Kom ihåg mig?

Kreditor har ändrat sin policy till helt galet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-18, 12:19 #1
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
Hej!

Är det fler personer som stött på problem med Kreditor? Vi har stött på två problem nyss.
Innan har det fungerat bra, men nu den senaste tiden har det blivit helt annorlunda.

Vi har ett ärende där vi inte hann svara på "bedrägerivarning" och svarar man inte inom 24 timmar så har Kreditor rätt att lämna tillbaka fordran. Denna gång hann vi inte inom 24 timmar och fick tillbaka fordran på oss.

Nästa ärende är det ett paket som är lämnat till ett företag, kvitterat i deras reception men Kreditor hävdar bedrägeri för de har haft liknande ärenden till samma kund. Vår logistikpartner och distributör säger att det är helt galet att reklamera när det finns en kvittens (som är skickad till Kreditor) där den är utlämnad till företaget, i deras reception. Vad säger då Kreditor? Fortfarande samma ståndpunkt och skriver längst ner att vi faktiskt inte svarade inom 24 timmar ändå så oavsett har de rätt att flytta över fakturan till oss.

Varför betalar man då 1,2 % på varje fakturaköp är det vi undrar? samtidigt som vi kommer byta leverantör och våra återförsäljare kan vi enbart rekommendera att flytta över.

Mvh
Christian
C.Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-18, 13:50 #2
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Med alla Kreditors avgifter så borde de väl kunna ta lite kreditrisk, det är ju därför man anlitar dem.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-18, 18:37 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Får lite TradeDoubler-vibbar..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-18, 21:12 #4
Svante Svante är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 22
Svante Svante är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by C.Johansson@Jul 18 2009, 11:19
Varför betalar man då 1,2 % på varje fakturaköp är det vi undrar?
1,2% låter bra. De flesta har nog högre avgift.
Svante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 12:20 #5
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Haft med Kreditor att göra under våren och sommaren och kan väl instämma att det är något skumt med dem.

Sista ärendet som jag skickade till deras Kundservice var för flera veckor sedan och har fortfarande inte fått något svar, vilket jag tycker är väldigt konstigt, medveten om semestertider. Men alla kan väl inte vara lediga samtidigt?
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 14:01 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by C.Johansson@Jul 18 2009, 10:19
Hej!

Är det fler personer som stött på problem med Kreditor? Vi har stött på två problem nyss.
Innan har det fungerat bra, men nu den senaste tiden har det blivit helt annorlunda.

Vi har ett ärende där vi inte hann svara på "bedrägerivarning" och svarar man inte inom 24 timmar så har Kreditor rätt att lämna tillbaka fordran. Denna gång hann vi inte inom 24 timmar och fick tillbaka fordran på oss.

Nästa ärende är det ett paket som är lämnat till ett företag, kvitterat i deras reception men Kreditor hävdar bedrägeri för de har haft liknande ärenden till samma kund. Vår logistikpartner och distributör säger att det är helt galet att reklamera när det finns en kvittens (som är skickad till Kreditor) där den är utlämnad till företaget, i deras reception. Vad säger då Kreditor? Fortfarande samma ståndpunkt och skriver längst ner att vi faktiskt inte svarade inom 24 timmar ändå så oavsett har de rätt att flytta över fakturan till oss.

Varför betalar man då 1,2 % på varje fakturaköp är det vi undrar? samtidigt som vi kommer byta leverantör och våra återförsäljare kan vi enbart rekommendera att flytta över.

Mvh
Christian
Har de ändrat policy på eget bevåg eller har ni avtal om detta?

Det verkar helt orimligt att tvingas svara inom 24 timmar i synnerhet när det är mitt i semestertider. Orimliga avtalsvillkor skulle jag säga, bestrid fodran med hänvisning till att det är orimligt att svara inom 24 timmar... Detta oavsett om ni godkänt ett avtal eller inte.

Deras tjänst innebär ju att de ska ta den här typen av risker om jag fattat det rätt. Annars ska man inte godkänna kunden från början.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 14:06 #7
Daniel.Aronowitsch Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 20
Daniel.Aronowitsch Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 20
Hej allihopa. Vad tråkigt att ni känner på detta vis. Om ni har synpunkter kan ni alltid kontakta oss på Kreditor så försöker vi lösa eventuella missförstånd.

Dock måste jag här poängtera att vi aldrig efter 24 tim tar tillbaka fordran. Vi påminner om ärendet flertalet gånger, både per telefon och mail. I det specifika fall som benämns ovan handlar det dock om månader.

Angående att våra tjänster innebär att ta risken så har ni helt korrekt. Vi på Kreditor arbetar aktivt med att stoppa eventuella bedrägerier och har en säkerhetsavdelning som arbetar heltid med detta för att få butiker och konsumenter att känna sig trygga. Som ni förstår är arbetet kring detta ganska komplext i och med att bedragare alltid försöker finna sätt att lura privatpersoner och företag. Vi ligger dock i framkant gällande bedrägeriförebyggande inom e-handeln. Misstänker vi ett bedrägeri så är det förmodligen ett sådant, och då borde väl alla vara nöjda med att vi lyckats genomskåda detta.

Men som sagt, hör gärna av er till oss om ni har förslag på förbättringar eller funderingar angående vår bedrägeripolicy.


Ha en fortsatt trevlig sommar!

Mvh
Daniel Aronowitsch
Kreditor snart Klarna
Daniel.Aronowitsch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 01:29 #8
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
Konstigt att jag fick detta då? (2009-07-06).

Enligt punkt 10 måste vi få svar på bedrägerirelaterade frågor innan 24 h.

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXXXXXXXXXX
Fraud & Security Manager

"Vet ej om jag får skriva ut namn så skriver massa X".
C.Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 01:41 #9
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 36
Daniel:
Det är inget att skryta om att man ligger i framkanten när det gäller bedrägeri när det det är vi e-handlare som får betala eller så är det logistikpartnern som får stå för bedrägerierna.


Såhär skriver vår distributör:

"Jag har dragit hela mail-historiken till vårt försäkringsbolag, som har hand om samtliga våra frakt-reklamationer.
De har läst igenom allt, och har konstaterat att detta inte är ett försäkringsärende. De hävdar, precis som PNL – att kollit är levererat till rätt adress och att kvittens finns.

Som jag skrev tidigare; Kreditor skriver flera ggr Posten, och att ”fel person har hämtat ut” pakatet. Är de medvetna om att det är PNL som levererat kollit till receptionen på det företag som faktiskt stod på ordern?"

Det komiska är att ni har hävdat att Posten gjort fel hela tiden utan att ens veta att det är Posten som skickat paketet. Det måste jag säga är att gräva sig in i ärendena ordentligt? Finns dessutom kvittens på att kunden har kvitterat och ändå hävdar bedrägeri..... det borde väl nästan klassas som bedrägeri från Kreditor? Vad har ni andra för synpunkter på detta ärende?

Mvh
Christian
C.Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 16:33 #10
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
OT: 1,2%? Är det verkligen rätt? I så fall har ni tecknat det bästa kreditoravtal jag någonsin hört om!
nCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017