Kom ihåg mig?

FS Data-statistik publikt tillgängligt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-13, 14:18 #21
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Vår statistik är flitigt använd av många äldre kunder, så vi kan inte bara "slänga på ett lösenordsskydd" hur som helst. Det gäller att tänka ett steg längre än så.
Men varför inte lägga den bakom kontrollpanelen Waff (så att man måste vara inloggad i kontrollpanelen) + eventuell möjlighet att skapa användare som har åtkomst om det behövs ens?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 14:51 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
tartareandesire, det är intressant att du, som helt saknar insyn i vår verksamhet och kännedom om våra kunder, väljer att uttala dig på detta sätt.

Nu är dock verkligheten en annan än det som du vill ge sken av och vi gör, som jag skrev tidigare, det vi kan för att hitta en bra lösning på detta.
Verkligheten ser inte alls annorlunda ut. Att hantera känslig kunddata på det viset är oansvarigt. Det kan vem som helst konstatera, oavsett om man har insyn i er verksamhet eller inte.

Det var dessutom du själv som skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Vår statistik är flitigt använd av många äldre kunder, så vi kan inte bara "slänga på ett lösenordsskydd" hur som helst.
Naturligtvis tolkar man detta som att ni låter "många äldre kunder" styra.

Det GÅR alldeles utmärkt att lägga det bakom en skyddad inloggning, vare sig det görs i er vanliga kontrollpanel (vilket väl vore smidigast) eller utanför denna. De äldre kunderna får helt enkelt anpassa sig till detta, nuvarande situation är fullständigt oacceptabel. Det här handlar om känslig kundinformation som man inte räknar med att vem som helst ska kunna få tag i.

Visst kan alla göra misstag och det är (nästan) aldrig för sent att bättra sig men att du / ni slätar över det hela som ett icke-problem och visar upp en tydlig motvilja till förändring på denna punkt reser varningsflaggor.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-13 klockan 14:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 15:05 #23
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Verkligheten ser inte alls annorlunda ut. Att hantera känslig kunddata på det viset är oansvarigt. Det kan vem som helst konstatera, oavsett om man har insyn i er verksamhet eller inte.

Det var dessutom du själv som skrev:



Naturligtvis tolkar man detta som att ni låter "många äldre kunder" styra.

Det GÅR alldeles utmärkt att lägga det bakom en skyddad inloggning, vare sig det görs i er vanliga kontrollpanel (vilket väl vore smidigast) eller utanför denna. De äldre kunderna får helt enkelt anpassa sig till detta, nuvarande situation är fullständigt oacceptabel. Det här handlar om känslig kundinformation som man inte räknar med att vem som helst ska kunna få tag i.

Visst kan alla göra misstag och det är (nästan) aldrig för sent att bättra sig men att du / ni slätar över det hela som ett icke-problem och visar upp en tydlig motvilja till förändring på denna punkt reser varningsflaggor.
Är beredd att hålla med här. Ibland måste man överväga att tvinga befintliga/äldre/trogna kunder att anpassa sig lite. För många är den typen av statistik företagshemligheter. Då är det bättre att informera samtliga kunder om att denna bristen finns (och framför allt att man åtgärdat den) och hur kunder ska göra nu för att komma åt informationen.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 18:27 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Om man tvingar in alla med ett lösenordsskydd erkänner man ju att man gjort fel, vilket jag egentligen inte tror att FS-data tycker att de har gjort. Jag tycker det, men jag förstår hur de har tänkt.

Det enkla ur kundsynpunkt vore att lägga statistiken för nya kunder skyddad, och tydligt informera alla andra kunder om att den är publikt tillgänglig, och kanske en direktlänk till hur man skyddar den. Utformar man den informationen på rätt sätt, så kan man absolut få det att kännas som att det är just FS-data som har rätt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 18:29 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Kan inte annat än hålla med. Ställningstagandet är för mig skrämmande. Att vem som helst kan lista alla domäner hos webbhotellet och sen plocka ut detaljerad statistik från dom verkar helt otroligt - men sant. Detta oavsett googles framtida indexering, kunskapen om en kunds URL räcker gott.

För alla företagskunder är väl detta som sagt företagshemligheter i normala fall som de allra flesta absolut inte vill ha publikt. Många vet säkert inte ens om att de har den statistiken och de flesta lär inte vara medvetna om att vem som helst kan komma åt den.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 20:01 #26
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Det är helt fel av dig Jonathan. Istället för att tacka för att de påpekar ett problem hos fsdata så ställer du dig på tvär, och hänvisar till gamla kunder. Varför inte informera kunderna om denna ändring. Det är ändå en ändring mot rätt håll, vilket ni behöver.
Men jonathan är alltid Jonathan...
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 22:59 #27
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
FS-data har fått detta påpekat flera gånger, under flera år.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-13, 23:48 #28
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Det är helt fel av dig Jonathan. Istället för att tacka för att de påpekar ett problem hos fsdata så ställer du dig på tvär, och hänvisar till gamla kunder. Varför inte informera kunderna om denna ändring. Det är ändå en ändring mot rätt håll, vilket ni behöver.
Men jonathan är alltid Jonathan...
Jag har personligen stort förtroende för jonathan som kollega och förstår precis vad han menar när han säger "med kännedom om våra gamla kunder". Sitter man mitt i verksamheten eller smeten och ser hela bilden, så måste man göra en mängd avvägningar och göra olika beslut som många varken fattar eller förstår varför.
Men jag förstår också problemet med att lämna statistik öppen på det sätt man har valt att göra. Misstagen gjordes för länge sedan som Anders Larsson säger.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-14, 09:23 #29
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Det är helt fel av dig Jonathan. Istället för att tacka för att de påpekar ett problem hos fsdata så ställer du dig på tvär, och hänvisar till gamla kunder. Varför inte informera kunderna om denna ändring. Det är ändå en ändring mot rätt håll, vilket ni behöver.
Men jonathan är alltid Jonathan...
På vilket sätt ställer jag mig på tvär? Jag har bekräftat att vi arbetar med detta, att vi ser allvarligt på det och gör vårt yttersta för att hitta en så bra lösning som möjligt.

Jag vill på inget sätt misskreditera någon som har skrivit i denna tråd. Det är dock väldigt lätt att generalisera och anta en massa saker, som man sedan kallar för fakta, utan att ha någon som helst aning om vad det är man pratar om. Det är ledsamt och ger en felaktig bild av denna situation.

Så, en gång för alla nu, vi arbetar med att försöka hitta en så bra och snabb lösning som möjligt till det här. Jag kommer att uppdatera er så snart detta är på plats. Och om man vill skydda sin statistik redan nu, då erbjuder vi en färdig funktion för detta.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-24, 15:54 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Vad har hänt med detta problem sedan dess? Det har snart gått ett år, börjar kanske bli dags för en uppdatering
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017