WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Installera XP från HD? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23686)

blixtsystems 2007-09-18 19:08

Har en laptop som verkar ha fel på ena IDE kontrollerkanalen.
Har provat med ett par olika diskar och Hitachti's "Drive Fitness Test" säger "bad cable".
Att fixa det verkar innebära att byta moderkort vilket inte är aktuellt för den har ett par år på nacken (Inspiron 8500) så det är knappast värt besväret och kostnaden.

Jag har dock en hållare för att sätta in hårddisk istället för DVDRW, och den IDE kanalen funkar.
Då jag inte har något behov av en DVD på maskinen för mina ändamål så skulle det vara en bra lösning...men hur går jag tillväga för att installera XP på burken om jag inte kan ha en CD läsare inkopplad samtidigt som disken?

Jag har en extern USB-disk som jag kan boota ifrån...har testat med linux och det funkar bra.
Men jag har inte hittat ett sätt att föra över en klon av en bootbar CD till hårddisk med bootinformation och allt.

Är det helt enkelt inte möjligt att få en hårddisk att agera som en XP installerings CD?
Eller måste jag installera typ en liten linux dist för att boota från USB-disken för att sedan starta installationen därifrån, och isåfall hur går jag enklast tillväga för att göra det?

Ideér mottages tacksamt.

crazzy 2007-09-18 19:24

plugga in disken i en annan dator och installera sen stoppar du disken i laptopen så ska det funka...

jomper 2007-09-18 19:24

Alternativ 1) Installera dos på hårddisken och kopiera in installationsskivan i en undermapp, sätt disken i din maskin och boota på den, starta installationen.

Alternativ 2) är mer komplicerat, sätt upp en pxe-server så att du kan nätverksboota (dos eller win pe) och starta installationen över nätverket den vägen. Tuffare men helt klart overkill för en enstaka maskin. Det är dock såhär de allra flesta större företag gör sina installationer idag, unattended eller via image.

Dos-diskar/rescuediskar kan du hämta på bootdisk.com, räddaren i nöden.

blixtsystems 2007-09-18 20:29

@crazzy
Testade med att köra en windows installation på USB disken men windows hänger sig under boot, och jag har ingen 2.5" till 3.5" kabel.

@jomper
Jag var precis inne på bootdisk.com och snokade. Många images är ju .exe filer som försöker skriva till a:, men jag tror jag har hittat en som kanske går att skriva till USB disken....testar just nu.

crazzy 2007-09-18 20:35

tillgång till extern cd?

jomper 2007-09-18 20:36

Ett tredje alternativ är ju att boota på en usb-ansluten cd-spelare. Har du en sån så är det ju allra enklast. Eller kopiera hela windows-skivan till ett bootbart usb-minne, det borde också gå att få till.

blixtsystems 2007-09-18 20:51

Jag har ingen extern CD eller USB minne.
I värsta fall får man väl skaffa, men det verkar så dumt att det skall vara sådan skillnad på en CD, flash minne och en HD.
Kör inte flash minnen på samma formateringar som en HD?
Varför skulle de vara lättare att få ner en CD image på?

Problemet verkar ju egentligen inte vara att de är så pass olika enheter att det inte är tekniskt möjligt utan det är bara att jag inte hittar rätt lösning :(

Jag testade med en DOS image som kom med en "FIRM.COM" där man kunde ange enhet att skriva till....men det verkar ändå bara att skriva till a:.

Jag fick en idé om att installera windows på USB disken...då borde jag kunna komma åt windows installationen.
Dock så får jag för mig att det kan bli problematiskt med tilldelning av enhetsbetäcknigar.

Jonas 2007-09-18 21:47

blixt: Kom ihåg att se till att du har filen smartdrv på disken, annars kommer din kära installation att ta några timmar.

SimonP 2007-09-18 22:22

Jag brukar använda mig av syslinux för att skapa en bootbar hårddisk med Win98, en snabbguide:

Formatera disken med Fat32
Kopiera in I386 katalogen från CD skivan till usb disken (på en annan dator)
kör: syslinux -smaf enhet:
Editera syslinux.cfg med följande inställning:
kernel memdisk
append initrd=win98.img

Kopiera in syslinux.cfg + memdisk + win98.img till hårdiskroten.
Boota på disken, ute i Win98 dos, gå till i386 , starta inst. med kommandot Winnt.
Efter inst. är klar och Windows bootar, konvertera till NTFS med convert kommandot.

Jonas 2007-09-18 22:28

SimonP: Glömde det kritiska kommandot: smartdrv ;)

Annars tar kopieringen en evighet


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson