Kom ihåg mig?

Liberalerna (f.d. Folkpartiet) anmäler Twitter-konton

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-12-02, 16:18 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Liberalerna (f.d. Folkpartiet) anmäler Twitter-konton

Folkpartiet bytte nyligen namn till Liberalerna och i samband med detta så har de anmält en rad Twitter-konton som de anser inkräkta på deras nya varumärke:

http://www.dn.se/kultur-noje/liberal...ot-liberalerna

Åtminstone en privatperson har hittills blivit av med sitt konto.

Vad tycker ni om Twitters agerande här? Rätt eller fel?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-02, 16:28 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Folkpartiet bytte nyligen namn till Liberalerna och i samband med detta så har de anmält en rad Twitter-konton som de anser inkräkta på deras nya varumärke:

http://www.dn.se/kultur-noje/liberal...ot-liberalerna

Åtminstone en privatperson har hittills blivit av med sitt konto.

Vad tycker ni om Twitters agerande här? Rätt eller fel?
Jag läste någon tidigare artikel och då fick jag uppfattningen att Twitter hade stängt ned kontot enbart på grund av namnet. Men om det är så att innehavaren har använt deras logotyp så får han skylla sig själv. Det skulle vara fel att bara ge över twitterkontot om innehavaren inte har gjort något fel.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-02, 17:02 #3
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Tycket det är fel den som kom på namnet först bör ha mer rätt till namnet.

Ironisk att dem kallar sig "liberalerna" medans individens rättighet inte respekteras under namn bytet (skapandet).

Återspeglar tydligt vad all politik går ut på... teater.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-02, 19:14 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Tycker det är lite onödigt hårt att stänga av användaren om det endast handlade om ett enstaka användande av en logotyp de saknade rättigheter till. Finner det också rätt sannolikt att logotypen isåfall användes på ett sätt som var lagligt enligt svensk rätt.

Men vem vet, kanske han utgav sig för att vara partiet själva och hade deras logo som kontobild ... isåfall kan jag tänka mig att det är närmare olagligt än lagligt. Och även om det är lagligt antar jag man får rätta sig efter Twitters policy som förmodligen säger (utan att ha läst den) att man inte får utge sig för att vara någon annan person eller företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tycket det är fel den som kom på namnet först bör ha mer rätt till namnet.

Ironisk att dem kallar sig "liberalerna" medans individens rättighet inte respekteras under namn bytet (skapandet).

Återspeglar tydligt vad all politik går ut på... teater.
Nu är det väl du som spelar teater? De har inte hävdat rätten till @Liberalerna, även om de säkert ville ta över den om det inte hade varit för volontärveckan för Björklund. Det handlade om rätten till Liberalernas logotyp.

Vidare är Liberalerna välanvänt om Folkpartiet Liberalerna sen namnbytet på 90-talet och även i tidigare namn-identiteter användes det återkommande i tider då det inte fanns utrymme för förväxling. Så tanken på att "komma på" Liberalerna 2015 känns för mig aningen bisarrt. Sen så fungerar ju faktiskt vår lagstiftning så att det inte räcker med att "komma på" ett namn för att ha ensamrätt på allt framtida användande, lyckligtvis.

Och det är min åsikt trots att jag närmast helt saknar respekt för Liberalernas teater. Tycker mest synd om alla nyliberala parti-obundna som tidigare kallade sig liberaler men nu måste komma på någon fyndig ny benämning på sig själva för att inte bli folkpartister
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-02, 21:33 #5
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Tycker det är lite onödigt hårt att stänga av användaren om det endast handlade om ett enstaka användande av en logotyp de saknade rättigheter till. Finner det också rätt sannolikt att logotypen isåfall användes på ett sätt som var lagligt enligt svensk rätt.

Men vem vet, kanske han utgav sig för att vara partiet själva och hade deras logo som kontobild ... isåfall kan jag tänka mig att det är närmare olagligt än lagligt. Och även om det är lagligt antar jag man får rätta sig efter Twitters policy som förmodligen säger (utan att ha läst den) att man inte får utge sig för att vara någon annan person eller företag.


Nu är det väl du som spelar teater? De har inte hävdat rätten till @Liberalerna, även om de säkert ville ta över den om det inte hade varit för volontärveckan för Björklund. Det handlade om rätten till Liberalernas logotyp.

Vidare är Liberalerna välanvänt om Folkpartiet Liberalerna sen namnbytet på 90-talet och även i tidigare namn-identiteter användes det återkommande i tider då det inte fanns utrymme för förväxling. Så tanken på att "komma på" Liberalerna 2015 känns för mig aningen bisarrt. Sen så fungerar ju faktiskt vår lagstiftning så att det inte räcker med att "komma på" ett namn för att ha ensamrätt på allt framtida användande, lyckligtvis.

Och det är min åsikt trots att jag närmast helt saknar respekt för Liberalernas teater. Tycker mest synd om alla nyliberala parti-obundna som tidigare kallade sig liberaler men nu måste komma på någon fyndig ny benämning på sig själva för att inte bli folkpartister
Ok, läste inte biten om logotypen, det är klart fel att använda partiets logotyp eller liknande logotyp.

Men twitter kontot tycker jag inte dem har rätt att stänga ner, bara kräva att logotypen tas bort.

Se på det som en hemsida som använder ett bild du äger rätten till, du kan kräva att bilden tas ner men inte att domänet tas ifrån individen.

Fel att politikerna skall ha mer rätt än medborgarna.

Vet ingenting on folk partiet / liberalerna som parti, bryr mig heller inte, tycker alla spelar teater.

Är också lite less på det hela, röstade för första gången på Reinfeldt senaste valet och så avgick han nästa dag.... var inte ens värd min tid att gå o rösta, kommer aldrig mer rösta efter det där.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-03, 15:51 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Vet ingenting on folk partiet / liberalerna som parti, bryr mig heller inte, tycker alla spelar teater.

Är också lite less på det hela, röstade för första gången på Reinfeldt senaste valet och så avgick han nästa dag.... var inte ens värd min tid att gå o rösta, kommer aldrig mer rösta efter det där.
Det är nog lika bra att du inte röstar, boskapsklassen ska inte sticka upp (saknar Patrik, vart tog han vägen?!)
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-03, 16:23 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
boskapsklassen ska inte sticka upp (saknar Patrik, vart tog han vägen?!)
Det räcker bra med din imitation, för övrigt var den klockren.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-08, 07:33 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är nog lika bra att du inte röstar, boskapsklassen ska inte sticka upp (saknar Patrik, vart tog han vägen?!)
Tss, röstning handlar ju om boskpasklass ska tro att dom har något säga till om. Att tro att det är demokrati.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-11, 16:09 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Just sayin..

Efter en vecka så är kontot fortfarande suspenderat och JAG tror att anledningen till suspenderingen var att innehavaren aktivt försökte försälja twitterkontot, vilket alltså inte är tillåtet:
Citat:
Selling usernames: You may not buy or sell Twitter usernames.
https://support.twitter.com/articles/18311


Relevant i sammanhanget är att det inte ser bättre ut på Instagram och Facebook..
https://www.instagram.com/liberalerna/
https://www.facebook.com/Liberalerna/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017