Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-24, 15:51 #7
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av inrega.se
Okej, har kikat runt lite på blocket och andra siter för att hitta vad sakerna kan vara värda, men hittade inte en enda begagnad skrivare som är av samma modell som min. Så sak samma, jag tar ut dem till det bokförda värdet.

Kan jag alltså ställa en faktura på mig som privatperson, med summan av inköpsvärdet som jag har i maskiner och inventerier, och kreditera det kontot och debetera egna insättningar? Momsen betalar väl jag som privatperson och då hamnar den på utgående.

Alltså,

faktura till mig själv

2018 Debet * xxxx kr
1200 Kredit * xxxx kr
2611 Kredit * xxxx kr

Är jag ute och cyklar?
Har du köpt utrustningen innevarande verksamhetsår? Gör då om bokningen så att du gör direktavskrivning, det är bara dumt att ha en avskrivningsplan på datorutrustning.

Du kan definitivt dra ned priset med lika mycket som avskrivningen du gjort på utrustningen.

Är utrustningens bokbörda värde maximalt 5000 SEK/st exkl moms så kan du göra en direktavskrivning på hela beloppet. Och sen kan du sälja den för 1 SEK till dig som privatperson. detta gäller om utrustningen är ca 1 år eller äldre.

Det finns oftast ingen anledning att göra avskrivningsplan på skrivare och datorer utan försök att skriva av direkt. datorer kan vara avdragsgilla direkt även om de kostar mer än 5000 SEK eftersom utvecklingen går så snabbt så tappar de snabbt i marknadsvärde.
Jag köpte skrivaren och den externa hddn i början av maj när jag startade upp verksamheten, så de 7-8 månader. Och inköpspriset understiger 5000 SEK. Vilket konto bokför jag direktavskrivningen mot, och vad använder jag som verifikation?

Känner att detta är lite över min bokföringskunskap. Rörde det sig om större pengar skulle jag anlita någon som kunde hjälpa mig med avvecklingen, men känns bara dumt när det handlar om tusenlappar.

Ett stor tack för alla svar du ger Conny och en riktigt God jul!
inrega.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat