar, så har man dragit MER än dom 5780SEK som fakturan var på, då känns det som att förtroendekapitalet är helt förbrukat, egentligen helt oavhängt om man har/kan leverera den tjänst man säger sig leverera.

Som sagt INGENTING görs av dom i Sverige, det jobbet får man göra själv, vilket ju vore okej om det inte var för att jag faktsikt betalade dom för att göra detta "färdigregistrerat". (och att man i fakturan även anger "Registrering i Storbritannien och Sverige)

Så långt mina personliga erfarenheter (jag är fullt medveten om mina tillkortakommanden i detta). Vad kan man/ni lära er av detta.

När det gäller just revisorer, som är den springande punkten tycker jag, så är det ju både för revisorns och ens egen skull en fördel om man håller till på samma ort, det begränsar utbudet av revisorer avsevärt, även om Panlegis nu skulle ha revisorer dom jobbar med. Dom 50.000 (snart) som ska till för ett Svenskt AB är ju en säkerhet även för dom. Men ska man t.ex. förskottsbetala en revisor för det jobba han beräknar lägga ner, baserat på tidigare erfarenheter av den här typen av bolag, så är man ganska snabbt ganska nära dom 50.000 kr.

Det här är ju sådant man vill veta när man kontaktar ett företag som säljer en tjänst, så när dom säger färdigregistrerat i Storbritannien och Sverige så ska det ju vara det.

Att man inte lämnar ut sitt kortnummer på telefon vet vi ju alla redan men förhoppningsvis så accepterar Visa den reklamationen jag gjort (Alexander erbjöd sig att, förutom dom 2000 kr som skulle krediteras, ersätta det övertrasserade beloppet, som förvisso var en struntsumma, men jag tyckte han missade själva kärnfrågan.

Så, stay away, eller var åtminstone medveten om riskerna, kontrollera att du verkligen har en revisor som ställer upp, eller KRÄV av Panlegis att man levererar "färdigsregistrerat" och drive a hard bargain!! Och 3480:- färdigregistrerat innebär åtminstone 15.000, vilket såklart inte är lika kul att fronta med.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 23:49 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Jag bor i Storbrittanien och har själv ett engelskt Bolag. Det fungerar utmärkt, däremot så gjorde jag allting själv.

HÅLL ER SÅ LÅNGT BORTA FRÅN PANLEGIS och andra liknande firmor som möjligt.

Jag kan själv hjälpa er och har kontakter som ni kan få nytta utav.
Återkom om ni funderar på LTD / Brittiskt AB

Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-20 klockan 23:53
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 13:16 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Jag tänkte jag skulle kopiera följande inlägg från en annan tråd för att hålla tråden med aktuellt företags namn så komplett/informativ som möjligt.

Ursprungligen gjordes inlägget här

Jag förstår inte riktigt varför det finns så lite information om Panlegis tillgängligt, som sagt, med 20.000 kunder (enligt egna uppgifter iofs) borde det finnas mer att gå på.
----------------------------------------------
Jaja, jag hatar när jag har rätt...eller fel...

Det är väl bara (er)känna sig blåst, och kanske var det tur i oturen att dom drog för mycket pengar på mitt kort då det gav en så tydlig väg till att (förhoppningsvis) iaf inte drabbas ekonomiskt.

Jag fick för mig att (dubbel)kolla dom referenser man frontar med. Dom är ju i ärlighetens namn inte värda NÅGONTING om man inte gör just det, kollar dom. Och när jag säger dubbelkolla så menar jag att jag faktiskt läste dom innan jag kontaktade Panlegis.

Dom har 1 referens med "titeln" redovisare, jag vet inte om det är i syfte att förväxla med en revisor, eller om han ÄR revisor, denna revisor/redovisare jobbar på en redovisningsbyrå som ju först och främst INTE är registrerat enl. den bolagsform som Panlegis förespråkar. Vidare anger man ett mobilnummer som ingen svarar på, och om man kollar sagda redovisningsbyrå/taxibolag/tatueringsstudio/? känns den allt annat än kosher.

Man har en Norsk referens med namnet Stokke som säger sig ha en Möbelagentur. Dessa 2 ord/namn tillsammans får åtminstone mig att tänka "Stokkestolen", jag ska inte säga att detta är ett medvetet drag från Panlegis sida, eftersom jag faktiskt inte vet, men med facit i hand känns det inte så främmande. Det KAN till och med vara så att detta samband FINNS (Stokke - Stokke) men det jag får fram om sagda Stokke (personen, inte stolen) är att han åtminstone har en konkurs som bör vara inledd ungefär samtidigt som Panlegis valde att använda honom som referens. (jag är personligen av den åsikten att en konkurs på intet sätt behöver innebära att man är en dålig människa, eller ens en dålig företagare, men om Panlegis med 20.000+ kunder får dessa (2 av dom 4 som finns) att ställa upp som referenser så...ja....
---------------------------

Senast redigerad av gummianka den 2010-03-21 klockan 13:18
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 14:04 #6
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Standard Panlegis offshore company formation SCAM and FRAUD BEWARE

Lancelot>> Jag tänkte bara säga att jag uppskattar dit erbjudande om hjälp, och jag kanske kommer att utnyttja erbjudandet, jag har faktiskt skickat ett mail till "Companies House" för att se vad dom säger. Rimligtvis ser dom också problematiken i att det registreras bolag på felaktiga grunder, som aldrig används.

Jag hittade följande information som kändes relevant, och förhoppningsvis förbättrar mina chanser med min reklamation till VISA.

Panlegis offshore company formation SCAM and FRAUD BEWARE

Samma information hittar man HÄR. (och det är väl läge att sprida den vidare till Sverige, skulle någon ha problem med engelskan kan man väl sammanfatta det med att man anklagar Panlegis för bedrägeri gentemot sina kunder och investerare, att man agerar utan dom licenser som behövs, och man varnar för att lämna ut sina kortuppgifter till dom, vilket ju går i linje med mina egna erfarenheter.

Suck...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 00:35 #7
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Tråkigt att det här med Panlegis hände er.

Har varit i kontakt med companieshouse om panlegis mm. De ska ringa mig imorgon.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 09:43 #8
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Standard Uppföljning (i naivitetens tecken)

Jag tänkte att jag i objektivitetens tecken skulle följa upp vad som händer i mina göromål med Panlegis.
Jag hade en förhoppning att denna uppföljning skulle vara positivare men kom snabbt till insikt att det var naivt av mig att tro det.

Till saken hör ju att jag som jag sagt tidigare anmält detta till VISA (ett förfarande som jag vet tar tid så att det inte gett något än är inte förvånande)

Jag har även anmält det till, och det utreds av "Companies House" och "Companies Investigation Branch" (CIB) i Storbritannien. Så...

I Torsdags fick jag ett e-mail från Alexander LundinPanlegis, med ämnesrad "Återbetalning", där han sa att han försökt nå mig.
Det var Skärtorsdag och jag lät det bero över helgen, och trodde faktiskt att dom kommit till insikt att man agerat felaktigt. För att kunna reklamera en transaktion till VISA t.ex. bör man ju ha bestridit fakturan till utställaren, så självklart har jag informerat Panlegis om detta, senaste jag pratade med Alexander Lundin så avslutades också vårat samtal med att jag sa att det var den här vägen som återstod.

Döm om min förvåning när jag under gårdagen får ett mail från Alexander där han säger:

Hoppas påsken har varit bra.
Jag ville bara kontrollera att du mottagit refunderingen och om du har kommit igång med bolaget.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Mvh Alexander


Först och främst, refunderingen? Men okej, det som ju verkligen får det att koka över är att man låter det gå 2-3 veckor, och sen hör av sig och låtsas som att absolut ingenting har hänt, det är ju f-n skamlöst. Att man inte gjort någon "refundering" bör ju vara enklare för dom att kolla på "eget håll", vidare var ju den "refunderingen" relevant när jag trodde att detta var det enda felet dom gjort, och att dom faktiskt kunde leverera det man säger sig leverera.

Att Panlegis gör upprepade misstag, dom flesta relaterade till ekonomi, där man bl.a. adderar ej beställda tjänster, och sedan överdebiterar jämte den fakturan man skickat ut, och inte förstår att detta resulterar i att man förbrukat sitt förtroendekapital...skrämmande.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 22:55 #9
PanLegis PanLegis är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1
PanLegis PanLegis är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1
Standard gummianka!

gummianka!

Otroligt tråkigt att läsa om din uppfattning av våra tjänster. På grund av sekretess kan vi dessvärre inte kommentera enskilda klienters ärende publikt. Men jag hänvisar dig till vår kundtjänst på telefon 08-40006200. Jag är säker på att vi kan lösa detta ärende och uppenbara missförstånd.

Med vänlig hälsning,
Amanda Merrigan
PanLegis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 19:23 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av PanLegis Visa inlägg
gummianka!

Otroligt tråkigt att läsa om din uppfattning av våra tjänster. På grund av sekretess kan vi dessvärre inte kommentera enskilda klienters ärende publikt. Men jag hänvisar dig till vår kundtjänst på telefon 08-40006200. Jag är säker på att vi kan lösa detta ärende och uppenbara missförstånd.

Med vänlig hälsning,
Amanda Merrigan
Det är väl det sista man gör, ringer kundtjänst till ett företag som det inte går att lita på. Dert skulle i vart fall inte jag göra. Då vill man ha vartenda ord de uttalar i skriftlig form så man kan bevisa vad som sagt i konversationen.

Kunden har i det här fallet reklamerat tjänsten. Lös kundens problem och meddelakunden när det är klart!

PanLegis har redan så dåligt rykte pga dålig handläggning av reklammation att man häpnar....


Det enda som kan rädda ert ansikte nu är om ni tar kundens klagomål på allvar och accepterar kundens reklamation, och ber offentligt om ursäkt. Återbetala pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017