Kom ihåg mig?

Klarnas avtalsvillkor och kostnader

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-10, 13:45 #11
freteks avatar
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
freteks avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Jag startade en liten webbshop (skate1.se) 2010 och hade inte hört annat än bra om Klarna. Men nu efter 3 år ångrar jag djupt att jag ens tog kontakt med dom. Pga:

1. Klarna är svindyrt. Förutom årsavgiften på 3000 kr, lika hög startavgift så tar dom även ut et stor andel av försäljningen och eftersom Klarna inte är en banktjänst tillkommer moms på allt. Dom har dessutom ett fint avtal man får skriva på: "Säger du inte upp inom 3 månader förlängs allt i 1 år".

2. "Klarna tar kreditrisken". Visst låter det bra? Men tänk efter. Hur många låter egentligen bli att betala? 3-5%? Jag räknade på att det inte ens täcker alla avgifter och kostnaden Klarna tar ut. Och tar man kreditrisken själv kan man göra avdrag för utebliven betalning så man får tillbaka på skatten.

3. Klarna är petiga. Minsta lilla anmärkning eller dylikt så går köpet inte igenom. Vid ungefär 10-15% av alla beställningar accepterade inte klarna köparen (Alla över 18 år givetvis). Väldigt frustrerande då man kan tänka sig att det är dessa man vill slippa ta kreditrisken med.

Så mitt tips är: Skit i Klarna. Dom kommer inte öka din försäljning eller rädda några pengar på sikt.

Vad tycker du? Berätta gärna om egna erfarenheter med Klarna. Har jag fel? Eller delvis rätt?
Tycker du är helt fel ute med din bedömning av Klarna och deras tjänster. Och att du väljer rubriken Varning för Klarna är olycklig. Varning för att ej ta del av villkor och avtal vore mer passande i detta fall. Misstänker att alla avgifter/kostnader osv varit solklara från Klarnas sida innan du tecknade avtalet.

Svindyrt med 3000:- i årsavgift? Ja det är svindyrt om man säljer för typ 10 000:- men kanske inte någon större summa om man säljer för 200 000:-. Det går alltså inte att säga rent generellt att Klarna är svindyra, dock kan man konstatera med säkerhet att de kan bli billigare ;-)

Själv har jag bara bra erfarenheter av Klarna. Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta. Den kundmålgrupp jag vänder mig till brukar inte ha problem med kreditvärdigheten, men när köp nekas av Klarna dirigerar jag dem bara till annat betalsätt (manuell fakturering) så är saken klar. Då har jag inte betalat något till Klarna för detta och jag fångar upp kunden igen och kan själv bedöma om jag vill leverera varan.

Innan jag började använda mig av Klarna var jag väldigt tveksam till att folk var villiga att uppge personnummer (för att hämta adressuppgifterna) men det har visat sig att kunderna valt detta betalsätt framför kort/direktbank (använde payex) i så stor utsträckning så jag har helt enkelt tagit bort de alternativen. Mycket handlar om kundmålgrupp och pris för varorna du säljer. Riktar du dig mot ungdomar kanske Klarna inte är det mest optimala betalsätt för dig om du säljer varor för några hundralappar. Men säljer du varor som kostar flera 1000:- så kanske Klarna helt plötsligt är väldigt fördelaktigt då uteblivna betalningar kan bli väldigt kostsamt.

Sen kan du ju fråga dig hur många av de 10-15% av dina beställningar som du ser är nekade av Klarna du verkligen kommer få betalt av om du fakturerar dem manuellt? TIPS! - Du kan i Klarnas admin lista upp alla nekade köp så får du en exakt siffra på hur många som nekats.
Erbjuder du inte annnat betalsätt vid nekat köp, ja då får du skylla dig själv att du missar dessa köp om du nu så gärna vill ha dem.
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 15:22 #12
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
"Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta."

Startavgift 3000 kr
Årsavgift 3000 kr
Sedan 3% + 15 kr/faktura

Det blir nog lite mer än några kronor per faktura

Absolut är Klarna säkert jättebra om man behandlar så många fakturor men som i min firma när det rör sig om 5-10/vecka är det en mycket dålig affär att välja Klarna.

Anledningen att jag valde "Varning" i titeln är också för deras säljare sa något i stil med "Ni kan öka försäljningen med 25%" vilket jag inte sett spåret av.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 15:30 #13
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBylund Visa inlägg
När man läser ditt första inlägg så tycker jag att du försöker trycka ner Klarna som en riktigt dålig tjänst. Men det handlar alltså om att du har räknat fel och gjort en dålig uppfattning och vill varna andra göra samma misstag?
Klarna som "tjänst" är i sig inget fel på men priset, bindningstiden och lönsamheten för små webbutiker är dålig. Det jag försöker göra är att avråda andra i min situation att välja Klarna för det kommer inte leda till ökad försäljning eller lönsamhet
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 15:35 #14
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Du menar alltså att kunder som har betalningsanmärkning inte får handla på kredit? Det låter väldigt vettigt, det är kunder som har eller nyligen har haft problem med sin ekonomi. De flesta är livrädda för att få en betalningsanmärkning, men har man väl fått en så är det ingen större skada om man skulle få fler.
Hela poängen med att ta kreditrisken borde väl handla om kunder som faktiskt är en "risk"? Jag har ringt upp fler kunder som inte vet varför Klarna nekat dom. Så uppenbarligen rör det sig om mycket små eller inga företeelser.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 16:54 #15
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Klarna som "tjänst" är i sig inget fel på men priset, bindningstiden och lönsamheten för små webbutiker är dålig. Det jag försöker göra är att avråda andra i min situation att välja Klarna för det kommer inte leda till ökad försäljning eller lönsamhet
Har du testat utan klarna och sett att din försäljning är densamma?
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 16:55 #16
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Klarna tar ju kreditrisken men de är klyftiga nog att inte bevilja köp till personer som tidigare visat att de inte kan betala. Om en kund hör av sig till dig och säger att hen vill köpa av dig men kanske inte kommer kunna betala, skulle du genomföra köpet?

Jag har jobbat inom ett mindre företag som gick bra men som också lät mig få upp ögonen på kostnader som man kan trimma men här ser jag inte riktigt problemet. Du har fått ett avtal med alla kostnader specifierade, totalkostnaden är ingen överraskning. Då är det upp till dig att bestämma om det är värt det för dig.

Att försäljningen skulle öka 25% bara för att du väljer Klarna säger väl sig självt att det inte går ihop. Statistik (som alltid går att vrida och vända) säger säkert att det finns en kundgrupp som gärna handlar om man kan få det via en smidig fakturering, men att personer som tidigare inte var intresserade av dina varor skulle börja handla är ju helt orimligt.

Om du har problem med att komma ur ett avtal som du förnyat utan att granska vad det tillfört dig så är jag rädd att det är ditt ansvar som ägare av butiken att hålla koll på. Visst är det surt att missa att säga upp abbonemang eller liknande så man blir bunden ett år till, men det är ju i slutändan ens eget ansvar.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 16:56 #17
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBylund Visa inlägg
Har du testat utan klarna och sett att din försäljning är densamma?
Givetvis. Vi körde vårt första åt utan Klarna och erbjöd en egen typ av faktura (förskottsbetalning) och det va absolut ingen mätbar ökning efter klarna.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 21:37 #18
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
Tycker rubriken är olycklig på tråden, då det rätt klart och tydligt framgår vilka kostnader det innebär att gå in i en lösning där man säljer sina fakturor.

Vi har kört Klarna sedan starten och skulle inte våga vara utan. Klarna har blivit ett välkänt varumärke för säkra betalningar och många väljer att handla tack vare möjligheten att betala med faktura. Kunderna är dessutom ofta förstående i att betala en fakturaavgift för den tryggheten att inte ligga ute med pengarna innan man får varorna.

Det kostar en hel del, det ska jag erkänna, men man sover gott om natten och vet när pengarna kommer in på kontot.

Det händer självklart ibland att inte alla får handla via Klarna av olika anledningar och då får man väl som handlare avgöra vad som är bäst. Den enkla vägen för att undvika att bli bedragen är att hänvisa till förskottsbetalning eller kontakt med kundtjänsten hos Klarna. De är för övrigt mycket bra och har hjälpt några av de kunder som blivit nekade köp att kunna genomföra sina köp efter att de hört av sig, det har t.ex. handlat om problem med adresser.

Något som jag tycker Klarna gör bra är att identifiera bedragare. Har fått något mail kring när det varit något mystiskt med en beställning och man har bett mig stoppa det hela tills allt blivit utrett. Mycket proffsigt för den som inte har så stor erfarenhet som t.ex. Peter Höjman som skrivit en fantastiskt bra post om hur man avslöjar bedragaren.

Idag finns det flera alternativ på marknaden och det är självklart att ingen leverantör passar alla perfekt. Läs alla avtal ordentligt. Det finns ofta inlåsningsklausuler som gör att man inte kan byta leverantör hur som helst under pågående avtalsperiod eller välja att bara köra "högriskfakturorna" genom leverantören.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 23:17 #19
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Som sagt. Har man en större butik med många beställningar förstår jag absolut att Klarna kan vara bra men som liten e-handlare är det en riktigt dålig affär.

Trådtiteln är således inte riktad till större butiksägare.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 00:31 #20
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Klarna fungerar väl i standardfallet som en inbyggd factoringtjänst, säljaren för väl pengarna utbetalda inom någon dag, trots att kunden betalar långt senare. Eller?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
klarna fakturor


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017