Kom ihåg mig?

Title ändrad via JavaScript syns i SERP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-02-09, 17:08 #1
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
Standard Title ändrad via JavaScript syns i SERP

Jag har sajten/tjänsten https://texttv.nu som visar sidor från SVT Text TV.

För ett tag sedan införde jag en funktion som gör att sajten själv kollar om en uppdatering av sidan finns och om en sådan finns så får man ett meddelande + siffran 1 läggs till inom parentes i sidan titels. Det här beteendet återfinns i t.ex. Gmail och Facebook. Bra och praktiskt om man har sidan i en flik i webbläsaren då man kan se att en uppdatering finns.

Nu till problemet: även Google har börjat plocka upp dessa titlar, vilket varken känns bra eller snyggt.
Istället för sidtiteln "377 - SVT Text TV" så syns titeln "(1) 377 - SVT Text TV". Känns inte alls bra då just sidnumret är det besökare ofta söker på och plötsligt har jag en extra siffra där.

Någon som har tips på hur man löser detta? Jag har funderat på att göra en koll i Javascriptet och om det är googlebot som besöker sidan så körs inte funktionen alls. Å andra sidan blir jag orolig då att Google ska tro att jag gör något fuffens eftersom jag gör något baserat på att det är dom som besöker sidan.

Så sammanfattningsvis: hur får jag bort "(1)" från titeln i SERP (utan att Google tror att jag gör något fult)?

eskapism är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-09, 17:27 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Du kan ju kolla navigator.userAgent och se om det tex är GoogleBot och då skippa ändra sidtitel.

Jag antar du har tillåtelse av SVT att hämta hela deras texter och material, annars är det en bra sak att undersöka. Annars kan du bli avstängd från Adsense för gott vilket är mindre kul om du driver fler webbsidor. Sen kan förstår Svt och andra aktörer som förser Svt med nyheterna också blir arga.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-09, 21:41 #3
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
Det är den lösning jag också funderat på. Dock har jag varit orolig att Google ska bli misstänksamma om jag gör vissa saker när just dom besöker sidan, och därför straffa sajten på något vis.
eskapism är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-16, 14:24 #4
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av eskapism Visa inlägg
Det är den lösning jag också funderat på. Dock har jag varit orolig att Google ska bli misstänksamma om jag gör vissa saker när just dom besöker sidan, och därför straffa sajten på något vis.
I det här fallet är jag rätt säker på att du kan vara lugn.
Seoseon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-23, 16:57 #5
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
eskapism eskapism är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 3
Jag löste detta genom att lägga in navigator-kollen på servernsidan istället. När JavaScripet frågar servern om en uppdatering av sidan finns så returnerar jag alltid "nix, ingen uppdatering" för Google (och Bing osv). Verkar funka prima, "(1)" har försvunnit från SERP och jag är nöjd.

Oklart varför jag inte tänkte på denna lösning från början.. :/
eskapism är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
javascript, serp, title


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017