Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-05, 19:23 #3
ajsie ajsie är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 12
ajsie ajsie är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 12
Tack för beskrivningen. Gmail app, låter bra det! Finns det någon hake eller limit med detta om man kommer upp i epostvolym?

Det jag inte riktigt har fått kläm på än är PHP biten för att skicka mail.

1. Jag kan sätta upp en lokal smtp server (postfix) och den kan skicka till vilka domäner som helst?

2. Det är en direkt anslutning mellan min lokala smtp server och gmails smtp server (om vi antar att jag skickar till johan@gmail.com) och INTE involverar andra smtp servrar på vägen?

3. Om min ISP har spärrat port 25, innebär inte det att trafiken utåt från min lokala smtp server inte kommer att fungera? Men om de har spärrat port 25, hur kan jag då använda deras smtp server?

4. Folk säger man kan använda sig av externa smtp servrar (och vi antar att min ISP inte har spärrat porten), VILKA kan man använda och VARFÖR tillåter andra SMTP servrar att man "utnyttjar" dom för att skicka mail?

5. Kan man ställa in backup smtp servrar, så ifall den enda inte fungerar, så skickas det via den andra?

6. Förstår inte varför PHP inte kan skicka till gmails smtp server direkt utan måste först gå till en smtp server som sedan kommunicerar med en annan smtp server. Man kunde ju lika bra skickat datan direkt till den senare?

Skulle varit tacksamt om du kunde rätat ut dessa frågetecken så man har lite koll på det.

Senast redigerad av ajsie den 2010-04-05 klockan 22:53
ajsie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat