WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Beräkning av månadslön? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37937)

fabianjakobsson 2009-07-16 00:41

Har en fundering som gäller utbetalning av månadslön.

Låt säga en anställd tjänar 20 000 kr och har jobbat 7 vardagar totalt för en viss månad. Min lönekonsult har beräknat månadslönen för den månaden genom att först räkna ut dagslön: 20 000 * 12 / 365 = 657.

Sen har hon multiplicerat detta med 11 vilket blir 7227 kr totalt för den månaden. Hon säger nämligen att man även ska ta med helgdagarna vilket var 4 dagar för den månaden. Men det är just detta jag inte riktigt förstår.

Betalar jag även honom för Lördag och Söndag fastän han inte jobbar?

Så även om han är hemma en hel månad så betalar jag alltid honom helger?

Låter skumt.

Ska dubbelchecka lönerapporten som jag fick av lönekonsulten så jag inte tänkt fel. Men hon skrev att även helger ingår i beräkningen.

Craxen 2009-07-16 01:08

För att räkna ut timmlönen på en månadslön så tar du månadslönen/antal timmar som ni har avtalat * antalet dagar personen har jobbat.


Jag tror att det vanligaste antalet timmar man räknar på är 168 timmar / månad (dvs 21 arbetsdagar i månaden a 8 h) Så i ditt fall blir det

Lönen 20 000 / 168 = ca 119 kr/h
7 dagar á 8 h = 56 timmar
56 timmar * 119 kr / h = 6664 kronor för de sju dagarna personen har jobbat.

Craxen 2009-07-16 01:09

Jag vet inte om man brukar räkna ut dagslöner, att man räknar ut timlön vet jag.... Så kolla upp detta ordentligt.

fabianjakobsson 2009-07-16 01:15

Citat:

Originally posted by Craxen@Jul 16 2009, 00:09
Jag vet inte om man brukar räkna ut dagslöner, att man räknar ut timlön vet jag.... Så kolla upp detta ordentligt.

Men varför multiplicerar min lönekonsult då dagslönen (8 timmar) med 11 och inte 7? Har dubbelcheckat detta :s

Så här skrev hon: "Månadslön utgår för varje dag (även helger) man varit anställd i månaden. I detta fall 11 dagar"

Han har ju bara jobbat 7 vardagar. Kan någon förklara? Kan inte tänka mig att hon är så okunnig att hon är helt ute och cyklar. Har jag fått saken om bakfoten?

Craxen 2009-07-16 01:22

Det är därför man räknar ut timmlönen istället för dagslönen.
Varför hon sedan har tagit 11 dagar låter ju riktigt konstigt, jag viste inte att jag fick lön över helgen =)

Be henne räkna om lönen till en timlön och använda sig av praxis (168 arbetstimmar/ månad)

wedge 2009-07-16 01:26

Att dividera med 365 hade du inget problem med, fastän 100 av dem är lördagar och söndagar?

Om han jobbat samtliga måndag-fredag i hela månaden, skulle du dra bort 8 dagars dagslön från hans månadslön på 20000? Han har ju inte jobbat lördagarna och söndagarna...

Jag är ingen löneexpert, men lönekonsultens resonemang verkar i alla fall sundare än ditt.
Helgdagarna som ska räknas med är väl de som ligger i direkt anslutning till de arbetade dagarna, och är han borta samtliga arbetsdagar i en månad så blir det antagligen inga helgdagar inräknade heller. Totallön den månaden borde bli noll.

Magnus_A 2009-07-16 11:16

Citat:

Originally posted by fabianjakobsson@Jul 15 2009, 23:41
Har en fundering som gäller utbetalning av månadslön.
Låt säga en anställd tjänar 20 000 kr och har jobbat 7 vardagar totalt för en viss månad. (....)

När det gäller månadslön så är det viktiga först om han varit anställt hela eller del av månaden. Är det hel månad gäller 20 000, annars räknar man som din konsult om anställningen börjat/upphört under månaden.

Om han varit anställd hela/större delen av månaden men varit frånvarande av en eller annan anledning, så gör man motsvarande avdrag för de dagarna. Där blir det lite krångligare, men lita på din lönekonsult. Dom kan det här, till skillnad från dig.
Off topic: Har du inte outat dig tillräckligt som dålig arbetsgivare här? Det är stor underhållning att läsa, men vem söker jobb frivilligt hos dig efter att ha läst de trådar du startat?

digiArt 2009-07-16 11:31

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jul 16 2009, 10:16
Om han varit anställd hela/större delen av månaden men varit frånvarande av en eller annan anledning, så gör man motsvarande avdrag för de dagarna.
Det där hänger på avtal, SIF (numera Unionen) räknar de dagar du varit närvarande, inte de dagar du varit frånvarande. Så var det senast jag föll under kollektivavtal och var sjuk.

Exempel: 30 dagar i månaden, du varit sjuk under tre, du får ersättning för 27. Det blir inte samma peng som om du dragit tre från månadslönen.

Med ersättning för närvarande dagar (säg månadslön på 20 000):

(20000 * 12 / 365) * 27 = 17753

Med ersättning avdraget frånvarande dagar:

20000 - (20000 * 12 / 365) * 3 = 18027


För att svara lite på Fabian, tänk på att det är en anställd, inte en anlitad konsult, matematiken skiljer sig där. Lita på din lönekonsult.

Westman 2009-07-16 11:56

Lönekonsulten har rätt. Fast 12,1 eller 12,2 har jag läst någonstans att man ska räkna med - inte 12. Sen om det var i ett kollektivavtal eller någon annan stans det minns jag inte så 12 kan också vara rätt.

fabianjakobsson 2009-07-16 12:13

Ok tack för svaren. Ville bara veta att hon gjort rätt för det lät konstigt i början, fast nu förstår jag det mer.

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:

Ursprungligen postat av fabianjakobsson
Har en fundering som gäller utbetalning av månadslön.
Låt säga en anställd tjänar 20 000 kr och har jobbat 7 vardagar totalt för en viss månad. (....)

När det gäller månadslön så är det viktiga först om han varit anställt hela eller del av månaden. Är det hel månad gäller 20 000, annars räknar man som din konsult om anställningen börjat/upphört under månaden.
Om han varit anställd hela/större delen av månaden men varit frånvarande av en eller annan anledning, så gör man motsvarande avdrag för de dagarna. Där blir det lite krångligare, men lita på din lönekonsult. Dom kan det här, till skillnad från dig.
Off topic: Har du inte outat dig tillräckligt som dålig arbetsgivare här? Det är stor underhållning att läsa, men vem söker jobb frivilligt hos dig efter att ha läst de trådar du startat?

Att vara oprofesionell när man ställer frågor när man inte förstår låter inte logiskt. Arbetsgivare är vanliga människor som också lär sig genom att fråga? Tycker själv en bra arbetsgivare är de som finner svar, oavsett medel (öppet forum, experter). Simple as that. Min lönekonsult tabbade sig några gånger med deklarationerna varför jag hellre frågar lite extra på andra håll för att veta att allt blir rätt. Anklagar ju inte henne för att vara oprofessionell, sånt som händer bara.

But that's me.

Underhållning är det inte för mig iaf. Är så seriös jag kan vara med detta:)

EDIT: Oj, märkte nyss att du använde ordet DÅLIG arbetsgivare, så känner att jag måste lägga till ytterligare kommentar till det:) Jag är ingen person (arbetsgivare eller ej) som nöjer mig med att inte veta. Folk kan räkna med att jag finner svaren och att RÄTT BLIR RÄTT. Låter snarare som en BRA arbetsgivare? Egentligen är detta väldigt simpelt, krångla inte till det i onödan!!:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson