WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Mail raderas spårlöst hos Loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053039)

Patrik H 2012-04-13 13:21

Mail raderas spårlöst hos Loopia
 
Några kunder till mig uppmärksammade mig på att de hade skickat mail men som jag aldrig fått. Då det hela tiden kommit in andra mail så har jag inte reflekterat mycket över detta.

Redan för flera månader sedan började många ha problem att skicka mail till mig och fick tillbaka sådana här från Loopias mailserver:

SMTP: host 194.9.94.72: 451 ĺ@
SMTP:Connect host 194.9.94.3: Could not connect
SMTP:Global host 194.9.94.72: Socket error
SMTP: host 194.9.94.3: 553 sorry, your mail was administratively denied. (#5.7.1)

Men nu på senare tid så studsar de längre inte, de tas emot men försvinner i Loopias mailsystem istället vilket är ännu värre.

Jag har tänkt att det här är nog bara en tillfällighet men på senare tid kommer knappt några mail alls fram till mig, det mesta bara raderas spårlöst. Så jag började kolla upp detta lite mer noga nu.

Jag använder Loopia Mail, så jag började att testa felet och kontaktade Loopia Support igår som bara konstaterade att mailen ska vara levererade till inboxen så det måste vara min klient som raderar mailen. Men det har jag såklart inte gjort. Avsändaren som skickar får OK från SMTP att det leveras men det hamnar sedan ändå inte i inboxen.

Tänk om flera kunder har detta problem hos Loopia, vilken skandal i sådana fall. Är det någon som haft detta problem också sedan ungefär januari 2012 då jag tror det började hända?

Ifall mitt konto blivit kapat så bytte jag lösenord och bara loggade in med Loopia Webmail och skickade testmail (också för att testa så inget skräpfilter automatiskt raderade inboxens mail), men det kom ändå inte fram så det är uppenbarligen ingen klient som raderar mailen från inboxen.

LoopiaAB 2012-04-13 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Patrik H (Inlägg 20437602)
Några kunder till mig uppmärksammade mig på att de hade skickat mail men som jag aldrig fått. Då det hela tiden kommit in andra mail så har jag inte reflekterat mycket över detta.

Redan för flera månader sedan började många ha problem att skicka mail till mig och fick tillbaka sådana här från Loopias mailserver:

SMTP: host 194.9.94.72: 451 ĺ@
SMTP:Connect host 194.9.94.3: Could not connect
SMTP:Global host 194.9.94.72: Socket error
SMTP: host 194.9.94.3: 553 sorry, your mail was administratively denied. (#5.7.1)

Men nu på senare tid så studsar de längre inte, de tas emot men försvinner i Loopias mailsystem istället vilket är ännu värre.

Jag har tänkt att det här är nog bara en tillfällighet men på senare tid kommer knappt några mail alls fram till mig, det mesta bara raderas spårlöst. Så jag började kolla upp detta lite mer noga nu.

Jag använder Loopia Mail, så jag började att testa felet och kontaktade Loopia Support igår som bara konstaterade att mailen ska vara levererade till inboxen så det måste vara min klient som raderar mailen. Men det har jag såklart inte gjort. Avsändaren som skickar får OK från SMTP att det leveras men det hamnar sedan ändå inte i inboxen.

Tänk om flera kunder har detta problem hos Loopia, vilken skandal i sådana fall. Är det någon som haft detta problem också sedan ungefär januari 2012 då jag tror det började hända?

Ifall mitt konto blivit kapat så bytte jag lösenord och bara loggade in med Loopia Webmail och skickade testmail (också för att testa så inget skräpfilter automatiskt raderade inboxens mail), men det kom ändå inte fram så det är uppenbarligen ingen klient som raderar mailen från inboxen.

Hej Patrik

Det är tråkigt att du upplever detta men vi kan inte hitta något fel på vår tjänst gällande detta. Vi har kontrollerat det, skickat testmeddelanden och verifierat att allt sker korrekt så som det ska och att meddelandet hamnar i din inkorg.

Mer information kring detta har skickats direkt till dig som svar på det ärende du hade hos oss.

/Jimmie Eriksson

daniel_ 2012-04-13 17:05

Citat:

..problem hos Loopia, vilken skandal i sådana fall...
Loopias mejl har varit skandal så länge jag kan minnas (kund sedan 2006).

Det bästa du kan göra är att byta e-postleverantör, det gjorde jag för 3-4 år sedan och har aldrig haft några problem. Du sparar dig själv och dina kunder mycket tid, pengar och huvudvärk.

Patrik H 2012-04-13 18:01

Ja, nu har de visserligen fixat felet för just mig, nu plötsligt får jag in mail hela tiden som vanligt. Dessutom går det jättesnabbt att logga in på webmailen som var väldigt seg innan.

Efter en del mail med supporten idag så skickade dom en skärmdump till mig som bevisade att deras testmail till mitt konto kom fram och finns i inboxen. Grejen är den att jag precis innan hade verifierat att det inte kommit, det låg bara gamla mail i inboxen.

Sedan så var det så att i skärmdumpen som dom skickade så var mina gamla mail borta.

Nu påstår dom att de inte gjort någonting och att allt varit frid och fröjd i deras system.

Jag drar då denna slutsats: De upptäcker att mailet inte faktiskt levererades till inboxen och tömmer innehållet i deras Maildir om det är något fel på filerna där i. Provar att skicka om testmailet och det kommer fram som verifierar att de löst problemet. Till mig svarar dom att det aldrig varit något fel.

Det här är rätt intressant för det bevisar flera saker, det ena är att dom aktivt mörklägger ett allvarligt problem i deras system. Jag menar har de buggar som förstör och gör Maildir mapparna osynkade hos många användare kan alltså alla bli drabbade som har sina mail antingen vidaresända eller i boxar hos Loopia.

Men det bevisar också att Loopia går ganska långt för att mörklägga problem och ljuger för sina kunder.

Ja, det här var i alla fall droppen med Loopia. Det är livsfarligt att lägga sitt företags kommunikation hos dom. Jag har förmodligen förlorat väldigt många viktiga mail, tyvärr vet jag inte hur många och från när det hänt och dom kommer förmodligen aldrig våga skicka mig en backup på Maildir där jag skulle kunna fått fram mina förlorade mail, bara för att dom inte vågar tala om att de har ett fel.

Patrik H 2012-04-15 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20437618)
Hej Patrik

Det är tråkigt att du upplever detta men vi kan inte hitta något fel på vår tjänst gällande detta. Vi har kontrollerat det, skickat testmeddelanden och verifierat att allt sker korrekt så som det ska och att meddelandet hamnar i din inkorg.

Mer information kring detta har skickats direkt till dig som svar på det ärende du hade hos oss.

/Jimmie Eriksson

Jimmie, om du verkligen tycker att det är tråkigt att jag upplevt Er såhär så bör du stå upp i er organisation internt och rätta till de problem ni har istället för att skriva ännu mer uppretande saker här. Jag tror att många skulle uppskatta att ni istället satte en budget på att säkerställa god funktionalitet och förbättra mail-systemet istället.

Ni rensar kunders mail-konton och säger sedan att allt är OK i ert system, kommer jag någonsin kunna få tillbaka mailen - nej förmodligen inte. Du gör dig bara till åtlöje, fy skäms!

Ditt uppdrag måste vara jobbigt att ha detta ansikte utåt. Jag respekterar inte företag som mörklägger uppenbara problem som ni har i tjänsten på detta sätt som ni gjort i mitt fall.

Nu vet jag vilka ni är och hur ni agerar mot kunder, jag är rätt aktiv i Er bransch och ni har helt klart förlorat mitt kontaktnät. Hoppas att detta sprider sig hos även andra så att konkurrensen fasar ut företag som Loopia från marknaden.

MKÖ 2012-04-15 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Patrik H (Inlägg 20437796)
Jimmie, om du verkligen tycker att det är tråkigt att jag upplevt Er såhär så bör du stå upp i er organisation internt och rätta till de problem ni har istället för att skriva ännu mer uppretande saker här. Jag tror att många skulle uppskatta att ni istället satte en budget på att säkerställa god funktionalitet och förbättra mail-systemet istället.

Ni rensar kunders mail-konton och säger sedan att allt är OK i ert system, kommer jag någonsin kunna få tillbaka mailen - nej förmodligen inte. Du gör dig bara till åtlöje, fy skäms!

Ditt uppdrag måste vara jobbigt att ha detta ansikte utåt. Jag respekterar inte företag som mörklägger uppenbara problem som ni har i tjänsten på detta sätt som ni gjort i mitt fall.

Nu vet jag vilka ni är och hur ni agerar mot kunder, jag är rätt aktiv i Er bransch och ni har helt klart förlorat mitt kontaktnät. Hoppas att detta sprider sig hos även andra så att konkurrensen fasar ut företag som Loopia från marknaden.

Vi har ett gäng kunder som har lagringen hos loopia. Vi kommer flytta alla dem 1 Juni. Loopias e-post är för övrigt katastrofalt. Det är extremt segt och de skyller på att det är 140 mb i mailen vilket gör att allt blir segt, så jag raderade 50% och det är fortfarande lika segt, uselt!

aws så ligger en av deras server nere.

Droog 2012-04-16 08:12

Jag har min mail hos Griffel, och min mailbox ligger på runt 1.5G. Har aldrig haft några prestandaproblem där, så Loopia + problem vid 140M låter som ett stort skämt.

tartareandesire 2012-04-16 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20437816)
Vi har ett gäng kunder som har lagringen hos loopia. Vi kommer flytta alla dem 1 Juni. Loopias e-post är för övrigt katastrofalt. Det är extremt segt och de skyller på att det är 140 mb i mailen vilket gör att allt blir segt, så jag raderade 50% och det är fortfarande lika segt, uselt!

aws så ligger en av deras server nere.

Inte bara en server, de har omfattande nätverksproblem:

http://www.driftbloggen.se/

LoopiaAB 2012-04-16 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av Patrik H (Inlägg 20437796)
Jimmie, om du verkligen tycker att det är tråkigt att jag upplevt Er såhär så bör du stå upp i er organisation internt och rätta till de problem ni har istället för att skriva ännu mer uppretande saker här. Jag tror att många skulle uppskatta att ni istället satte en budget på att säkerställa god funktionalitet och förbättra mail-systemet istället.

Ni rensar kunders mail-konton och säger sedan att allt är OK i ert system, kommer jag någonsin kunna få tillbaka mailen - nej förmodligen inte. Du gör dig bara till åtlöje, fy skäms!

Ditt uppdrag måste vara jobbigt att ha detta ansikte utåt. Jag respekterar inte företag som mörklägger uppenbara problem som ni har i tjänsten på detta sätt som ni gjort i mitt fall.

Nu vet jag vilka ni är och hur ni agerar mot kunder, jag är rätt aktiv i Er bransch och ni har helt klart förlorat mitt kontaktnät. Hoppas att detta sprider sig hos även andra så att konkurrensen fasar ut företag som Loopia från marknaden.


Hej

Vi vill helst inte diskutera enskilda fall på publika forum utan tar hellre detta direkt med dig som kunden.

Självklart tar vi detta på fullaste allvar och jobbar vidare för att se vad det är som hänt.

Det vi gjort är att skicka testmeddelande, kontrollera i loggarna att det levererades, samt att även kontrollera mot lagringssystemet att meddelandet fanns där.

Vi rensat inte några meddelanden ur ditt eller någon annan kunds e-postkonto.

Parallellt har vi även kontrollerat flertalet egna testkonton och kan inte heller där se att något skulle vara felaktigt i vårt e-postsystem. Vi har heller inga andra rapporter från andra kunder att de upplever samma sak.

Vi försöker inte på något sätt mörka men kan inte se att det något fel på vårt system gällande just detta. Vi jobbar dock vidare på detta.

Om du har vidare synpunkter på vårt e-postsystem är du välkommen att ta upp dessa i ditt öppna supportärende hos oss.

/Jimmie Eriksson

LoopiaAB 2012-04-16 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20437816)
Vi har ett gäng kunder som har lagringen hos loopia. Vi kommer flytta alla dem 1 Juni. Loopias e-post är för övrigt katastrofalt. Det är extremt segt och de skyller på att det är 140 mb i mailen vilket gör att allt blir segt, så jag raderade 50% och det är fortfarande lika segt, uselt!

aws så ligger en av deras server nere.


Hej

Vi är medvetna om att prestandan på delar av nuvarande vårt system inte är vad den borde vara och har därför valt att investera många miljoner i den nya plattformen.

Mer info finns på:
http://blogg.loopia.se/2012/04/16/st...are-webbsidor/

/Jimmie Eriksson


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson