WN  

Gå tillbaka   WN > Webbutveckling & webbhotell > Webbhotell

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-16, 13:16   #11
Patrik H
Medlem

Patrik Hs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Thumbs down

Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Hej

Vi vill helst inte diskutera enskilda fall på publika forum utan tar hellre detta direkt med dig som kunden.

Självklart tar vi detta på fullaste allvar och jobbar vidare för att se vad det är som hänt.

Det vi gjort är att skicka testmeddelande, kontrollera i loggarna att det levererades, samt att även kontrollera mot lagringssystemet att meddelandet fanns där.

Vi rensat inte några meddelanden ur ditt eller någon annan kunds e-postkonto.

Parallellt har vi även kontrollerat flertalet egna testkonton och kan inte heller där se att något skulle vara felaktigt i vårt e-postsystem. Vi har heller inga andra rapporter från andra kunder att de upplever samma sak.

Vi försöker inte på något sätt mörka men kan inte se att det något fel på vårt system gällande just detta. Vi jobbar dock vidare på detta.

Om du har vidare synpunkter på vårt e-postsystem är du välkommen att ta upp dessa i ditt öppna supportärende hos oss.

/Jimmie Eriksson
Du får nog ha bättre koll på dina tekniker hos Loopia, kollade just ett annat mailkonto jag har hos Er där alla mailen (ungefär hundra mail) är raderade sedan i fredags när ni gjorde något med ett av mina konton på den domänen som gällde mitt ärende.

Det är väl knappast någon idé att öppna ett nytt ärende på det för ni har ju inga fel i ert system.
Gammal 2012-04-18, 12:00   #12
MKÖ
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Standard

http://www.driftbloggen.se/?p=2958
Gammal 2012-04-23, 16:31   #13
MKÖ
Flitig postare

Standard

Återigen har loopia problem med mailen, haha?
http://www.driftbloggen.se/?p=2958
Gammal 2012-04-23, 18:23   #14
bya
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Skicka ett meddelande via Skype™ till bya
Standard

beklagligt

hej, har själv kompisar som har grymma problem med loopias mail. Kan ju inte mer än beklaga...

kan gott rekommendera att sälja sin själ till google istället, så tar de hand om mailen istället.
lägg till MXpekare i loopias kontrollpanel på domänen, och regga google apps och du är igång på några minuter...

Länk:
https://www.google.com/a/cpanel/standard/new3?hl=sv
Gammal 2012-04-25, 14:14   #15
MKÖ
Flitig postare

Standard

Återigen http://www.driftbloggen.se/?p=2958
Gammal 2012-04-25, 14:30   #16
patrikweb
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till patrikweb Skicka ett meddelande via MSN till patrikweb
Standard

Har aldrig sett ett företag missbruka ordet "tillfället" som Loopia gör.

"Vi upplever för tillfället en störning" borde vara "Vi har som vanligt en störning på e-posten"
Gammal 2012-04-25, 14:44   #17
Slowhand
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Thumbs down

SLOOPIA DUMZOON
Inte ens webbmailen funkar...
Gammal 2012-04-25, 18:09   #18
Patrik H
Medlem

Patrik Hs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Standard

Fick dystert erfara att Loopia inte heller tar adekvat backup på mailen. Tydligen finns bara backup för max två dygn tillbaka, se punkt 15 i fotnoten här:

https://www.loopia.se/webbhotell/specifikationer/

I mitt fall med att Loopia rensade mitt konto med mail, så ville jag ha tillbaka innan deras ändring de gjorde i mitt konto på fredagen så svarade dom på måndag morgon att dom inte kunde ta tillbaka för det finns bara backup två dygn tillbaka (notera då att jag skickade förfrågan på fredagen, ingen svarade på min support senare på fredagen och ej heller under helgen då backupen fortfarande uppenbarligen hade funnits).

Först gör dom så att mina mail försvann, sedan väntar dom över två dagar och säger att inte någon backup finns. Snacka om att ge sina kunder en käftsmäll.

Tänk om det händer något stort för många kunder med mailsystemet under en långhelg.

Loopia svarade faktiskt mig varför de inte har backup längre tid tillbaka, jag citerar direkt hur de svarade mig:
Citat:
Tyvärr har vi inte backup för e-posten längre tillbaka än så, detta då just
e-post förändras väldigt mycket och ofta, vilket dels innebär att det
kräver en hel del resurser att ta backup på, samt att det i de flesta fall
inte heller är intressant med äldre backuper. Därav har vi heller inte mer
backup än några dagar tillbaka.
Mitt råd liksom flera andra konstaterat i den här tråden, anlita inte Loopia för web eller mail. Domäner verkar de vara bra på och det är det enda de ska fokusera på tycker jag, mailtjänsterna drar varumärket Loopia ner i botten.

Det borde vara olagligt att marknadsföra sig om att backup ingår i avtalet om den ändå inte praktiskt går att åberopa som kund.
Gammal 2012-04-25, 22:08   #19
KristianE
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Standard

Öööh? Alla sparar väl gamla mail för historikens skull? Hur kan historik vara ointressant?

Eller missförstår jag hela svaret?

Senast redigerad av KristianE den 2012-04-25 klockan 22:14
Gammal 2012-04-30, 06:02   #20
Jine
Har WN som tidsfördriv

Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Jine
Standard

Deras svar är ändå rätt logiskt, i en perfekt värld där ingen raderar mail av misstag och inga system krashar, så behövs inte backuper! *ironi*

Nu har det ju dock upprepade gånger visat sig att så inte är fallet, så att iaf efter deras senaste ordentliga mail-kaos där kunder faktiskt förlorade data permanent. Trots att Loopia gick väldigt långt med ärendet och anlitade dataåterställnings-företag och allt därtill så tycker jag det är väldigt udda att dom inte börjat ta snapshots/inkrementala backuper dags och veckovis... Både för att stärka sitt varumärke genom att kunna garantera att sånt inte händer igen - och att faktiskt ha någon form av datasäkerhet...

Vad händer t.ex. om någon bugg uppstår som raderar mail här och där, för att sedan par veckor upptäckas av Loopia? Har vi en återupprepning av senast då eller? Inga backuper, permanent förlorad data.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

WN - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson