WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VPS, svårt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053036)

Knös 2012-04-13 01:11

VPS, svårt?
 
Hej,

Jag har under en period av ett år haft Loopia men känner att jag inte riktigt kan fortsätta ha mina sajter där eftersom jag vill kunna länka en del samman och det är inget bra på shared hosting har jag hört.

Jag kan ingenting om servrar och sånt och därför har Loopia samt ett billigt skithotell i USA som passat mig väldigt bra med deras enkla panel (bla Cpanel).

Nu vill jag i alla fall sluta upp med dessa webbhotell som jag kört och satsa på något mer tekniskt och ekonomiskt lönsamt för mig. Jag letar efter en VPS (tror jag) som kostar max 3000 kronor per månad, kanske mer men det beror lite på vad jag får för pengarna. Jag har tittat på PatrikWeb och det känns mest troligt jag kommer satsa på om något eftersom adult tillåts vilket några av sajterna innehåller.

Vad behöver/vill jag?
Jag behöver kunna koppla samman sajterna utan att bli straffad av Google. Dvs dedikerade IP:n antar jag. Jag vill att jag inte ska ansvara för standard säkerheten. Vet inte om det är vettigt kalla det så men sett hos en del VPS:er att man själv ansvarar för säkerheten vilket jag inte kan något om och därför anser är bättre att någon som kan sköter åt mig. Support är också en viktig sak men det förutsätter jag finns hos dom flesta idag.

Min fråga är egentligen om PatrikWeb är alldeles för svårt för en som inget kan om VPS:er sedan innan? Jag är inte helt tekniskt okunnig men heller ingen expert. Bara det att jag alltid använt webbhotell med enkla paneler. Samt kanske tips om annan plats där detta erbjuds för att vidga min kunskap om detta.

Tacksam för all hjälp.

jonny 2012-04-13 07:23

Vore inte någon form av managed server en bättre lösning för dig då?

KristianE 2012-04-13 10:07

Precis, en managed VPS är precis vad du behöver. En VPS är (och ska hanteras) som vilken server som helst -
konfiguration, säkerhetskonfiguration och antivirus, för att nämna några punkter.

tartareandesire 2012-04-13 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20437588)
Precis, en managed VPS är precis vad du behöver. En VPS är (och ska hanteras) som vilken server som helst -
konfiguration, säkerhetskonfiguration och antivirus, för att nämna några punkter.

Om man aldrig lär sig servern så finns det aldrig ett tillfälle där egen VPS är rätt val menar du då? :) Någon gång är alltid den första oavsett vad det handlar om. Det blir lite som att säga att det inte är någon poäng med att lära sig derivator och integraler om man inte sysslat med det tidigare. Vad som är svårt är ytterst subjektivt.

Är det viktiga sajter så håller jag dock med om att det inte är värt att experimentera på just dessa med egen VPS utan erfarenhet.

Danielos 2012-04-13 10:48

På vilket sätt kan du inte länka samman?

KristianE 2012-04-13 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20437591)
Är det viktiga sajter så håller jag dock med om att det inte är värt att experimentera på just dessa med egen VPS utan erfarenhet.

Om han är beredd att betala 3000 kr per månad så kändes det som det var ganska viktiga siter.

Knös 2012-04-13 13:45

Jag ber om ursäkt. Menade 300-500 kronor per månad och inte 3000 kronor. Managed hosting verkar helt klart intressant men det verkar inte min budget på 300 kr i månaden täcka. I alla fall inte hos Glesys som jag tittade senaste på där det skulle sluta på det dubbla beloppet om jag inte minns fel.

Jag skulle väl kunna länka mellan sajterna men eftersom alla ligger på samma IP är det förmodligen ingenting Google kommer tycka om.

Nåväl, ska titta vidare på PatrikWeb och se om det funkar för mig.

Danielos 2012-04-13 13:55

Fast patrikweb kanske kan ge dig flera IP till samma webbkonto så slipper du vps?

Knös 2012-04-13 14:43

Det vore helt klart intressant om det går. Tittade på webbhotellkonton (http://www.patrikweb.net/content/section/7/41/) och i Web XXL verkar det ingå ett eget IP fast vet inte om det går köpa till fler. Ska skicka iväg ett mail och fråga om det fungerar.

Jag har ingen stenkoll på vad som skiljer webbhotell och VPS men antar att VPS är mer friare och låter en installera grejer utöver standard grejer. Min sajter är ganska basic, majoriteten har Wordpress installationer så VPS kanske är mer än vad jag behöver och om det går att få fler än 1 IP i webbhotellspaketet kanske det är intressantare då.

Tack för hjälpen.

AniVision 2012-04-15 15:25

Den uppfattningen jag fått av Patriks skrivande här på wn är att inget verkar vara omöjligt för honom. Han har också raljerat över andras sk överpriser på just IP-nummer så det är väl upp till bevis om han kan fixa detta för dig utan att det kostar skjortan.

Lycka till och återkom gärna här med hur det gått!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson