WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Microsoft köper LinkedIn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066882)

tartareandesire 2016-06-13 16:36

Microsoft köper LinkedIn
 
Mjukvarujätten Microsoft uppges nu köpa succén LinkedIn för 26,2 miljarder dollar. Jobbnätverkets aktier gick direkt upp nästan 50% som ett resultat av tillkännagivandet.

Läs mer:
http://nordic.businessinsider.com/mi...inkedin-2016-6

dAEk 2016-06-15 21:09

Intressant!

Tur att man inte äger aktier i Microsoft för de gör verkligen en del märkliga förvärv.
Synd att man inte ägde aktier i LinkedIn ;)

Henrik Larsson 2016-06-16 15:48

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20518110)
Intressant!
Synd att man inte ägde aktier i LinkedIn ;)

Det beror på när man köpte dem. För de som köpte sina aktier under det senaste kvartalet är nog väldigt glada nu, men för den stora massan som ägt sina aktier längre än så är det nog mer en form av "Puh!".

"Värderingen på 196 dollar är bara snäppet under var Linkedin-aktien befann sig innan aktien föll som en sten i början av februari då aktien rasade 43 procent över en dag"

Källa: http://www.di.se/artiklar/2016/6/13/...oper-linkedin/

dAEk 2016-06-18 16:20

Ja, såklart. Jag var ju inte seriös. Smileyn skulle indikera det men det gick visst inte fram.

Adestro 2016-06-18 19:04

Då Nadella enligt uppgift var emot katastrofköpet av Nokia trodde jag att han hade lite bättre fingertoppskänsla än så här...

dAEk 2016-06-19 10:36

Historiskt har Microsoft gjort tvivelaktiga förvärv. Man är dock inte ensam i branschen om detta så aktieägare får antingen acceptera att det sannolikt kommer ske värdeförstöring även i framtiden eller leta efter andra alternativ. En del förvärv kommer naturligtvis vara lyckade sådana men frågan är om LinkedIn blir ett av dem, och med vilket tidsperspektiv.

LinkedIns intäkter kommer från medlemskap (premium) och reklam. Finns det synergier med Microsofts utbud av produkter och tjänster?

Inom medel till stora företag är Office mer eller mindre branschstandard. Är det kanske startups och mindre företag man tänker rikta in sig på, med hjälp av LinkedIn? Google har gratislösningar och jag vet att det finns många mindre företag som väljer det alternativet. Är det oroväckande många för Microsoft? Det vet jag inte. Funktionaliteten (i dagsläget åtminstone) är ju ganska begränsad i jämförelse med Office. Sedan finns ju Skype, ett annat Microsoft-förvärv, och Skype for businesses kan ju vara värdefullt för mindre företag.
Studenter får ju sedan en lång tid tillbaka tillgång till Windows och Office-licenser så det är väl naturligt att man försöker snärja dem tidigt i deras professionella arbetsliv, ifall de startar eget.

LinkedIn idag hjälper förvisso folk att hitta nya jobb men samtidigt får man som medlem stå ut med jobberbjudanden som inte är relevanta. Till exempel fick jag förfrågningar om nya "opportunities" bara veckor efter att jag började på Creuna. Bra där. Vidare vill rekryterare locka mig till tjänster som Javautvecklare, trots att det allra längst upp på min profil står att jag inte är intresserad av att jobba med Java. Bra där! Så här har det varit ett par år nu och jag är verkligen inte ensam om att uppleva detta. För ett tag sen var en nära vän till mig på intervju med en rekryterare och det verkade intressant. Vid mötet med företaget blev både han och dom förvånade för han är frontendare men företaget sökte en backendare. Bra där, igen. Fortsätter LinkedIn utvecklas i den här stilen kommer det inte dröja länge innan vi kan konstatera att det var ett dåligt förvärv.

Hur ser era analyser ut?

Även om jag jobbar i IT-branschen tycker jag att den är sjukt snårig och svår att analysera. Förvärv är vanligt och till generösa multiplar dessutom. Helt klart är att det är för läskigt för mig att äga bolag i den här branschen!

Carl Zetterberg 2016-06-19 13:35

Personligen tycker jag att Microsoft har genomfört imponerande uppköp på sistone. Sunrise, Swiftkey och Linkedin för att nämna några.

dAEk 2016-06-19 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Carl Zetterberg (Inlägg 20518195)
Personligen tycker jag att Microsoft har genomfört imponerande uppköp på sistone. Sunrise, Swiftkey och Linkedin för att nämna några.

På vilket sätt är det imponerande?

Carl Zetterberg 2016-06-20 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20518197)
På vilket sätt är det imponerande?

För att det är produkter som är riktigt bra och väl utförda samt ser hur det kan förbättra Microsofts produkter avsevärt. Dock trist att förlora t ex Sunrise som var den absolut bästa kalendern till Mac.

dAEk 2016-06-21 10:05

Inom IT, och även andra branscher såklart men främst IT, är det svårt att bedöma livslängden på produkter och tjänster. Se bara på Nokias och Ericssons telefoner, Windows Phone, MySpace, Hotmail, Altavista... Listan kan göras lång.

Vad är det för värden man ser i LinkedIn? Är det datan man vill åt? Är det en långsiktigt lönsam tjänst? De som betalar är väl främst rekryterare och de beter sig alltmer slarvigt och desperat. Dessutom har de i flera fall bristande branschkunskap. Fortsätter det på det här sättet kommer man som arbetstagare tröttna, det förstår vem som helst. Och om arbetstagare söker sig bort blir det desto mindre angeläget för rekryterare att betala. Kvar har vi ett nätverk där man håller koll på gamla arbetskamrater och kanske delar nån artikel då och då. Så används LinkedIn redan nu av många jag känner, för i ärlighetens namn: hur ofta byter man jobb egentligen? Vi blir uppringda och bombaderade med mejl men vi svarar inte. Vi öppnar inte ens mejlen. Så jag frågar igen: vad är det för värde man ser i LinkedIn?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson