Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft köper del i Facebook

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-25, 17:44 #21
Medicin Medicin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 4
Medicin Medicin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 4
Ja tror Mark Zuckerberger eller vad han heter, är Harvard-patriotisk med Bill Gates =) Sånna släpper inte in stanfordgubbarna i första taget :P
för övrigt, google kan inte spotta upp 100 miljd =)
Medicin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 17:54 #22
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Facebook är intressant, precis som MySpace, men jämfört med sina europeiska kusiner känns dom extremt opolerade - givetvis oaktat det fördelaktiga API:t. Personligen tror jag att både Facebook och MySpace, till skillnad från Google, kommer att fragmenteras i och med att communityscenen växer, på samma sätt som Lunar förlorade medlemmar till mer nischade communitys.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 18:14 #23
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Obegripligt. Fast det beror kanske på att jag trots upprepade besök på Facebook aldrig fattat vad som är bättre med den än andra community-sajter...
Det är möjligheterna som erbjuds på facebook. Facebook är inget Lunarstorm där du kan skicka sockersöta gästboksinlägg utan, ett helt system som bygger på integration av diverse 3e-part applikationer, vilket är otroligt snyggt gjort och otroligt imponerande.
Jag kan inte förstå att dom har 350 anställda och endå leverar sådan låg kvalitet på de tekniska bitarna. Håller mig uppdaterad med vad som händer med deras API i.o.m. att jag byggt en applikation, och ofta verkar det som om dom inte tänker sig för. Det behövs ibland så lite som 10 sekunder för att konstatera att dom tänkt fel, och mycket riktigt, efter några dagar, en vecka eller en nån månad så kommer dom på det själva och behöver ändra sig...igen... I kombination med att det är mycket grejer som fungerar dåligt eller inte alls så biter jag mig ofta hårt i armen för att slippa slå sönder grejer.

En del är imponerade över hur schysst kod dom släpper. Jag har bara kollat på PHP-klienten för API:t och det är väl ok om man ändrar lite smågrejer själv. Det är ju inte direkt avancerade grejer så det är svårt att misslyckas. Mer intressant är då Java-klienten som en kollega tittade på. Han blev snabbt trött för att det var så dåligt skrivet. Han menade att det var uppenbart någon som inte kan Java som kodat det i.o.m. att dom bryter mot alla möjliga regler och rekomendationer från Sun hur man skriver Java. Med "Unbelievable clean code" som många uttryckt sig förstår jag inte vad dom syftar på.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 18:27 #24
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Några nämde att det vore intressant att få se lite mer hur Lunarstorm ser ut under ytan. Jag läste bla. en artikel om dem i Tech World (inte min tidning) och mellan raderna stod det att dom är ungefär som ett litet MySpace. Dom gör massa tokiga grejer, accepterar Microsoft-relaterade problem som om det vore naturlagar och dessutom är dom skitnödja med att dom hittar på lustiga lösningar för att komma runt dem. Att MySpace har gjort absurda grejer, konstaterat att det inte fungera och sedan hittat på nya absurda lösningar kan jag acceptera *lite* mer för dom är yngre och har vuxit ruskigt snabbt. Men det är egentligen ingen ursäkt för att göra fel. Är det så alla stora webbsajter som körs på Windows fungerar?

Jag må vara ung och naiv men tokstollar är vad dom är
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 18:54 #25
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Citat:
Originally posted by kullervo@Oct 25 2007, 18:14

Det behövs ibland så lite som 10 sekunder för att konstatera att dom tänkt fel, och mycket riktigt, efter några dagar, en vecka eller en nån månad så kommer dom på det själva och behöver ändra sig...igen... I kombination med att det är mycket grejer som fungerar dåligt eller inte alls så biter jag mig ofta hårt i armen för att slippa slå sönder grejer.
Det resonemanget förstår jag inte riktigt. Alla kan inte skriva bra kod, oavsett hur stort företaget är. Jag menar, om Microsoft kunde skriva bra kod så hade Windows sett annorlunda ut idag. Vad som är imponerande är att de jobbar så hårt för att underhålla projektet och som du säger, uppdatera och förändra det som är fel. Det är inget fel i det.

Att koden varierar är väl inte så konstigt när det är är så oerhört stort, det bästa vore väl om din vän kontaktade Facebook och hjälpte dem.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 20:20 #26
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Det behövs ibland så lite som 10 sekunder för att konstatera att dom tänkt fel, och mycket riktigt, efter några dagar, en vecka eller en nån månad så kommer dom på det själva och behöver ändra sig...igen... I kombination med att det är mycket grejer som fungerar dåligt eller inte alls så biter jag mig ofta hårt i armen för att slippa slå sönder grejer.

Det resonemanget förstår jag inte riktigt. Alla kan inte skriva bra kod, oavsett hur stort företaget är. Jag menar, om Microsoft kunde skriva bra kod så hade Windows sett annorlunda ut idag. Vad som är imponerande är att de jobbar så hårt för att underhålla projektet och som du säger, uppdatera och förändra det som är fel. Det är inget fel i det.

Att koden varierar är väl inte så konstigt när det är är så oerhört stort, det bästa vore väl om din vän kontaktade Facebook och hjälpte dem.
Jag har full förståelse att dom utvecklar och släpper nya grejer på kort tid. Jag har också förståelse för att dom anställer nytt folk på löpande band vilket medför problem. Men om en kollega skulle fråga mig om han borde slå sig själv i huvdet med en hammare skulle jag svara nej oavsätt hur stort bolaget jag arbetar för är. Jag har svårt att tro att det inte är flera personer som planerar, implementerar och testar ny kod så hur kan dumma ideer gå live i deras offeciella API mot omvärlden? Det krävs inte en programmerare eller ens en tekniker för att förstå en del av deras dumheter.

Varför min kollega inte kontaktar Facebook för att hjälpa dom? Bra fråga... (jag är ironisk)
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 20:41 #27
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Antagligen så känner de att det är viktigare att få ut koden och fixa det i efterhand än att sitta på den så att någon annan hinner före. Facebook är ju inte precis ohotade på marknaden.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-25, 20:52 #28
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by htiawe@Oct 25 2007, 19:41
Antagligen så känner de att det är viktigare att få ut koden och fixa det i efterhand än att sitta på den så att någon annan hinner före. Facebook är ju inte precis ohotade på marknaden.
10 sekunder är mycket tid att spara. Synd bara att dom ska behöva slösa timmar/dagar i efterhand på att backa och göra om.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 05:47 #29
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Jag märker ett stort fokus på teknik och deras API, men jag tror att inget av dessa har något med deras framgång att göra. Deras platform är ny och tillväxten var enorm redan innan den. Jag tror att den bidrar marginellt till en början.

Det facebook har lyckats med är att förstå hur sociala nätverk fungerar i verkligheten och helt enkelt gjort det enklare att underhålla dem. De förstår hur sociala människor tänker. Men för att uppskatta facebook måste du nästan vara en social människa, eller iaf vilja vara det innerst inne. Det är den stora skillnaden mellan facebook och andra torra sociala communities.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-26, 10:09 #30
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Micke04@Oct 26 2007, 04:47
Det facebook har lyckats med är att förstå hur sociala nätverk fungerar i verkligheten och helt enkelt gjort det enklare att underhålla dem. De förstår hur sociala människor tänker. Men för att uppskatta facebook måste du nästan vara en social människa, eller iaf vilja vara det innerst inne. Det är den stora skillnaden mellan facebook och andra torra sociala communities.
Förutom att dom inte hajat, eller åtminstonde tagit hänsyn till, en av de viktigaste grundläggande problemen i sociala nätverk. Det är lustigt eftersom det var samma problem som fick Orkut att falla och fenomen existerar redan sedan länge på Facebook. Ledsen att jag är implicit.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017