WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   The Entrepreneur Diet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1067501)

Lindalicious 2016-10-31 11:17

The Entrepreneur Diet
 
Hej,

Antar att flesta här dricker kaffe, själv dricker jag 10-15 koppar kaffe dagligen.

Men kaffe är nog inte så nyttigt, vi dricker det för att ha bättre fokus och vara piggare och en del är nog helt enkelt beroende av kaffet.

När det gäller entreprenörskap så är det mycket fokus på psykologin bakom det hela, men ett område som många inte nämner är nog dieten.

Vad vi äter och dricker har nog mer betydelse för hur mycket vi kan fokusera och hur effektiva vi är som entreprenörer.

Tänkte höra om ni har några tips på diet som ger mer energi och får oss att åstadkomma mer.

Själv tänker jag att det är nog bra med mycket nyttig vätska som vatten och vitaminrika juice kanske färskpressade juice.

Vet också att sallad med mycket olika grönsaker i gör att kroppen mår bättre, är också viktig med frukt.

Vad mer?

Ge gärna tips på vad ni äter och dricker för att öka prestandat.

Intressant nog finns det en bok som heter "The Entrepreneur Diet":

https://images-na.ssl-images-amazon....4,203,200_.jpg

leonard 2016-10-31 14:51

10-15 koppar kaffe per dag låter som en osund mängd koffein.

Biohacking ligger mig nära om hjärtat. Bortsett från att äta mestadel vegetarisk kost så tar jag dagligen nootropics.

Kognitiva förmågor / koncentration:
L-theanine + koffein, Bacopa Monnieri, THC

Humör:
L-tyrosin, 5-HTP

Övrigt:
Omega-3, zink, alger, B-vitamin och magnesium/kalcium.

Sen är såklart inte en aktiv livsstil att förkasta. Dricka mycket vatten, 2-3 liter per dag, gör otrolig skillnad. För energirik mat som man länge står sig på rekommenderar jag långsamma kolhydrater, linser och helt enkelt "bra" mat.

Låter ju jävligt klyschigt och kanske inte alla som har tid att vara petig under affärsluncher eller när man snabbt vill få i sig något på kontoret. Men om utrymme finns - laga bra jävla mat själv. Sååå värt det.

Andra saker som kan höja energinivån för mig personligen är kallduschar (ja, cold shower therapy is a thing!). Brukar varje morgon pressa en halv citron i ett stort glas med vatten som jag dricker det första jag gör efterfullt av en isande kall dusch. Detta rensar njurar och får igång hela metabolismen samt systemet. Frukosten har aldrig varit mer god efteråt.

Our health can be hacked, just like computers!! :)

Lindalicious 2016-10-31 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av leonard (Inlägg 20520750)
Brukar varje morgon pressa en halv citron i ett stort glas med vatten som jag dricker det första jag gör

:eek:

Blir du inte dålig i magen av det?

digiArt 2016-10-31 17:25

Leonard, förutom anekdotisk bevisföring. Vad finns det för faktiska stöd för dina kurer?

Lindalicious 2016-10-31 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av leonard (Inlägg 20520750)
Biohacking ligger mig nära om hjärtat. Bortsett från att äta mestadel vegetarisk kost så tar jag dagligen nootropics.

nootropics?

Hittade det här:
"En av de vanligaste nootropa ämnen som konsumeras av människor är Nikotin, vilket har visats att förbättra mental förmåga och kognitiv funktion."

Menar du att du tar dig ett bloss (röker) varje morgon? :D

yakuzaemme 2016-10-31 18:16

Nootropics är ett samlingsbegrepp tror jag.

Själv är jag inte allt för noga med mat och sömn men har ändå energi så det räcker och blir över.

Förutom kaffe dagligen (6 koppar) så tar jag dendrobium i perioder med mycket jobb för ökad fokus/jämn energinivå genom dagen, och dmaa vid all-nighters. Skulle mer än gärna testa leonards upplägg - du borde erbjuda tjänster där du tar fram "kostplaner" (i tablettform ;) )

leonard 2016-10-31 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20520751)
:eek:

Blir du inte dålig i magen av det?

Icke! När du dricker det på tom mage så stannar aldrig det sura pH-värdet tillräckligt länge i magsäcken för att bli något problem. Om man vill göra det lite snällare kan man ha ljummet vatten.

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20520765)
nootropics?

Hittade det här:
"En av de vanligaste nootropa ämnen som konsumeras av människor är Nikotin, vilket har visats att förbättra mental förmåga och kognitiv funktion."

Menar du att du tar dig ett bloss (röker) varje morgon? :D

Jag snusar men det är mest av gammal vana och styggelse. Men absolut nikotin är känd för att ha en lugnande effekt i sig. Sen att nikotin tyvärr nästan bara hittas i tobaksprodukter är synd. Då är nackdelarna fler än fördelarna. :)

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20520764)
Leonard, förutom anekdotisk bevisföring. Vad finns det för faktiska stöd för dina kurer?

Kul att så många är intresserade.

Detta är inte "mina" kurer i den bemärkelsen. Visst har jag hittat den perfekta kombinationen som funkar för mig (det kallas en "stack") vilket kan vara individuellt.

Det är dock viktigt att skilja på Nootropics och homopati och liknande humbug. Samtliga ämnen som jag använder kan man hitta gott om peer-reviewade rapporter och undersökning om från flertalet seriösa källor.

Om du går in på Google Scholar (enklast) så kan du hitta en uppsjö material. Bara ta valfri nootropic och söka efter.

Utöver detta finns det rätt många bra resurser där det vetenskapliga (neuroscience) bakom Nootropics diskuteras. Det går att hitta en del intressanta ämnen på bland annat subredditet Nootropics som är rena diskussioner bland såväl amatörer som utbildade.

Är rätt okänt i Sverige med biohacking men finns ett par duktiga forskare som bloggar inom neuroscience/biokemi/kemi även här som jag läser.

Jag är helt övertygad att med rätt insatser, utslaget över 10-20-30 år och med att använda väl beprövade nootropics som inte är experimentella så får man högre livskvalité. Lika mycket som mormor min åt fiskolja på sked - så tar man det bara steget längre och lite mer förfinat. :)

patrikweb 2016-10-31 21:10

Dricker nog bara 4-8 koppar kaffe per dag, men börjat springa en timme på gym varje dag sedan någon timme i pool samt bubbelpool sedan sola i 20-40 min.

Privat gym / pool i byggnad så gör allt mycket smidigare.

Sedan slappna av med några glas vin och öl på kvällen.

Men efter som jag sover 8-10 timmar per dag så blir man aldrig så trött ändå.

digiArt 2016-10-31 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av leonard (Inlägg 20520768)
Det är dock viktigt att skilja på Nootropics och homopati och liknande humbug. Samtliga ämnen som jag använder kan man hitta gott om peer-reviewade rapporter och undersökning om från flertalet seriösa källor.

Om du går in på Google Scholar (enklast) så kan du hitta en uppsjö material. Bara ta valfri nootropic och söka efter.

Utöver detta finns det rätt många bra resurser där det vetenskapliga (neuroscience) bakom Nootropics diskuteras. Det går att hitta en del intressanta ämnen på bland annat subredditet Nootropics som är rena diskussioner bland såväl amatörer som utbildade.

Är rätt okänt i Sverige med biohacking men finns ett par duktiga forskare som bloggar inom neuroscience/biokemi/kemi även här som jag läser.

Jag är helt övertygad att med rätt insatser, utslaget över 10-20-30 år och med att använda väl beprövade nootropics som inte är experimentella så får man högre livskvalité. Lika mycket som mormor min åt fiskolja på sked - så tar man det bara steget längre och lite mer förfinat. :)

Du sätter fingret på det:

"hitta gott om peer reviewade", med lite Googling hittade jag snarare en hel hög med ifrågasättande om dess effektivitet på friska individer (nu känner jag inte till din hälsostatus)

"diskussioner bland såväl amatörer som utbildade", diskussioner är ofta fyllda av anekdotisk bevisföring

"jag är helt övertygad" lämnar det utan kommentar

nu lämnar jag polemiken och ni kan prata vidare, ät vad ni vill, jag håller mig till D-vitamin ;)

Lindalicious 2016-11-01 04:01

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20520774)
Dricker nog bara 4-8 koppar kaffe per dag, men börjat springa en timme på gym varje dag sedan någon timme i pool samt bubbelpool sedan sola i 20-40 min.

Privat gym / pool i byggnad så gör allt mycket smidigare.

Sedan slappna av med några glas vin och öl på kvällen.

Men efter som jag sover 8-10 timmar per dag så blir man aldrig så trött ändå.

Själv blir jag full av några glas vin och blir helt bakis nästa dag och inte kan fokusera på arbetet, så dricker bara någon gång om året annars påverkas jobbet. Hur orkar du springa och simma nästa dag, blir du inte bakis?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson