WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur började eran e-handel? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053278)

everydaymedia 2012-05-02 18:20

Hur började eran e-handel?
 
Hej!
Jag har nyligen gjort en enkel e-shop till en kund, och i samband med jobbet så blev jag lite intresserad av att starta en egen shop, dock så är jag clueless om hur man verkligen får igång det hela rent ekonomiskt.

Hur gjorde ni när ni började sälja på nätet? Hade ni en egentillverkad produkt/tjänst?
Måste man ha ett startkapital? Eller ska jag förlita mig på kundens betalningsförmåga? Ska jag ha betalningsvillkor eller ska jag skicka produkten till kund när betalning inkommit? Frågorna är många.

Berätta gärna :)

MusikMixen 2012-05-02 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av everydaymedia (Inlägg 20439494)
Hej!
Jag har nyligen gjort en enkel e-shop till en kund, och i samband med jobbet så blev jag lite intresserad av att starta en egen shop, dock så är jag clueless om hur man verkligen får igång det hela rent ekonomiskt.

Hur gjorde ni när ni började sälja på nätet? Hade ni en egentillverkad produkt/tjänst?
Måste man ha ett startkapital? Eller ska jag förlita mig på kundens betalningsförmåga? Ska jag ha betalningsvillkor eller ska jag skicka produkten till kund när betalning inkommit? Frågorna är många.

Berätta gärna :)

Kanske bättre att testa på en e-shop med drop-ship så du får lärt dig grunderna?

Gustav 2012-05-02 20:46

Jag har tre vänner som med mindre framgång har försökt att tillverka egna produkter för försäljning. Men produktion är ett heltidsarbete och ett träsk som man snabbt går ner sig i. Har du varken arbetat med produktion eller e-handel och du funderar på att starta en e-butik, så skulle jag å det starkaste avråda dig ifrån att försöka producera eget. Dessutom krävs det normalt mycket stora volymer för att få lönsamhet i egen produktion. Något som du absolut inte har som nybliven e-handlare.

Vad gäller e-handel, så kan ett startkapital på några tusenlappar räcka, beroende på vad du avser sälja. Däremot så bör du ha ett sparkapital (som indirekt kan betraktas som ett startkapital), i och med att det kommer att ta tid innan du kan leva på din verksamhet. Normalt tar det två till fem år, beroende på bransch och omfattning. Men naturligtvis finns det många undantag. Det finns de som lyckats på en vecka och de finns de som aldrig fått lönsamhet i sin affärsverksamhet. Tur, timing och kompetens är helt avgörande.

Det är både svårt och inte svårt att starta e-butik. Det kräver vansinnigt mycket engagemang, men det är samtidigt inte svårare än att de flesta bör klara av det.

1. Kom på vad du ska sälja
2. Hitta en grossist att köpa av
3. Hitta/skapa en e-butik att sälja via

Det är verkligen inte svårare än så. Det är enkelt, men mycket arbetskrävande.

pontus 2012-05-07 19:44

Gustav är inne på något. Det beror helt på produkterna du ska sälja och i vilken form du önskar sälja dem. Rent teoretiskt kan du skapa en e-handel gratis eller med några hundralappar i startkapital.

Den största kostnaden är vanligtvis varorna du ska sälja om du önskar ha eget lager. Många kör som sagt drop-shiping (din leverantören sköter alla leveranser) alternativt beställer in varorna när en bäställning inkommit. Allt har givetvis sina fördelar och nackdelar.

Sedan tillkommer givetvis mänder av tid och kostnader för designer, marknadsföring, etc om du vill öka changsen att lyckas.

Med tanke på alla bedrägerier och pengar e-handlare förlorar även när förskottsbetalning sker(ex. via kort) så rekommenderar jag att du använder klarna eller någon annan leverantör om du vill erbjuda betalning mot faktura. (då de köper dina fakturor, du slipper oroa dig för kreditprövningar och annat).

Det var lite allmänt, nu vill jag inte avråda dig men har ett par vänner som kört e-handel både via egna lager och dropshipping-liknande lösningar och de har oftast misslyckats. De utgick från att bara för att de hade en e-handelssajt med bra produkter eller priser att de automatiskt skulle få ordrar, så är det givetvis inte.

Utöver att konkurrensen ofta är ganska hård och att det kan vara svårt att konkurrera med sortiment eller priser med vissa större aktörer så kan det även vara problem för en ny aktör att få förtroende från kunderna. Med tanke på alla oseriösa e-butiker som tar betalt men aldrig levererar så handlar jag främst från större betrodda aktörer. Är ganska säker på att många potentiella kunder resonerar likadant. :)

FredrikGust 2012-05-11 01:35

Att starta upp en e-handel handlar väldigt lite om teknik och väldigt mycket om att vara köpman. Alla de vanliga villkoren med annonsering, logistik, leverantörer, bokföring, fakturor, budget och att ta hand om sina kunder applicerar på e-handeln också, det är bara en annan kanal.

Under de senaste 13 åren har jag som IT-konsult arbetat mycket i närheten av e-handeln som en av kanalerna till mina kunders kunder, men det är först nyligen som jag själv bestämde mig för att dra igång en egen butik.

Trots medvetenheten om vad det innebar hade jag ändå underskattat tiden det tar att göra allt det här vanliga som inte är relaterat till tekniken. Jag hade nog också underskattat hur låg konverteringsgraden blir om konkurrensen är hård och man ger sig in i en bransch där det finns många etablerade spelare.

Glädjen i de första 100 beställningarna är däremot helt obeskrivlig och då känns all tid som välinvesterad!

Räkna däremot inte med att starta upp och bli rik på kuppen. Annonseringen kostar fruktansvärt mycket. För oss kostar varje försäljning via som vi får in via Adwords flera hundralappar trots arbete med att hitta de sökord som konverterar bra.

Lycka till!

mephisto73 2012-05-15 19:23

Fundera först på vilka dina kunder kommer att vara och hur du ska nå ut till dem. Vidare bör du kolla upp vilka konkurrenter det finns, och vad marginalerna ligger på.

Det är en bra start.

mobilizer 2012-05-15 22:14

Tänk på att sälja en produkt som ger minst 10 gånger värdet av det du säljer. Samt ha en långtidsstrategi för att kunna sälja in 1 kund 1 gång och ta betalt för alltid för att kunderna är SUPERNÖJDA med din produkt som ger minst 10 gånger värdet av vad kunden betalar. Det sprider sig som en löpeld!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson