Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-26, 18:50 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Emil Svensson Visa inlägg
Har en sajt jag antagligen kommer översätta till några fler språk, men det verkar som att profesionella översättningsfirmor är väldigt dyra. Därför funderar jag på att anlita frilansare via nån frilansarsajt på nätet.

Har ni någon åsikt om ifall sådana frilansare brukar hålla bra kvalitet?

Det varierar antagligen. Man blir antagligen tvungen att anlita frilansare även för att kontrollera att texten inte körts igenom en automatisk översättningstjänst på nätet.
Professionella översättare är alldeles för billiga, det går knappt att livnära sig som översättare om man inte jobbar på en riktigt stor byrå som har löpande uppdrag från stora företag.

Många företag kräver att man har certifiering som översättare och inom EU-samarbetet så finns det ett minimikrav att de ska kunna minst 5 officiella språk inom unionen. För 10 år 1995 hade en Certifierad EU-översättare ca 55 000 SEK i begynnelselön. Lönerna kanske inte har rusat iväg så där jättemycket från den nivån men de besitter en speciell kompetens som man får ha respekt för, det tar lång tid och kräver mycket jobb att bli en bra översättare.

Jag tror du får svårt att hitta billigare översättare än de professionella företag som redan är etablerade. Hittar du några så blir kvaliten därefter, dvs usel....

Det finns ett antal olika webbplatser där översättare möts och hittar uppdrag, så du måste vara noggrann med vilken speciell nich du riktar in dig på. Hitta något annat än priset att konkurrera med, priset är det absolut dummaste man kan konkurera med, där är ju det som är DIN belöning för att bygga upp en affärsidé, det är det näst sista man prutar på (kvaliten är det absolut sista).

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-26 klockan 19:03
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat