WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bilköp på företaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25368)

Gustav 2007-11-29 04:44

Jag behöver en ny bil till företaget. Bilen ska användas till att köra skrymmande brev till posten.

Nu undrar jag om någon vet hur det fungerar med körjournal? Måste jag föra en sådan för att få dra av bilens inköpspris (dvs göra avskrivningar)? Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Någon som vet hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning och körjournal (eller avsaknaden av en sådan)? Utgår skatteverket automatiskt ifrån att jag använt bilen 100 % privat i det fall att jag inte har någon körjournal?

Just nu kör jag paket i min privata bil och betalar drivmedel själv (just därför att jag inte orkar upprätta någon körjournal). Men mängden paket är nu så stor att jag inte får in allt i bilen (lyxproblem) och jag behöver därför en skåpbil/pickup. Den vill jag så klart dra av på företaget, men inte gärna på bekostnad av allt merarbete som det innebär att föra en liten "dagbok" över alla resor jag gör.

b_andersson 2007-11-29 11:49

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 29 2007, 03:44
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter ExyLog för den som är intresserad.

//Björn

jomper 2007-11-29 12:04

Det är lätt att bli förmånsskattad trots att du har en privat bil. Kolla ordentligt med revisor hur du ska gå till väga för att undvika det!

Skatan 2007-11-29 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter http://www.sepab.se/svenska/prod_exylog.html för den som är intresserad.
//Björn

Förr var det så att körjournalen var tvungen att skrivas förhand, har detta ändrats?

Standout 2007-11-29 13:53

Tidningen Privata affärer småföretag har en artikel om det där med bilköp i småföretag i numret som finns på Pressbyrån just nu. Kanske kan vara intressant?

Decibel 2007-11-29 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Skatan
Citat:

Originally posted by -b_andersson@Nov 29 2007, 11:49
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter http://www.sepab.se/svenska/prod_exylog.html för den som är intresserad.
//Björn




Förr var det så att körjournalen var tvungen att skrivas förhand, har detta ändrats?

Vilken typ av körjournal kan jag använda?

Bunden bok
Det vanligaste sättet att föra en körjournal är att köpa en bunden bok i bokhandeln eller på en bensinmack.

Elektronisk körjournal
Elektronisk körjournal räknas inte som sådan extrautrustning som höjer bilförmånsvärdet.

Decibel 2007-11-29 13:58

Behövs ens körjournal om det är en firmabil som uteslutande används i firman ?

jonny 2007-11-29 14:41

Du bör skaffa något som är registrerat som lätt lastbil och göra den till firmabil. Du får inte använda den privat, men du behöver inte skriva körjournal.

För firmabil måste du skriva körjournal.

Westman 2007-11-29 16:12

Nja, det finns även andra metoder för att slippa körjournaler:
- hyrbilar (långtidskontrakt), behövs inga körjournaler
- parkera bilen på firman (får ej användas privat)

Nu kan det sistnämnda ha ändrats men på Hedenhös tid så behövde man inte föra journal om bilen bara användes i jobbet och övrig tid stod parkerad vid firman.

DFT 2007-11-29 20:16

Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat. Enda sättet att bevisa att man inte gör det är att föra körjournal. Kan man på annat sätt bevisa att bilen parkeras på firman och att man själv kör till jobet med sin privata bil och sedan byter till jobbbilen så slipper man ifrån förmånsvärdet men hur lätt är det att bevisa utan körjournal.
Sedan slipper man inte med automatik körjournalen för att det är en lätt lastbil. Ett klientföretag till mig råkade ut för detta ifjol:

Bolaget har 15 bilar varav 2 personbilar och resten lätta lastbilar + en vanlig lastbil. Första frågan från skatteverket: - Varför redovisar bolaget inga förmånsvärden för sina bilar?
Vi svarar att alla bilar enbart körs i tjänsten och att bolaget i sin tur hyr ut de två personbilarna till andra företag.
Nästa fråga från skatteverket: Visa körjournalen för två specificerade lätta lastbilar + hyresavtalen på personbilarna
Vi gör som de säger.
Nästa brev - Visa att de bolag som hyr verkligen betalt hyra för bilarna och vilka personer har kört lastilen?
Vi skickar in kopia på leverantörsreskontran gällade dessa två bolag och en lång lista på namn för personer som kan ha kört bilarna. Den ena ilen är en reservbil som används som backup när andra bilar är på service eller det är mycket att göra så alla i bolaget har ju någongång kört bilen
Nästa brev - Skatteverket godtar bolagets förklaring
MEN samtidigt dimper det ner övervägande hos företagsledarna i de två hyrande bolaget där skatteverket överväger att påföra dem skatt för förmånsvärde av bilare + ett brev hos styrelseledamoten för det första bolaget där han pivat påförs förmånsvärde för en av de lätta lastbilarna (backupbilen) å skatteverket bedömer att bilen använts så pass lite i bolaget att han i princip alltid HAR HAFT MÖJLIGHET ATT DISPONERA BILEN!!!
Massor med ny korrespondans med privara körjournaler, bilder på firmabilen + hans privata bil + hans frus pivata bil osv osv och slutligen efter 10 månaders ständigt brevskrivande och överklagande slapp alla från förmånsvärden.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson