WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borde telefonförsäljning förbjudas? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053225)

tartareandesire 2012-04-27 11:26

Borde telefonförsäljning förbjudas?
 
Tyckte det kunde vara intressant att se vad företagare anser. Jag är själv egenföretagare och får diverse samtal från alla möjliga telefonförsäljare. Min bestämda åsikt är att det finns i princip inga seriösa företag som bedriver denna typ av verksamhet idag.

pelmered 2012-04-27 11:39

Definiera telefonförsäljning. Gäller detta all typ av försäljning via telefon? Även inledande kontakt som syftar till att boka ett säljmöte?

Det är ju inte rimligt att förbjuda det helt. Vissa delar skulle jag dock kunna gärna förbjuda eller åtminstone begränsa. För rent torr-sälj(uppringd efter en inköpt lista utan att man haft någon kontakt med företaget eller någon samarbetsproblem innan) skulle det nog vara bra med lite hårdare reglering.
Vet inte hur man skulle kunna reglera detta på ett bra sätt, och det känns lite orimligt att förbjuda det helt också.
Man vill ju kunna ringa upp intressanta potentiella kunder som man gjort lite research om och ge dem ett erbjudande som är anpassat efter deras verksamhet.

hnn 2012-04-27 11:41

Mitt svar: Nej, men regleras hårdare.

Finns idag Nix för privatpersoner, men hjälper föga eftersom du blir nerringd om du är kund hos Telia tex. Mestadels för att dom ha in merförsäljning.

Men en liknande funktion borde finnas för företag/näringsidkare. Visst, det kommer hämma försäljningen för vissa, men det är kanske bättre att komma på bättre idéer och utvecklas.

Ringer det en telefonförsäljare på jobb så lägger vi oftast bara på luren. Ringer dom igen så samma sak. Visst, vi går kanske misste om ett toppenerbjudande, men vi saknar inte det vi inte redan har :).

## Edit -
Itisgood: Ren telefonförsäljning borde man kunna hindra genom "nix", men ett "säljmöte" borde kunna tillåtas. Därmed "Regleras hårdare". Kanske inte optimalt, men något borde kunna göras.

Ciffan 2012-04-27 11:43

Låter först underbar men sedan ...
Är inte risken med ett förbud att man gör som till privatpersoner - gör om det så att det låter som en marknadsundersökning som sedan avslutas med "Får vi ...."

pontus 2012-04-27 11:50

Jag vet inte riktigt hur du definierar telefonförsäljning?
Jag drar en gräns mellan telemarketing(att använda callcenters, dialers eller ringa folk efter listor) och företag som säljer över telefon(där en kompetent person som jobbar på företaget ringer mig personligen, känner till min verksamhet och är insatt i sitt eget företags tjänster). Gillar inget av det men anser ändå att det finns olika sätt att sköta telefonföräljning. Endel seriösare än andra?

EDIT: ITisGood.se han före... :)

patrikweb 2012-04-27 12:17

Telefonförsäljning som gäller massproducerade tjänster och skitprodukter borde förbjudas.

Då tänker jag på mobilabb, tidningar, katalogtjänster, naturprodukter eller liknande skit.

Nu låter jag aldrig säljare kopplas till mig då jag filtrerar dom och mina anställda inte får koppla vidare dom.

MusikMixen 2012-04-27 12:18

Jag svarade JA!
Är med i Nix och får ändå samtal. Mycket från telenor/bredbandsbolaget eftersom jag är kund där. Har ringt BBB och telenor och bett de ta bort mig men får till svars att jag har godkänt det eftersom jag använder deras tjänster.

Telefonförsäljning rent generellt är mycket lurendrejeri där många godkänner något de egentligen inte vill ha, men kanske vill ha information om..

tartareandesire 2012-04-27 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20439049)
Jag svarade JA!
Är med i Nix och får ändå samtal. Mycket från telenor/bredbandsbolaget eftersom jag är kund där. Har ringt BBB och telenor och bett de ta bort mig men får till svars att jag har godkänt det eftersom jag använder deras tjänster.

Det där med företag man är eller har varit kund hos och som gör säljsamtal eller utskick via sms / post till kunden gång på gång oavsett vad man säger är en riktigt intressant företeelse. Man undrar lite hur de tänker där? Behandla kunden som skit och hoppas de stannar kvar? :)

MusikMixen 2012-04-27 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20439050)
Det där med företag man är eller har varit kund hos och som gör säljsamtal eller utskick via sms / post till kunden gång på gång oavsett vad man säger är en riktigt intressant företeelse. Man undrar lite hur de tänker där? Behandla kunden som skit och hoppas de stannar kvar? :)

Precis! Har varit nära att skippa BBB som leverantör men är nöjd med deras tjänster hittills. Dock stör det mig att Telenor ringer och erbjuder mig abonnemang "för trogen kund" erbjudande som är betydligt dyrare än det de erbjuder på sin sida, dessutom är det alltid i 24 månader, vilket är helt ointressant för mig. Jag har dessutom hemligt nummer, både hem och mobil men ändå ringer de.

nosnaj 2012-04-27 13:06

Svarade nej, annars skulle inga besöka min sida som står nedan i signaturen ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson