WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Karta med x och y kordinater? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4953)

Fredrik 2004-12-12 17:32

En lite udda fråga som jag inte sett eller hört talas om någon gång.

Är det någon som vet om det finns något färdigutvecklat system för en Sverigekarta (eller vilken som helst) med angivna X/Y kordinater för städer. Vi kör ju som bekant busstransporter från typ 100 orter i Sverige och Norge.
Vi vill ha en funktion som ritar ut färdvägen på våra linjer på en karta dynamiskt. I dag måste vi göra detta för hand och det är oerhört tidskrävande.

Jag vet inte hur det skall åstadkommas, om det är flash, javascript eller whatever.... är det någon som sett något liknande eller har idéer på hur det kan genomföras så blir jag lycklig.


MVH
Fredrik

digiArt 2004-12-12 17:36

Vet inte om det är overkill eller ens om det gör det du frågar efter, men jag kom att tänka på MS MapPoint

mypay 2004-12-12 17:43

Du kan ju göra det med flash...

ta en sverigekarta - placera den i flash och märk ut den yttersta västra, östra, södra och norra punkten.. sedan kan ni med lätt matematik sätta ut ett rutnät.. resten är också matte =)

Fredrik 2004-12-12 17:49

kikar på den där microsoft grejen men hittar inte något exempel att se....verkar som att det kanske kan vara nått i rät stil dock.

det med flashen lät iofs jobbigt....hua...

mvh
Fredrik

Jens 2004-12-12 19:06

Tips är att kontakta lantmäteriet, de kanske har en lösning, om inte annat kartor och databas med kordinater, de kan i vilket fall skapa specialanpassade kartor i pappersformat, har även sett © Lantmateriet här och där på nätet. eller företaget Tele Talas NV (nederländarna) som tillhandahåller Eniro sin Vägbeskrivningstjänst.

Olika tekniska lösningar är att servern själv skapar bilderna på servernivå och skickar dem som vanligt GIF format till användarens webbläsare, alternativt en Javaapplet som får en karta och kordinater och skapar grafik utav det. Har ni en programmerare kanske första exemplet är enklast. Köp en Sverigekarta och placera själv ut kordinaterna för städerna och bygg en funktion som skriver ut linjerna mellan dem(dock svårt om linjerna ska följa färdväg istället för fågelväg).

Jonas 2004-12-12 22:54

www.karthotellet.com tillhandahåller kartor.

Verkar vara något i stil med det du söker skulle jag tro.

Fredrik 2004-12-12 23:06

hmm jo karthotellet verkar kunna funka, men priset.....URK....4900 exkl per "markering och år"
vi har som sagt ca 100.....även om de går ner mycket i pris är de knappast värt det....fy fan, blir nog att sätta sig i ett program och ta fram x/Y kordinater själv för våra aktuella orter...*suck*
Snål......kanske, men de känns inte riktigt värt de pengarna...då lägger ja hellre ett par timmar på böket en gång.

tack för hjälpen allesammans i alla fall.....oh skall däremot fortsätta udnersöka den där microsoft tjämnsten längre upp på sidan!

/Fredrik

guran 2004-12-13 23:06

Hur vill du har färdvägen utritad mellan två orter? Fågelvägen eller ungefär efter vägsträckningen?

Hm! Jag tittade lite på de kartor ni har på er hemsida om färdvägar till olika engagemang. I stort så är det fågelvägen mellan orterna.

Det borde inte vara något stort jobb för en duktig programmera, att skapa en databas över orter med x- och y-koordinater, där ni sedan kan ange en resplan för en festival och utifrån det generera en karta.

Hur vore det att prova med att lägga ut er önskade funktion i tråden för förmedling av jobb på WN.

Att ha en dynamisk byggd karta vid klick på en festival är ett relativt okomplicerat jobb för en php-programmerare. Ni kör ju er sida på asp och jag är inte hemma på byggandet av dynamiska bilder i asp, men det borde väl gå.

reverb 2004-12-15 13:40

jag var påväg att bygga en sådan funktion i asp en gång, men det vart inte av. Men jag tror det skulle va möjlig med så enkla medel som en karta och en linja samt några timmars programmering.

Så att försöka hitta någon som kan göra jobbat är nog det lättaste.

guran 2004-12-15 18:42

Några timmars programmering är det nog inte. Minst två dagar till en vecka.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson