Kom ihåg mig?

Klarnas avtalsvillkor och kostnader

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-11, 00:34 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ang kreditgräns.

Det kan uppstå en lite specifik situation när man handlar på Klarna-konto, eftersom det är möjligt att nå upp i sin "totala kreditgräns på Klarna" och därmed inte ens få ett litet köp godkänt.

Detta hände mig när jag beställde lite dyrare datorprylar och därefter inte fick igenom ett relativt litet köp via Klarna. Efter några turer fick jag beskedet att jag passerat min "Klarna-kreditgräns".

Klarna räknar alltså ihop den totala risken mellan olika köp och olika kunder. Smart för dem och för säljaren, ibland lite opraktiskt för köparen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 00:36 #22
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Klarna fungerar väl i standardfallet som en inbyggd factoringtjänst, säljaren för väl pengarna utbetalda inom någon dag, trots att kunden betalar långt senare. Eller?
2 veckor vill dom samla ränta innan utbetalning. Om du säljer fakturan direkt vid köp gör de kreditbedömning i realtid och alla har ett tak hos dem (såvitt jag vet).

Om du istället gör en "reservation" och aktiverar fakturan senare så kan det hända att de inte tar risken vid utebliven betalning.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 16:51 #23
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Jag tycker Klarna funkar klockrent. Som jag fått det förklarat för mig av Klarna så kollar de på betalningshistorik för sina bef. kunder och även kreditkontroll (görs främst på ej bef kund). En bef kund som skött sina betalningar hos Klarna kan få sitt köp beviljat även om det finns en anmärkning.

I en del fall som mina kunder blivit nekade har jag ringt Klarna och då har de gjort en manuell prövning och för det mesta har detta gått igenom.

Automatik är automatik, det funkar inte helt hundra alltid. Men Klarna är enligt mig det fakturabolag lämpat för e-handel som släpper igenom flest köp. Ingen av de andra har den kundmassan så det går att göra riktigt bra beslutsalgoritmer.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 19:05 #24
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Kul att höra att Klarna funkat för någon Men det säger ju sig självt att det gör då de annars inte skulle vara så stora.

Jag står ändå fast vid att om man omsätter mindre än 100 tusen/år så är det en dålig affär eftersom 3000 kr startavgift + 3000 kr/år + 3% + 15 kr + moms på allt inte är lönsamt.

Har man dock större eller hanterar massa fakturor med lägre belopp så kör på! Deras support har alltid funkat fint
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 20:55 #25
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Nja, jag tror att du är ute och cyklar med den här tråden, trots att jag i stort håller med dig i sak.

Klarna är dyra, men det är knappast deras fel om någon "räknar fel", eller inte har alla villkor klara för sig innan man skriver på.

Att säljare lovar det ena och det andra får man alltid ta med en nypa salt, om inte annat så är det något man lär sig.

Din "varning" är nog välmenad, men det framstår tyvärr som att du klankar på Klarna för att du inte visste vad du gjorde när du valde dem som leverantör.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 21:21 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att Klarna inte är rätt för dig, och många andra småhandlare, köper jag definitivt men det känns ju lite som att varna för en bil i efterhand bara för att den inte hade automatväxel Det är naturligtvis en helt annan sak om man blivit lovad en bil med automatväxel men i det här fallet så är inte Klarnas villkor och upplägg någon direkt hemlighet. Det gäller alltid att fundera över vilken leverantör som är bäst för just dig oavsett om det gäller ett webbhotell eller betalningstjänst. Har full förståelse för att du är besviken men vi gör alla våra misstag, tyvärr
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 23:58 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
"Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta."

Startavgift 3000 kr
Årsavgift 3000 kr
Sedan 3% + 15 kr/faktura

Det blir nog lite mer än några kronor per faktura

Absolut är Klarna säkert jättebra om man behandlar så många fakturor men som i min firma när det rör sig om 5-10/vecka är det en mycket dålig affär att välja Klarna.

Anledningen att jag valde "Varning" i titeln är också för deras säljare sa något i stil med "Ni kan öka försäljningen med 25%" vilket jag inte sett spåret av.
Jag använde Amfa Finans (Hette Intrum Finans eftersom de var systerbolag till Intrum Justitia) för 10-12 år sedan. Då tog de 3500 kr i årsavgift, 130 kr i avgift för kreditupplysning på varje faktura, samt 46 kr i fakturaavgift, samt 6% av fakturabeloppet + moms på allt detta. Men då köpte de hela fakturan och jag fick pengarna samma dag in på företagets konto.

det är inte direkt jämförbart eftersom jag sålde fakturan medan jag antar att Klarna bara administrerar fakturorna.

Personligen tycker jag att dessa tjänster är lite överreklamerade för man borde kunna göra en egen kreditbedömning (k) och de som inte kan få kredit man kan köpa billiga kreditupplysningar för nivån 15 kr för privatpersoner) erbjuder man kortbetalning eller förskott via PG/BG.

Är beloppen på mindre än en tusenlapp så tycker jag inte man ska sälja på kredit alls utan enbart förskott/kort, eller så tar man risken som är hanterlig på de nivåerna.

Man måste inte ge kredit till varenda kotte, det är oftast bättre att sälja mot direkt kortbetalning från privatpersoner.

Kredit tycker jag man aldrig ge till annat än kunder man känner sen tidigare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-12, 12:04 #28
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag använde Amfa Finans (Hette Intrum Finans eftersom de var systerbolag till Intrum Justitia) för 10-12 år sedan. Då tog de 3500 kr i årsavgift, 130 kr i avgift för kreditupplysning på varje faktura, samt 46 kr i fakturaavgift, samt 6% av fakturabeloppet + moms på allt detta. Men då köpte de hela fakturan och jag fick pengarna samma dag in på företagets konto.

det är inte direkt jämförbart eftersom jag sålde fakturan medan jag antar att Klarna bara administrerar fakturorna.

Personligen tycker jag att dessa tjänster är lite överreklamerade för man borde kunna göra en egen kreditbedömning (k) och de som inte kan få kredit man kan köpa billiga kreditupplysningar för nivån 15 kr för privatpersoner) erbjuder man kortbetalning eller förskott via PG/BG.

Är beloppen på mindre än en tusenlapp så tycker jag inte man ska sälja på kredit alls utan enbart förskott/kort, eller så tar man risken som är hanterlig på de nivåerna.

Man måste inte ge kredit till varenda kotte, det är oftast bättre att sälja mot direkt kortbetalning från privatpersoner.
Jag håller inte med. Folk idag förväntar sig möjligheten att kunna beställa mot faktura och att inte erbjuda det i sin butik sänder nog en varningssignal till många. Och förresten, men tanke på de utbredda bedrägerier och skojerier som förekommer på nätet (och annorstädes), så finns det goda skäl till att vilja betala mot faktura - risken att som konsument bli lurad är betydligt lägre.

Citat:
Kredit tycker jag man aldrig ge till annat än kunder man känner sen tidigare.
Driver inte du ehandel, Conny? Är detta något du praktiserar i din verksamhet när du säljer mot konsument? Det låter grymt begränsande och jag ser faktiskt inget skäl att av princip inte sälja mot faktura. Om man sedan tar kreditrisken själv eller överlåter den till någon annan (och betalar för det) är en annan fråga. Kostnaden för tjänster som Klarna & Payson etc är faktiskt låg om man relaterar den till marginallönekostnaden i situationer där man kanske skulle behöva anställa någon för att hantera faktureringen. Alltså är det för många en no-brainer att köra på t.ex. Klarna (inte alla, men säg den tjänst som passar ALLA i ALLA situationer).

I slutändan är det dock givetvis så att man måste bedöma om att sälja mot faktura är värt de extra kostnader man drar på sig - inget konstigt med det. Får man inte in fler ordrar genom att erbjuda faktura än om man inte gör det så är det så klart direkt en förlustaffär. Men det är min fasta övertygelse att man genom att erbjuda B2C fakturering fångar upp a) kunder som vill ha tryggheten som följer av att beställa mot faktura och b) kunder som har lite ebb i kassan för ögonblicket. Därför erbjuder jag faktura i mina butiker. Fast från Payson.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-27, 21:56 #29
Caarl Caarl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 8
Caarl Caarl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 8
Pratar ni om det nya klarna checkout? Den prislistan jag fått skickad till mig säger 6995kr om året och 2,95% transaktionsavgift. Startavgiften är 3995, men det är en påstådd kampanj till den 5e maj där de bjuder på startavgiften.

Årsavgiften osv. är väl inga stora pengar om man har någon försäljning igång, men någon som har lyckats pruta på KCO? Skulle säga att det är den överlägset bästa kassan. Tror att en ökad konvertering är minst sagt realistiskt. Kommer hur som helst visa sig inom kort.

Att det endast är ett avtal för alla viktiga betalsätt är också viktigt. Otroligt bra lösning som förenklar det för oss ehandlare i mitt tycke.
Caarl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-27, 22:12 #30
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Klarna är ett företag som ringt oss åtskilliga gånger, minst 1 gång per år i alla fall. Och jag kan ju säga att dom verkar vara mest lurendrejare om man jämför med vad vi har idag....

Klarna:
Startavgift 3000 kr
Årsavgift 3000 kr
Sedan 3% + 15 kr/faktura

Vi använder oss av Handelsbanken Finans Fakturatjänst:

Startavgift 0 kr
Årsavgift 0 kr
1% på totalbeloppet + 15 kr/faktura

Så Klarna har nog lite svårt att matcha det... Sen har Klarna en maxgräns på 5000-7000 eller något liknande, vi har 50.000:- som maxgräns idag. Men vem betalar 3% i avgift på större belopp 10.000-30.000:- ? Det blir ju svindyrt, då är det bättre att göra en egen stor kreditprövning och ta risken själv. HB funkar bra i alla aveénden, men utbetalningarna skulle kunna vara mer detaljerade, så bokföringen underlättades.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
klarna fakturor


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017