Kom ihåg mig?

Tjänsten Flightradar24 avslöjade Finnair

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-22, 12:04 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Tjänsten Flightradar24 avslöjade Finnair

När det malaysiska planet MH17 sköts ned över Ukraina försäkrade Finnair att man inte flög över landet. En uppmärksam twittrare avslöjade lögnen.

Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.569436/fi...des-pa-twitter
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 12:14 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Tycks vara flera bolag som gillar luftrummet alla fall, funderar vad piloterna tänker då jag antar att de vill undvika det luftrummet som pesten, men troligen får lyda order. Norwigian flyger samma sträcka och använder luftrummet också, men de förnekar kanske inte som finnair gjort. Men alla säger väll att de undviker men uppenbart att de inte gör de enligt flygradar. :-)
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 15:05 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Större delen av Ukraina har ju varit riskfritt. Det är väl dessutom ytterst få, om ens några, flygbolag som tar egna beslut utan det är flygsäkerhetsmyndigheterna som står för den bedömningen och Ukraina har inte stängt sitt luftrum förrän nu (med undantag för delar på lägre höjd). Att peka ut enskilda flygbolag på det viset tycker jag därför är ganska oseriöst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 15:10 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Huruvida Finnair borde se över rutinerna kan jag inte riktigt uttala mig om.

Men personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera bolag flög i samma luftrum (ivf rätt nära) där ett ukrainskt fraktflygplan blev nerskjutet en kort tid innan.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 19:37 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Huruvida Finnair borde se över rutinerna kan jag inte riktigt uttala mig om.

Men personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera bolag flög i samma luftrum (ivf rätt nära) där ett ukrainskt fraktflygplan blev nerskjutet en kort tid innan.
Luftrummet var som sagt var inte stängt och flygbolagen går precis som alltid efter vad flygsäkerhetsmyndigheterna ger för information. Det är inget konstigt alls men det här var en exceptionell händelse. Det är långt ifrån det första civila planet som flyger över en oroshärd och knappast heller det sista. Såvida inte myndigheterna stänger luftrummet så har det inte funnits det ingen som helst möjlighet för flygbolagen att göra något annorlunda. Tar man en omväg så förlorar man direkt kunder till konkurrenten som genar i den hårda konkurrens som råder idag. Nu kanske det blir lite förändringar en tid framöver men om några år så har människor glömt händelsen och stirrar sig återigen blinda på priset. Många charterresenärer vet knappt vilken del av världen de befinner sig i Kunderna är inte alltid särskilt medvetna och att flyga är trots allt dyrt för de flesta.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 20:34 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Luftrummet var som sagt var inte stängt och flygbolagen går precis som alltid efter vad flygsäkerhetsmyndigheterna ger för information. Det är inget konstigt alls men det här var en exceptionell händelse. Det är långt ifrån det första civila planet som flyger över en oroshärd och knappast heller det sista. Såvida inte myndigheterna stänger luftrummet så har det inte funnits det ingen som helst möjlighet för flygbolagen att göra något annorlunda. Tar man en omväg så förlorar man direkt kunder till konkurrenten som genar i den hårda konkurrens som råder idag. Nu kanske det blir lite förändringar en tid framöver men om några år så har människor glömt händelsen och stirrar sig återigen blinda på priset. Många charterresenärer vet knappt vilken del av världen de befinner sig i Kunderna är inte alltid särskilt medvetna och att flyga är trots allt dyrt för de flesta.
Att flyga just söder om Ukraina längs med norra kusten av Svarta Havet är knappt någon omväg alls och där flyger de för tillfället (i varje fall ett antal bolag). Faktum kvarstår ju att flygplan hade skjutits ned i området och att man visste att det fanns milis utrustad med mobila och sofistikerade luftvärnsrobotar.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 20:37 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Flera flygbolag verkar ställa in alla flygningar till Isareal nu, FAA tagit det beslut samt Lufthansa group följer efter. Alltså Lufthansa och Swiss.

Men det är extremt ovanligt plan blir nedskjutna med så avancerad luftvärn, men vet i te om det var ödet eller inte att det var Malasia Airlines som lyckades råka ut för detta som nyligen förlorat ett annat plan. MH måste hamna i världsrekord i "olyckor" på kortast tid.

Men Afrika flyger inga över typ, om man kollar live så ser man inga plan över den kontinenten. Där flyger alla runt.

Men inte lönsamt i tid flyga omvägar i flesta fall, tid är pengar på många sätt.

Ska man se på tidigare statistik så är det ekonomiskt förlora 300 liv under så många år än börja flyga omvägar varje gång land har konflikt.

Se det i jämförelse hur många liv som dör i biltrafiken världen över, så man bör inte gnälla över att luftrummet inte var stängt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 21:50 #8
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Grattis till robertsson som äger och driver flightradar. DI.se, aftonbladet.se m.fl. har plockat upp denna nyhet.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 21:57 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Att flyga just söder om Ukraina längs med norra kusten av Svarta Havet är knappt någon omväg alls och där flyger de för tillfället (i varje fall ett antal bolag). Faktum kvarstår ju att flygplan hade skjutits ned i området och att man visste att det fanns milis utrustad med mobila och sofistikerade luftvärnsrobotar.
Ukraina är ett stort land så det kan nog ändå bli ett antal mil beroende på vilken rutt det handlar om. Det är nog inte heller så säkert att flygbolagen kände till något om vilka vapen rebellerna förfogar över och Ukrainas underrättelsetjänst kanske inte är världens bästa även om uppgifter gjort gällande att de känt till att de förfogat över luftvärnsrobotar av den typ som användes. Det är normalt sett det aktuella landet som förmedlar sådan information vidare. Vissa luftrum är dessutom redan trånga eller begränsade på andra vis så man kan inte alltid välja och vraka.

Separatisterna lär inte ha varit ute efter att skjuta ner ett civilt passagerarflygplan så det är extrem otur på alla sätt och vis. Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält.

Bara så ingen får för sig några konstiga saker som vanligt på internet så är det väl bäst att poängtera att jag fortfarande tycker man bör undvika att flyga över konfliktområden och att krig är dåligt oavsett motiv Jag tycker dock inte att man bör kasta skit på några enskilda flygbolag för att de flugit över östra (eller andra delar av) Ukraina utan det är i första hand ukrainska myndigheter som ansvarar för sitt luftrum. Visst kan man alltid säga att de flesta länder inte är att lita på men i så fall kan man knappt flyga någonstans
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-07-22 klockan 21:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-22, 23:28 #10
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men Afrika flyger inga över typ, om man kollar live så ser man inga plan över den kontinenten. Där flyger alla runt.
Meh. Klart det är plan över Afrika också. Just nu ser jag flertalet plan över Sudan, ett över Uganda och några nära Dar i Tanzania. EY603 är ex. på väg till Abu Dhabi och ligger över Moçambique just nu.

Att du inte ser fler plan över Afrika beror sannolikt på att flygplan där saknar sändare för spårning eller att mottagare av sändningar samt förmedlingen av det senare till servrar för visning av flygplansdata är begränsat.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017