WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Flash stabilt för program? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37376)

Hansen88a 2009-06-11 19:52

Hej!

Innan jag lägger ner 10 000 tals kronor på ett program som skall köras på en touchscreen måste jag va helt säker på vilket språk jag skall använda.

Programmet skall var väldigt simpelt men snyggt, genom stora menyval ska man enkelt kunna bläddra genom olika bilder. Så är absolut inget avancerat. Tanken är att ett programmet skall utvecklas i flash.

Det jag undrar är:
1. Är flash stabilt och pålitligt om jag vill köra det som ett program?
Skall användas flitigt av kunder 365 dagar om året, vill givetvis ge så lite underhåll som möjligt.

2. Går flash bara köra via webläsare?


MVH
Hansen

Knalli 2009-06-11 20:08

Så vitt jag vet så brukar min dotter spela massor av barnspel som är gjorda i flash så jag tror inte det måste vara genom en webbläsare.

Nu vet jag inte riktigt om det är spelen eller flashen direkt men stabilt kan jag inte påpeka att det är. Tycker det hänger sig titt som tätt.

allstars 2009-06-11 20:38

Flash player finns som ett eget program. Det är plugins som får det att fungera i webbläsarna.

Flash Player är stabilt nog för att köras på alla sorts datorer och är helt kostnadsfritt.
Däremot kostar utveckarmjukvaran för Flash 5-6000kr plus moms, har jag för mig.

Jonas 2009-06-11 21:00

När man gör flash filen så har man möjlighet att skapa den som runtime, alltså som *.exe fil, vilket kan köras utan att datorn ens har flash till webläsaren installerat.

Det man bör tänka på när man utvecklar program för touchscreen är att man tänker på ytan man skall klicka på, små knappar är svåra att trycka på.

Oskar Lindgren 2009-06-11 21:03

Du bör läsa på om Flash Lite och hur det fungerar.

najk 2009-06-11 21:48

Adobe Air kanske är ett alternativ annars..

Mickee 2009-06-11 22:41

hur fungerar minneshantering osv i flash är väll kanske frågor man bör ställa sig om det är ett prgoram som ska vara igång 24/7

BarateaU 2009-06-12 01:20

Flash är välla helt okey när de gäller minne om man bortser från 2000st ads.
En flopp man kan relatera till är Tre's mjukvara 3connect som är baserat på flash.

De kom levererat med en stor del modem och sen när Adobe släppte ny version så vägrade mjukvaran starta, "wilog error".
Vilket inte var så populärt, men de kan ju ha att göra med att den var dåligt skriven.
Tre släppte dock en uppdatering till modemet för att fixa det men fortfarande blir de en hel del massa fel och en hel del helpdesk ärenden.
Vill inte tänka på vad de har kostat dem utöver utveckling att plåstra ihop de hela.

Draqir 2009-06-12 09:42

1. Är flash stabilt och pålitligt om jag vill köra det som ett program?
Skall användas flitigt av kunder 365 dagar om året, vill givetvis ge så lite underhåll som möjligt.

Generellt sätt ja. Vilken plattform ska det köras på? Att emulera saker till *nix kan skapa stabilitets problem.

2. Går flash bara köra via webläsare?

Nej. Det går att köras som .exe fil i windows och emulering med t.ex. wine i linux. Det första alternativet är dock att föredra tyvärr...

Draqir 2009-06-12 09:47

Citat:

Originally posted by Mickee@Jun 11 2009, 22:41
hur fungerar minneshantering osv i flash är väll kanske frågor man bör ställa sig om det är ett prgoram som ska vara igång 24/7
Tidigare versioner har haft problem med minnesläkage, dvs visa dynamiska datatyper (Det pekare pekar på) i datorns heap tas ej bort under programmets körning när de bör tas bort, vilket gör att minnet blir helt otillgängligt och så går det runt..

I alla fall i version 9 av flash så rensades de flesta av dessa problem ut.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson