WN  

Gå tillbaka   WN > Allmänt > Nyheter

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-13, 07:21   #51
jonny
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till jonny
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jkwebb Visa inlägg
Vill bara rycka in här och säga att jag blev kallad till förhör i Februari år xxxx men nekade till anklagelserna och rättegång påbörjades i April samma år redan. Jag fick fängelse i åtta månader för mitt brott.
Det är väl mycket ovantligt att det går så fort, tyvärr. Det bör ändå ligga i allas intresse att såväl polisens, åklagarens och domstolens arbete går så fort som möjligt (utan avkall på kvalitet givetvis)
Gammal 2012-05-25, 18:05   #52
Network
Mycket flitig postare

Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Standard

It-profilen döms till fängelse

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9...-till-fangelse
Gammal 2012-05-25, 18:21   #53
patrikweb
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till patrikweb Skicka ett meddelande via MSN till patrikweb
Standard

Ja det är farligt inte låta den statliga maffian få sina pengar, du får mer straff för det än du dödar lite folk.

Rätt sjukt att om man vägrar låta staten sno 6 miljoner ifrån dig får du flera års fängelse, men om du är en flykting får du flera miljoner helt gratis samt bostad och allt.
Gammal 2012-05-25, 18:50   #54
tartareandesire
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Skicka ett meddelande via Skype™ till tartareandesire
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja det är farligt inte låta den statliga maffian få sina pengar, du får mer straff för det än du dödar lite folk.

Rätt sjukt att om man vägrar låta staten sno 6 miljoner ifrån dig får du flera års fängelse, men om du är en flykting får du flera miljoner helt gratis samt bostad och allt.
Kan du peka på en dom där man fått mindre än tre års fängelse för att man "dödar lite folk"? Om ingen betalar skatt så dödar man i praktiken en hel del människor. Det finns som vanligt ingen logik i dina resonemang.
Gammal 2012-05-25, 19:04   #55
patrikweb

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till patrikweb Skicka ett meddelande via MSN till patrikweb
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Kan du peka på en dom där man fått mindre än tre års fängelse för att man "dödar lite folk"? Om ingen betalar skatt så dödar man i praktiken en hel del människor. Det finns som vanligt ingen logik i dina resonemang.
Visst lär du få en del år om du går ut och skjuten någon rakt av, dock så finns det en hel del skattebrott som gett över 3 år. Så 3 år var rätt lågt för vara grovt skattebrott med.

Men om du kör rattfull och råkar köra ihjäl någon eller råkar misshandla någon du är full den råkar dö så brukar det vara rätt lindriga straff ändå mot skattebrott.

Och nej man dödar inte folk genom vägra bli rånad av staten på sina pengar, folk dödar sig själv för dom inte klarar ta hand om sig själva ingen annans fel.
Gammal 2012-05-25, 19:20   #56
Gustav

Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Har för mig att Ahmad fick ett år och åtta månader då han slog ihjäl Inger 78 på en parkeringsplats. Sedan skärptes straffet till två år.

Det är ganska många som anser att det är ett lite väl kort straff och att dödligt våld inte ska betraktas som en olyckshändelse...

Jag håller inte heller med Patrik i allt han skriver och delar inte hans rabiata hat mot staten (tvärtom så tycker jag att alla har en moralisk skyldighet att betala den skatt som vi genom demokratiska val har enats om). Men vi har i Sverige ganska hårda straff för ekonomisk brottslighet och väldigt milda straff för våldsbrott. Personligen så tycker jag att det är fel.
Gammal 2012-05-25, 19:39   #57
tartareandesire
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Skicka ett meddelande via Skype™ till tartareandesire
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Har för mig att Ahmad fick ett år och åtta månader då han slog ihjäl Inger 78 på en parkeringsplats. Sedan skärptes straffet till två år.

Det är ganska många som anser att det är ett lite väl kort straff och att dödligt våld inte ska betraktas som en olyckshändelse...

Jag håller inte heller med Patrik i allt han skriver och delar inte hans rabiata hat mot staten (tvärtom så tycker jag att alla har en moralisk skyldighet att betala den skatt som vi genom demokratiska val har enats om). Men vi har i Sverige ganska hårda straff för ekonomisk brottslighet och väldigt milda straff för våldsbrott. Personligen så tycker jag att det är fel.
Jag kan också tycka att det känns väldigt fel i många fall men samtidigt så kan man säga att ekonomisk brottslighet i förlängningen leder till indirekta dödsfall. Man måste dessutom alltid beakta både individen och samhället när man lagstiftar. Ekonomisk brottslighet riktar sig för det mesta mot samhället och företag och kan inte jämföras med brottslighet riktad mot enskilda individer. Vill man göra rimliga jämförelser får man snarare jämföra inom dessa två huvudtyper.

Rent juridiskt måste man ändå göra skillnad mellan olika typer av dödsfall. Det blir ju lite märkligt annars om en person knuffar en annan person inomhus, denne välter ett knivställ, landar på en av knivarna och avlider. Ska detta betraktas som mord? Är det ett extremt mycket grövre brott än om man slår ner en person på öppen gata och denne tappar en framtand? Det finns oerhört många olika situationer där yttre påverkan från en annan människa kan ge upphov till dödsfall. Lagen och rättsväsendet måste ha ett bredare straffspektrum att arbeta med vilket de också har idag. Däremot tycker jag man är alltför dålig på att "plocka upp" de som begår lindrigare våldsbrott innan det landar i något värre men det är också betydligt svårare och dyrare än att bara döma en brottsling.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-25 klockan 20:58
Gammal 2012-05-25, 19:41   #58
Wojt
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Våldtäkt ger 1 år.

Grymt samhälle vi lever i.
Gammal 2012-05-26, 13:40   #59
Droog
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Orsaken till att skattebrott ger höga straff medan en dödandet av en person nere i Landskrona ger ett lågt dito är egentligen avsikten. Ekonomisk brottslighet är alltid överlagd (dvs planerad i förväg) medan ett mord på en öppen gata på fyllan en fredagskväll vanligtvis inte är det. Överlagda handlingar bestraffas med större påföljder än icke överlagda sådana.
Gammal 2012-05-27, 10:17   #60
Captain Thailand

Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Standard

Droog,

Om man nu inte skattefuskar lite på fyllan... Nä, seriöst, bra analys och resonemang. Visst borde dråp / mord i normalfallet ha ett högre straffvärde än ett skattebrott, men det beror ju även på omständigheterna kring det skedda, som du nämnde.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:19.

WN - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson