WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur börjar jag? Importera och sälja produkter i Sv (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35241)

Lancelot 2009-02-19 00:32

Hej!

Jag är så förvirrad. Det enda jag har klart för mig är att jag ska använda mig av en webbutik som min kompis fixar. Han tänker fixa alla betalningmetoderna och frakt. Det enda jag behöver göra är att lägga in produkter. Sedan har jag F skattesedel också.

Produkterna kommer jag beställa hem från ett land i Asien. Det är elektroniska produkter. Jag har inte en tillräckligt stor budget för att beställa hem alla produkter. Hur gör jag då ?

Ska jag beställa hem lite i taget? Vad händer då om en kund beställer något jag inte har hemma. Då tar det lång tid ju, eftersom att produkten först måste komma till mig. Jag måste betala tullavgift mm. Sedan kan jag skicka iväg den till kunden.
Är riktigt förvirrad.

Ska jag istället vänta på beställningar och när betalningen är mottagen beställa produkten/produkterna från leverantören; och sedan skicka iväg dem till kunden?

Skulle uppskatta all hjälp extremt mycket.

Är det såhär för alla som ska importera elektroniska produkter från Asien och sedan sälja vidare, eller är det bara jag som är en stor NOOB? ;P

ddaarruuddee 2009-02-19 00:40

Det är nog ett rimligt krav att du har tillräckligt med pengar för att lagerföra det mesta i din butik. Anledningen till att man handlar på internet är för att det överlag är enkelt, behöver man vänta länge på sin produkt är det inte lika roligt längre.

Förslagsvis skriver du en ordentlig affärsplan, går till en bank och hoppas på ett litet lån. Annars arbetar du ihop lite pengar på ett vanligt jobb för att sen kunna starta din firma.

Edit: Ska du beställa produkten först efter kunden har beställt får du flera problem. Skickar du med båt blir leveranstiden väldigt lång. Skickar du med flyg blir kostnaderna väldigt höga.

Lancelot 2009-02-19 03:07

Tack så mycket för ditt svar Darude. Låter rimligt. :)

Freddiefredd 2009-02-19 03:17

Som darude sade, skaffa dig pengar på något sätt, och lägga på dig ett litet lager. Sen när du får in fler beställningar kan du utöka med fler exemplar.. :) Lycka till !

goose 2009-02-19 09:47

Du kan ju kolla om det finns något dropshippingföretag här i Europa som kan funka för dig. Då skickar leverantören direkt till din kund och du behöver inte lagerföra något.

Babboo 2009-02-19 09:50

Sedan är det ju också så att vår kära stat har lagt till en importavgift på just elektronik sedan förra året om jag inte minns fel. 120.000:- eller något sådant. Kommer ihåg att en polare som importerar elektronik dvs mp3 o 4 o även usb-minnen och säljer till företag, fick denna stora summa i knät utan sin vetskap vid import av elektronik. Så kolla upp även detta.

Lancelot 2009-02-19 13:44

:o Ska kolla upp det direkt

Lancelot 2009-02-19 14:51

En av problemen med drop shipping är ju att kunden kanske får betala tullavgiften istället för mig (företaget)...

Lancelot 2009-02-19 14:52

Finns det någon som har gjort något liknande som jag vill göra. Tog ni ett lån eller jobbade ihop pengarna?

KristianE 2009-02-19 20:38

Är det datorer/hemelektronik som finns hos konkurrenter?
Då är det bättre du satsar på att handla direkt från en
svensk distributör.

Fast om det är något du kommer få monopol på, så får
du sköta allt själv.

Vill minnas att jag sett en tråd om detta alldeles nyligen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson