Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-03, 10:27 #27
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är ju inte bara den svenska marknaden som investeringen gäller utan det är minst lika mycket en investering i en stabil och beprövad plattform samt en fungerande affärsmodell (flera grundare är kvar i bolaget). De finns än så länge bara i Sverige, Polen och Österrike vad jag vet men Delivery Hero har investerat i andra länder också den senaste tiden.
Exakt. De är även etablerade i Finland tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Motiverar fortfarande inte 150+ miljoner över vad jag anser vara ett rimligt värde, det påminner om värderingen av Framfab & co. innan kraschen.
När det gäller tillväxtbolag med stora expansionsmöjligheter kollar man inte speciellt mycket omsättning och vinst, utan på potential. Den ska egentligen bara vara tillräckligt hög för att man ska kunna vara säker på att hela konceptet fungerar och kan generera pengar.

Formler som t.ex. årsvinsten gånger tre är i bästa fall en tumregel för etablerade verksamheter med stabila inkomster(dvs lång eller ingen tillväxt).

Drygt 100 gånger årsvinsten är ju inga konstigheter tycker jag. Det händer ju att stora företag köper upp startups som går minus för de där summorna också.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat