WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   problem att få ihop matten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053219)

naak2803 2012-04-26 19:19

problem att få ihop matten
 
Hejsan,

jag håller på att räkna lite på hur mycket jag ska/kan spara men får inte till matten... någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag vill spara 130 000 kr genom att sätta in 10 000 kr på mitt konto i början av varje år. Jag började 2011-01-01, och räknade med ränta på 3,5%.

till frågan... vilken nyårsdag når jag mitt mål? (under förutsättningen att räntan är desamma under alla dessa år)


tacksam, om ni även förklarade hur ni fick ut den, så jag lär mig något.

htiawe 2012-04-26 21:19

Om 13 år, eller vad? Räntan är ju så låg att den inte kommer ha så stor betydelse på den stora summan.

patrikweb 2012-04-26 21:52

Väldigt lite pengar, så närmare 13 år. Väldig liten summa du sparar per år och väldig liten ränta.

Skulle påstå att du gör en förlust mer eller mindre medräknat inflationen :P

Erik Stenman 2012-04-26 23:13

År 11:
(sum 10000*1.035^t from t=1 to 11)
Du räknar på serier och kan göra en olikhet där t går till z och summan skall vara större. Än 130000.

nosnaj 2012-04-26 23:17

Sen är det skillnad om du får räkna in din ränta varje dag eller om du får den i slutet på året, blir olika formler vill jag minnas.

Erik Stenman 2012-04-26 23:51

Jo. Räknade på effektiv ränta.

Gustav 2012-04-27 06:08

Det bör bli ca 11 år som Erik Stenman skrev.

För alla oss som har glömt bort hur man räknar ränta på ränta, så finns alltid Google och webben till hjälp:
http://www.kalkyleramera.se/ekonomi/ranta-pa-ranta

Men det är mer än bara räntan som avgör hur lång tid det kommer att ta. Bankerna drar avgifter. Du måste även betala skatt. Dessutom så bör du ta hänsyn till inflationen. Dina pengar förlorar i köpkraft varje år. Om du sparar till någonting som idag kostar 130.000 kr så kommer samma produkt att vara väsentligt dyrare om elva år.

Det är dåliga tider för kapitalister. Räntan är så låg att inflationen äter upp den. Förr kunde man leva på räntan om man hade ett tillräckligt stort sparkapital. Det är knappt möjligt idag.


Ett tips; när du frågar om någonting på ett forum, så berätta alltid VARFÖR du frågar. Svaret på din fråga kan nämligen vara helt olika, beroende på om du räknar på en skoluppgifter eller om du sparar till en motorcykel. Är det en skoluppgift så kommer svaret även att skilja sig åt, beroende på om du läser matte eller ekonomi och på vilken nivå.

patrikweb 2012-04-27 11:48

I Sverige går det inte spara pengar, just för skatten, låg ränta och större inflation.

Hos utländska banker kan du få 6-7% ränta, dock får du ju spara lite mer än 10k per år då men. Samt se till att slippa bli beskattat med.

Skulle jag klara mig på bara ränta resten av livet utan några mer inkomster så krävs det ca 20 miljoner och runt 7% ränta för klara samma livsstil när jag själv räknat på det.

Så i ditt exempel skulle jag säga du förlorar pengar på ditt sparande med den räntan :P
11 år är väldigt mycket för få ihop 130k.

Men kanske för det motsvarar 2 månader för mig så vi har säkert annan syn på värdet på pengarna.

- Ska du räkna med skatt med får du räkna bort 30%, så räkna med tiden blir längre med den beräkningen. Sedan räkna med minst 1% inflation.

Erik Stenman 2012-04-27 12:44

Vad finns det för europabanker som erbjuder det Patrik? Dvs 6% ränta och insättningsgaranti samt helst inte bindningstid på flera år?

--
Att räkna på en effektiv ränta på runt 1% är nog vettigt om du räknar med skatten samt inflation och binder pengarna ett tag så du får ut drygt 4% brutto.

patrikweb 2012-04-27 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20439054)
Vad finns det för europabanker som erbjuder det Patrik? Dvs 6% ränta och insättningsgaranti samt helst inte bindningstid på flera år?

--
Att räkna på en effektiv ränta på runt 1% är nog vettigt om du räknar med skatten samt inflation och binder pengarna ett tag så du får ut drygt 4% brutto.

Du behöver alltid i regel binda pengar visst antal år, men det är normalt.

Även över 8% går få om det handlar om flera miljoner.

Finns väldigt många banker inom EU, samt man ska våga kolla på offshore banker utanför EU med.

Insättningsgarantin finns i regel inom hela EU, dock är den ändå rätt liten så den är ju inte värd något alls knappt när man börjar röra sig om många miljoner.

Såg senast för några dagar en mindre lokalbank Malta erbjuder 5.5% om man binder 60 månader, eller 5% vid 48 månader.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson